Scout VS Hummer
#1
Posted 24 October 2005 - 23:00
Jeg mener Hummer er en stor, tung, bred og ufleksibel bil.
Scout har ekstreme muligheter for ombygging og gode i terrenget med GOD flex.
Alex
IH Scout SS II im building it, you tame it
#2
Posted 01 November 2005 - 00:00
dekka e aldri for stor...d e biln som e for liten
#3
Posted 24 October 2005 - 23:00
Scout finnes i et utall utgaver og det er klart den lengste sliter mere enn den korte..
H2 er en stor bil, IFS framme, ingen sperre på noen aklser, men masse herlig motor.
Scout har stive aksler, ingen sperrer, og mangler mye moter i forhold til H2 (ikke alltid en ulempe)
Men den har såvitdt jeg kan huske veldig bra sving og er en lettere bil en H2.
Jeg vil alikavell holde en knapp på H2, jeg er enig i at Scouten lettere kan bygges mere om... men da blir spørsmålet litt irrelevant..
Jeg mener H2 er undervurdert, den er undervurdert sammen med en rekke andre dyre 4x4, ingen tørr å bruke disse skikkelig i terrenget desverre.
Liker H2en veldig godt, synes det er en tøff bil, men den er helt klart ikke laget for hardcore offroad rett ut av boksen, det er det heller ikke mange andre biler som er..
Tommy Olsen
#4
Posted 24 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Regner med at vi snakker helt originalt...
Scout finnes i et utall utgaver og det er klart den lengste sliter mere enn den korte..
H2 er en stor bil, IFS framme, ingen sperre på noen aklser, men masse herlig motor.
Scout har stive aksler, ingen sperrer, og mangler mye moter i forhold til H2 (ikke alltid en ulempe)
Men den har såvitdt jeg kan huske veldig bra sving og er en lettere bil en H2.
Jeg vil alikavell holde en knapp på H2, jeg er enig i at Scouten lettere kan bygges mere om... men da blir spørsmålet litt irrelevant..
Jeg mener H2 er undervurdert, den er undervurdert sammen med en rekke andre dyre 4x4, ingen tørr å bruke disse skikkelig i terrenget desverre.
Liker H2en veldig godt, synes det er en tøff bil, men den er helt klart ikke laget for hardcore offroad rett ut av boksen, det er det heller ikke mange andre biler som er..
Tommy Olsen
Opprinnelig postet av Tommy
Scout SS 2 har originalt låst bakaksel og 345 small block V8 og jeg mener å si at det er Scout som hadde vunnet mot en original H2
Denne har originale fjører og dempere
IH Scout SS II im building it, you tame it
#5
Posted 24 October 2005 - 23:00
No turbo sh*t,
Just real power!!
#6
Posted 24 October 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#7
Posted 24 October 2005 - 23:00
H2'en er bygd for "hummer-look" på veien, og stiller i klassen med sub, tahoe og dakota etc..
tror i matchen orginal scout vs. orginal H2, så nyter scouten godt av den korte akselavstanden...
Follow your dreams
www.bilbygging.no www.volvoland.se
#8
Posted 25 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
tror i matchen orginal scout vs. orginal H2, så nyter scouten godt av den korte akselavstanden...Opprinnelig postet av Roffy
og stiv foraksel. H2 har vel elektrisk sperre bak? Det hjelper jo noe. At Scout har sperre bak originalt tror jeg ikke noe på, i beste fall er det nok en slapp diffbrems.
Jeg syns dette maset om "den og den bilen er helt syyyk i terrenget" er litt tullete... kommer ikke på en eneste bil som kan være "syk" i terrenget fra fabrikk, det er ikke noe spesielt med Niva, ikke Scout heller. Men det hadde vært veldig morsomt å hatt en duell mellom originale biler, og fått noen fakta på bordet. Jeg vil tro de få bilene som har sperre bak originalt har et kjempefortrinn, som H2, Patrol GR og nyere og Pajero gen2 og nyere. Geländewagen med sperre på begge hjelper jo... men husk at H2 har ca. 35x12,5 all-terrain originalt (eller tilsvarer det nærmere 33"?), mens alle de andre er levert med 205-15 eller deromkring og gatemønster... bare det gjør nok at hummer'n kjører fra det meste i original utførelse.
Så skal man ikke glemme suzuki da, som er absolutt favoritt i biltrial. Volvo feltvogn, som har tilnærmet 35" dekk originalt og god fjæringsvei.
