Gå til innhold



Foto
- - - - -

HardKåres Pajeroer...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
192 replies to this topic

#101 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 05 July 2004 - 23:00

Joda, det er unge fremadstormende som holder på å etterfylle den obligatoriske liter'n extra med gearolje på kassa... rolleyes.gif



If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:26.


#102 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 July 2004 - 23:00

Nå har jeg endelig fått knotet meg til å få byttet ut den spinkle original-kroken på -84 modellen. Denne stod på den ene delebilen min.



På den blå plaketten står det noe hendig:
Vehicle: Pajero.
Max trailer weight: 1800kg.

Skal se om ikke jeg klarer å få dette inn i vognkortet etterhvert også... wink.gif Stod på en lang 2,3TD fra -85, jeg regner med at det er samme bremser på min korte 2,6 fra -84? Og da behøver jeg vel ikke papirer fra MMC, engang? biggrin.gif

Og legg merke til, endelig har jeg fått flyttet støpslet til strøm litt opp! Før sto det jo på høyde med selve kula. Skikkelig irriterende å måtte tømme støpslet for grus og jord hver gang jeg skulle ha på henger!

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:24.


#103 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 14 July 2004 - 23:00

Nå har jeg fått bilder av den nye plasseringa av måleren... Står der sigarett-tenneren står originalt. Flyttet bare denne lengre ned!


Nå har jeg dessuten flyttet måleren opp på slangen som går inn på wastegaten som tola foreslo. Har nok ingen praktisk betydning, bare en kortere slange å bytte hvis noe ryker...



If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 11:23.


#104 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Etter konsultasjon mad Pajero PC har jeg vært i kontakt med Mitsubishi Tromsø... Ved anledning skal jeg få levert inn dele-kassa mi for å få byttet inngående lager sånn just in case. Var ikke så halvgal pris, dyrere enn PPC, men jeg sparer i allefall svært mye i tid sammenlignet med hvis jeg må gjøre jobben etter å ha montert den inn...

Dessuten har jeg nå vært og handlet inn Mobil1 motorolje, 5w-50... Hvis dette gjør at jeg kan tyne gammelkassa til det blir snefritt i garasjen min igjen så er jeg svært glad...

Jeg har hørt svært mye bra om denne olja (primært i motoren, da men... wink.gif) at den danner en hinne som forhindrer slitasje mm. En på jobb som fortalte at han hadde overhalt en Omega som hadde gått 250 000 på Mobil1, og det var ikke slitekant i syliderene en gang!!!


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#105 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 November 2004 - 00:00

Jess, da er motorolja på plass i gearkassen... blush.gif Blir spennende å se hvor lenge dette holder! Men det var faktisk svært mye mindre lyd når kassa var kald med denne olja, enn det mineralske skvipet som sto på! Lydene økte endel ettersom olja ble varm, da... Men det ble i allefall ikke værre!

Vanskelig å finne noen plasser hvor man kan parkere bilen i helling nå når det ligger en god halvmeter med sne overalt... Til slutt måtte jeg faktisk rygge bilen over en betongkant rett på fremsiden av politistasjonen for å få helt på ekstra olje! Nå står det 3l totalt på.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#106 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 November 2004 - 00:00

Kom kjørende til jobb her i forrige uka... Godt og kaldt ute, 15 blå... Termostaten min er ikke av de beste, så når farta passerte 80 så sank temperaturen til under arbeidstemp... (Har fått ettermontert et Grandis Cold Weather Kit nå, blitt mye bedre... Dvs grandiosa-embalasje foran radiatoren...)

Men plutselig under ei nedkjøring kjente jeg det nøkket i bilen. Rutinert som jeg er blitt etter 2 motorskjæringer, hadde jeg trødd inn koblinga før jeg i det hele tatt ble klar over hva som hadde skjedd, og så at turtelleren droppet til 0. Ble svært stille (med unntak av mye vindsus) og det lyste ikke ei eneste varsellampe i bilen!

Etter å være sikker på at motoren hadde stoppet helt, (mens bilen fortsatt rullet,) så vrei jeg tenninga av og på. Da tentes alle de røde lampene som de skal igjen! Forsøkte lynkjapt å engasjere starteren, slik at jeg ikke skulle ødelegge FOR mye hvis motoren virkelig var skjært, men motoren startet som ei kula igjen! Har ikke vært plaget med noe slikt hverken før eller etter...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#107 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 November 2004 - 00:00

Byttet glødeplugger på bilen i går...


