Gå til innhold



Foto

Gir problemer....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#1 Nordheim

Nordheim

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 712 Innlegg:

Posted 05 April 2005 - 23:00

Har en 5 tr. kasse i bilen, av og til må jeg lirke på spaken for å få den i gir. Samme kan skje når bilen har stått i gir og jeg starter opp og skal kjøre, da får jeg den ikke ut av 1. giret. Har hørt det kan være stagene under bilen som må justeres.....Problemmet kom etter oljeskifte og det er mulig eg har "justert" på stag med oljeflasken..noen som har vært borti dette wtf.gif

Tor Einar

Det finnes to typer biler... ny og gammel G...

#2 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 07 April 2005 - 23:00

Har byttet foringene på mine giroverføringer i dag. Grei jobb, tok ut seter og konsoll, løsnet stagene ved girkassa og tok ut hele mekanismen. En drøy time og alt var på plass igjen. Forlengetr stagene med det samme etter bodyliftet. Skrudde hhv. 1, 2 og 3 omdreininger, mest på det korteste og minst på det lengste staget. Det hele fungere mye bedre nå. Delene kostet 93 kr. og var på lager hos MB-forhandleren i Kongsvinger.

Øyvind

#3 Nordheim

Nordheim

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 712 Innlegg:

Posted 07 April 2005 - 23:00

Setene er greie å ta ut, har montert seter fra en E-250 med armlener, var samme fagen på de som på dørkmatten., og mye bedre å sitte i.

Tor Einar

Det finnes to typer biler... ny og gammel G...

#4 Sammy

Sammy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 21 April 2005 - 23:00

Tro det eller ei, men firetrinnskassa på min Suzuki SJ410 har vel kanskje det mest direkte girskiftet jeg noen sinne har prøvd. Makan til klikk-klikk-kasse finnes ikke sør for 500.000 kroner.

Jada Iver, jeg vet. Det er ikke ordentlig girkasse fordi den veier under 350 kilo. tongue.gif

There's no substitute for low weight and torque

#5 Mags

Mags

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 143 Innlegg:

Posted 21 April 2005 - 23:00

Jeg forventer ikke 6-trinnskassa til Ferrari laugh.gif, men hos meg er girspaken slakk. Kan fint slenge den sideveis når den står i gir og det gir ikke utslag i "lamellene" som kommer ut under. Regner vel med at det er noe ved selve girspaken som trenger en liten oppgradering etter lang og tro tjeneste:D

#6 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 21 April 2005 - 23:00

Jo da, har hatt Escort MK I, PV, Amazon, Kadett A og andre biler med spaken rett i kassa. Likeså min Opel 1931. Alle disse har mer distinkte girleier enn G-wagen. Problemet ligger antakelig i de forholdsvis tykke, myke gummiforingene i overføringene. Disse tar opp vibrasjon, men gir etter såpass at spaken kjennes litt "svampete". Synes ikke det er verre enn at det går fint å leve med. Bruker jo ikke bilen til rally akkurat.

Øyvind

#7 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 07 April 2005 - 23:00

Tenkte å foreslå det, men så er det jo litt tuklete å få ut stoppskruene. Er de først ute ser jeg ingen grunn til å sette dem dit igjen. Tenk så lettvint det er å gjøre rent når setene er ute. Pass på at de runde plastputene på seteskinnene er hele og smurt, ellers går setene jæ... tungt fram og tilbake, særlig med diverse kilo Øyvind oppå....

Øyvind

#8 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Ellers er det jo veldig greit å ta ut et av setene, det er bare å skru ut stoppeskruen og skli det av skinnene.

300 GD Cab 32"
280 GE LWB

#9 Mags

Mags

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 143 Innlegg:

Posted 21 April 2005 - 23:00

Har nå skifta foringene på alle 3 stagene på 4-trinnskassa. De gamle så ikke så værst ut, men det er fremdeles slakk. Girspaken er realtivt slapp og jeg tror det er her problemet ligger. Er det noen som vet om det går an å skifte pakninger ved girspaken?

#10 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Dra forsetene helt tilbake og vri festene til sikkerhetsbeltene ut til siden under setene. Da er det lettere å løfte opp midtkonsollen. Du behøver egentlig ikke fjerne konsollen helt, men det er jo lettere å komme til når den er ute av veien.

Øyvind

#11 Nordheim

Nordheim

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 712 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Hva skulle man ha gjort uten forumet... Takker og bukker for tips, Satser på å demontere girspaken, får bestille foringer i morgen.


Tor Einar

Det finnes to typer biler... ny og gammel G...

#12 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

Hehe, bare tull og morro Øyvind! Tar noen kalde til sommeren, har muligens litt skruing du kunne fått tatt deg av;)

300 GD Cab 32"
280 GE LWB

#13 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

Da kan det jo bli enda mer tull og moro!

Øyvind

#14 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

Iver, da! Har ingen ambisjoner i så måte. Derimot tar jeg gjerne en ølstafett ved en passende anledning...

Øyvind

#15 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

Hmm, de er visst akkurat de samme som for 4-trinns:)

Og det er naturlig vis fordi vi har så bra biler at vi roter opp så mye lurt:D
Dessuten er jeg nødt til å holde min personlige aktivitet oppe, det hadde jo vært flaut om Øyvind skulle gå forbi meg som Topposter her på Mercedes-forumet:D:P

300 GD Cab 32"
280 GE LWB

#16 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

Vist Iver460
har mulighet for å legge ut delenr. for 5 trinns også så hadde det vært helt topp.

Og helt enig , dette forumet er en oase av kunnskap!!!!

Takk alle sammen!

Jøran

#17 Mags

Mags

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 143 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

Mange takk! Den ene guruen etter den andre kommer med svar og tips. Dette er bare ett utrolig bra forum!!

#18 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

Det er fordi vi har så bra biler!


Øyvind

#19 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

På 4-trinnskassa går det greit å komme til nedenfra på alle foringene. Et lite utvalg av skrutrekkere til å vippe foringene ut/inn med er strot sett alt du trenger. Pass på å ikke miste låseklipsene!

Øyvind

#20 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

Foringer på girkassens sjaltearmer:
A 000 992 05 10
På sjaltemekanismens side:
A 115 992 01 10

Dette gjelder 4-trinns kasse, 5-trinns kan jeg sjekke opp ved behov.

300 GD Cab 32"
280 GE LWB