#9
Posted 25 October 2005 - 23:00
#10
Posted 25 October 2005 - 23:00
hver type terrneg favoriserer hver sin type bil.
Tommy Olsen
#11
Posted 25 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
hmmm artig diskusjon... men lett for å bli off topic, vil bare nevne at topic er Scout VS H2
hver type terrneg favoriserer hver sin type bil.
Tommy Olsen
Opprinnelig postet av Tommy
Det er jo sant, men hvorfor er det ingen som tror på at det er sperre bak på Scout SS 2 ?
Jeg er ganske ny her som alle ser men jeg har trossalt bilen i gåren er ikke mer en 16 år, men har satt meg ganske godt inn i egenskapene på min egen bil. Han jeg kjøpte den av sa også at det var sperre bak. Er det mulig og finne det ut? Bilen står uten karrosseri nå så akslingene er jo lett tilgjengelige. Det er jo klister inni bilen "International Locking Differential" Har også en traveller som vi prøvde og spinne opp litt dekk med og da spant den fint på begge dekka, og la igjen to fine svarte striper. Er det ikke lås da ?
Alex
IH Scout SS II im building it, you tame it
#12
Posted 25 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Det er jo sant, men hvorfor er det ingen som tror på at det er sperre bak på Scout SS 2 ?
Jeg er ganske ny her som alle ser men jeg har trossalt bilen i gåren er ikke mer en 16 år, men har satt meg ganske godt inn i egenskapene på min egen bil. Han jeg kjøpte den av sa også at det var sperre bak. Er det mulig og finne det ut? Bilen står uten karrosseri nå så akslingene er jo lett tilgjengelige. Det er jo klister inni bilen "International Locking Differential" Har også en traveller som vi prøvde og spinne opp litt dekk med og da spant den fint på begge dekka, og la igjen to fine svarte striper. Er det ikke lås da ?Opprinnelig postet av InternationalScout
Det er ikke for å være dust jeg sier det, men fordi 90% av de som sier de har "sperre" har diffbrems (de kaller det stort sett for sperre i rally og på gatebiler), eller blander inn senterdiffen som mange har sperre på (Niva f.eks.) Men hvis det faktisk står "Locking differential" inni bilen kan det jo godt stemme... har bare ikke hørt om biler som er levert med det fra fabrikk (unntatt Chevy-sheriff's store chevy pikcup i miltærversjon). Men det er klart det kan ha blitt ettermontert.
Jeg tror eneste skikkelige måten å sjekke om du har sperre på er å kjøre et forhjul opp på noe så det andre bakhjulet er i lufta, hvis du spinner da og begge bakhjula fortsatt går rundt er det sperre. Diffbremser virker dårlig med et hjul i lufta, men hvis den er i orden virker den fint når begge har grep, ved burning f.eks.
#13
Posted 25 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er jo sant, men hvorfor er det ingen som tror på at det er sperre bak på Scout SS 2 ?
Jeg er ganske ny her som alle ser men jeg har trossalt bilen i gåren er ikke mer en 16 år, men har satt meg ganske godt inn i egenskapene på min egen bil. Han jeg kjøpte den av sa også at det var sperre bak. Er det mulig og finne det ut? Bilen står uten karrosseri nå så akslingene er jo lett tilgjengelige. Det er jo klister inni bilen "International Locking Differential" Har også en traveller som vi prøvde og spinne opp litt dekk med og da spant den fint på begge dekka, og la igjen to fine svarte striper. Er det ikke lås da ?Opprinnelig postet av InternationalScout
Det er ikke for å være dust jeg sier det, men fordi 90% av de som sier de har "sperre" har diffbrems (de kaller det stort sett for sperre i rally og på gatebiler), eller blander inn senterdiffen som mange har sperre på (Niva f.eks.) Men hvis det faktisk står "Locking differential" inni bilen kan det jo godt stemme... har bare ikke hørt om biler som er levert med det fra fabrikk (unntatt Chevy-sheriff's store chevy pikcup i miltærversjon). Men det er klart det kan ha blitt ettermontert.
Jeg tror eneste skikkelige måten å sjekke om du har sperre på er å kjøre et forhjul opp på noe så det andre bakhjulet er i lufta, hvis du spinner da og begge bakhjula fortsatt går rundt er det sperre. Diffbremser virker dårlig med et hjul i lufta, men hvis den er i orden virker den fint når begge har grep, ved burning f.eks.