Siden det ikke er forkammer på disse vil jo spissen ha knekt av og falt ned i sylinderen. Har ikke hørt noe ulyder fra motoren, så jeg håper det har gått bra... Satser på at spissen bare er pulverisert av varmen og trykket i sylinderen, og blitt blåst ut gjennom eksosen... blush.gif

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Edited by HardKåre, 27 January 2009 - 22:45.


#108 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 10:05

Har vært gjennom motorbyttet fra helvete og her for knappe 2 år siden: showoff.gif

På tide å få byttet ut min slitne 2,3TD med en -9x modell (Ca. 95??) L300 2,5D. Så var planen å flytte over toppen fra den ène 2,3'ern min. Garasjeanlegget mitt:


Spesialverktøy for toppbolter: En 10mm umbraco, en vinkelsliper og en 10mm vanlig koppnøkkel...


Forresten er det VANVITTIG knotete å få løsnet alle skruene som holder motor og gir sammen... HER bruker jeg ikke mindre enn 3 forlengere for å komme i mål... rolleyes2.gif


Pluss mitt hemmelige spesialverktøy, et ØKSESKAFT som faktisk er uvurdelig når du må bruke fastnøkler på trange plasser...


Fått ut gammelmotoren.


Og enda litt lengre: Bytter gearkassen også denne gangen. Gammel-kassa holdt i ètt år uten problemer, med motorolje på... Ble ikke bedre av det, men den ble heller ikke verre... http://www.home.no/p...Div/Gearbox.WAV


Ting går fremover, selv om jeg stadig finner nye forskjeller på den gamle motoren og 2,5'ern... Meeeen... Er jo så fantastisk, at er det noen deler som ikke passer så er det bare å bytte dem ut med deler fra 2,3'ern. Plug 'n Play!!! Så langt, så godt...

Så var det å få skrudd sammen det nye beistet med en 2,5blokk og en 2,3 topp...




Dette resulterte i at motoren var stuck. Dermed måtte jeg ta av toppen igjen. Da viser det seg at jeg kan skimte "spor" i stemplene 1 og 4 etter at ventilene har ligget bortpå...


Når jeg ser på stemplene på gammel-motoren (2,3) ser jeg problemet:


Mitsubishi har desverre èn gang på 90-tallet funnet ut at de skulle gjøre om motorene sine... De har trekt ventilene litt ut av brennkammeret, slik at de ikke behøvde utfresing i stempelhodet. Dette visste jeg ingenting om før jeg monterte sammen min gamle topp fra -85 og blokka fra -9x...

Dermed så står jeg nå med valget: Enten må jeg få tak i ny topp, eller så må jeg få tak i nye stempler... I tillegg fikk jeg vite at vinden har tatt "garasjen" min, og knekt reisverket... Jaja, like greit... Litt umotovert å skru nå...

I allefall, nå er den nye gearkassa på plass!!

Hvorfor dra ned til Harstad etter vann?? I dag var jeg hos en nabo og fikk kjøpt meg en splitterny, nesten ikke brukt L300 2,5TD med sprukken topp, fra begynnelsen av -92. Motoren har gått ca. 250 000, og har rett type stempel.


"Ny" mtor (-92)


"Gammel" motor (ca... -95???)

Att og frem er dobbelt så langt:
Etter ytterligere arbeidstimer til å flytte alt jeg hadde flyttet til den forige motoren, så er den nye, eldre 2,5TD'en også klar til innmontering:

Den gamle i bakgrunnen.

Edited by HardKåre, 09 February 2009 - 13:17.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#109 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 June 2008 - 21:49

Ellers har jeg montert 2,5" anlegg hele veien fra fremrøret og bak, med èi potte:

Det gamle fremrøret ble kuttet på det tykkeste: Så passet det perfekt med en 2"-2,5" stigeovergang, hvor jeg kuttet av 2"-stussen...


Desverre har jeg ikke sveiseapparat, og kan ikke å sveise, så det ble rørklemmer på meg... shiftyninja.gif


Måtte legge røret på motsatt side av torsjonsskruen inn mot mellomakselen bak for å få plass... PASS PÅ, her blir det trangt mot mellomakselen...