Opprinnelig postet av Amund
Jeg jekket opp bakdelen av bilen slik det ene dekket var i lufta. Dreiet da på det ene dekket (bakaksel var da ikke koblet til) og da holdt jeg på og skue hele bilen av jekken fordi det andre dekket gikk rundt.
Alex
IH Scout SS II im building it, you tame it
#14
Posted 26 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
enig med at H2 er en bra bil, den har fått mye ufortjent pes, det er en blek kopi av H1, men det har da heller aldrig vært meningen at den skal "ta over" for H1,
H2'en er bygd for "hummer-look" på veien, og stiller i klassen med sub, tahoe og dakota etc..
tror i matchen orginal scout vs. orginal H2, så nyter scouten godt av den korte akselavstanden...
Follow your dreams
www.bilbygging.no www.volvoland.se
Opprinnelig postet av Roffy
"Hummer H2"...., en oppfølger kan vel egentlig ikke lanseres klarere.
Personlig mener jeg GM dreit på draget både da de lanserte H2 og blazer S10, "downsizeing" og økonomi-sjiktet fungerer rett og slett ikke for de amerikanske merkene, og det er en grunn til at entusiaster elsker f.eks K5 og Hmmwv.
Så det å dra kompromiss-trikset for å gjøre bilene billigere (noe de egentlig ikke har blitt), og gjøre de mer tilgjengelig for ola nordmann og john doe (noe som egentlig ikke har skjedd), er etter min mening bortkastet.
Man burde ikke kalle en potensiell street-bil for H2, har noen sett en senka Hmmwv kanskje?
Går for Scout i dette tilfellet jeg..
Alt går med fart!
#15
Posted 26 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:Så det å dra kompromiss-trikset for å gjøre bilene billigere (noe de egentlig ikke har blitt), og gjøre de mer tilgjengelig for ola nordmann og john doe (noe som egentlig ikke har skjedd), er etter min mening bortkastet
Tja vet ikke helt jeg,H1 koster fra ca 100 000 $ og oppover mens H2
får du til ca 50 000$,H3 ca 30 000$.
Du kan ikke tenke norske avgifter:fish:,må ses i sammenheng med hvor bilen er lagd og for hvilket marked.
93 ZJ 5.2 V8 Laredo
#16
Posted 26 October 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#17
Posted 26 October 2005 - 23:00
Jeg ville ikke hatt Scout som første valg hvis jeg skulle bruke bilen til å trekke 2.5 tonn henger. Men ville også vært litt mer tilbakeholden med å banke en H2 i terrenget.
Hver til sin bruk.
Og jeg skal vedde mye på at de som vurderer å kjøpe en H2 (eller lease, som jeg tipper 90% gjør) ikke har tenkt ett sekund på å vurdere en Scout fra 70-tallet. Eller omvendt for den del.
#18
Posted 26 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:Postet - 27 okt 2005 : 16:52:18
Er ikke avgifter på disse bilene kun frak og MVA... litt offtopic men så er det sagt..
Tommy Olsen
:DVar en liten feilformulering ja:blush:
Poenget var pris sammenlingning på de 3 Hummerene i statene,norske priser var egentlig ikke med i saken;)
93 ZJ 5.2 V8 Laredo
#19
Posted 26 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Det blir jo som å sammenligne poteter og kålrabi dette da...
Jeg ville ikke hatt Scout som første valg hvis jeg skulle bruke bilen til å trekke 2.5 tonn henger. Men ville også vært litt mer tilbakeholden med å banke en H2 i terrenget.
Hver til sin bruk.
Og jeg skal vedde mye på at de som vurderer å kjøpe en H2 (eller lease, som jeg tipper 90% gjør) ikke har tenkt ett sekund på å vurdere en Scout fra 70-tallet. Eller omvendt for den del.
Opprinnelig postet av Øystein
Hva har det med saken og gjøre uanZ? Hummer er en bra bil, men vi snakker om terreng her ikke noe annet.
Alex
IH Scout SS II im building it, you tame it
#20
Posted 26 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:Postet - 27 okt 2005 : 16:52:18
Er ikke avgifter på disse bilene kun frak og MVA... litt offtopic men så er det sagt..
Tommy Olsen
:DVar en liten feilformulering ja:blush:
Poenget var pris sammenlingning på de 3 Hummerene i statene,norske priser var egentlig ikke med i saken;)
93 ZJ 5.2 V8 Laredo
Opprinnelig postet av Kokken
Hvis du ser på lønningene til den jevne amerikaner vil du nok finne ut at en H2 til 50000$.., ja selv til 30000 ikke er innen rekkevidde.
Alt går med fart!