30* bend inn på potta på den eneste plassen det var plass...


Så avsluttet jeg med et 60*bend og et 45*bend.


Helt bakerst avsluttet jeg med et 30*bend for å få anlegget helt bak til støtfangeren, og aller bakerst et tilkappet 90*bend for å rette uforbrent diesel ned i bakken i stedet for oppetter husveggen...

Det jeg brukte:
1x stigeovergang 2"-2,5"
1x 90*bend
2x 60*bend
1x 45*bend
2x 30*bend
1x 1m rør
1x lyddemper
1x 57mm klemme
6x 67mm klemme
3x oppheng
myye montasjepasta...

PS! Dette er veiledende!! Jeg kunne f.ex ikke kjøre skjøtene helt sammen fra 60*bendet fremme til og med inn på potta, for å få potta langt nok bak bak knekken på karosseriet...

Edited by HardKåre, 27 January 2009 - 12:19.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#110 Lars Gunnar

Lars Gunnar

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 09 June 2008 - 16:02

Hvor stor er lyddemperen din? lxbxh?

#111 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 11:06

Lyddemperen min er fra Simons, 42x18x12cm.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#112 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 11:42

Det krever pågangsmot å bytte/overhale motor i friluftsgarasje smile.gif Bor du i Tromsø, eller hadde du fløtta utenbys??
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#113 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 23:15

NeimenijøssenavnKåre, fant du nøkkelen til garasjen din her igjen?

Det ser ut for at du har hatt en god del arbeid med Pajen.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#114 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 June 2008 - 13:42

CB montert:



Har desverre bare ei glassantenne så langt, med en SWR på 2, det er litt høyt... Men det er helt OK til mitt bruk, selv om det ikke er ideelt sier de som har peiling på slikt...

Forandring fryder:



Jeg er vel èn av svært få som er innehaver av BÅDE hardtop og softtop til bøsja...

Problemet med softtop'en er at når jeg passerer 60 så merker jeg at duken løfter seg i forkant, og jeg får godt med vind i håret... Selv om jeg allerede har måttet modifisert top'en litt med et skrufeste midt over frontruta, så jeg slipper at duken står i spenn som en drage allerede når jeg passerer 30...


Ellers har jeg fått montert inn åpent filter fra Biltema, ble en siiinssyyykt feeet lyyyd av bilen nå... thumbsup.gif

Edited by HardKåre, 27 January 2009 - 22:49.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#115 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 June 2008 - 15:12

Prosjekt EU-kontroll:

Servosnekka mi lakk olje, så etter en tur på landet fikk jeg løsnet snekka på delebilen min... Med spett... Den så faktisk ut til å være i god stand!

Ingen servosnekke???


Måtte henge opp litt småting i motorrommet underveis...


Ny snekke nesten på plass...

Bytte av nedre bærekule fremme. Måtte investere i en SKIKKELIG avdrager, etter å ha forsøkt med noen billigere typer.

Legg merke til at jeg måtte snu "strammebolten" til avdrageren feil vei for å få plass...

Videre gikk jobben til bytte av bremsesko bak.

Justere inn bremsene etterpå.


Måtte også bytte hjulsylinder på den ene sida bak for å få bremsene til å ta jevnt, men det gikk jo nesten FOR lett... Nesten så jeg blir mistenksom... tongue.gif Alle bolter og rør løsnet på første forsøk, etter at WD40 hadde fått jobbe i 24t.

Kjørte bilen inn i garasjen kl 1400, 1500 var jeg ute og prøvekjørte...

Og desverre, fikk en 2'er på kufanger...

*Snufs*

Woohoo, til slutt, etter 3 forsøk, og bare èi uke på overtid var bilen EU-godkjent med null hull...

For å feire fikk den litt ekstra "suppe"

etterfulgt av litt mer luft for å lufte ut soten...

Økte turbotrykket fra ca. 0,65 til ca. 0,8bar med 2 skiver i høyden.

Edited by HardKåre, 08 July 2010 - 17:07.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#116 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 June 2008 - 17:40

Da er jeg tilbake til nåtiden...

Stor takk til FrankWS som tipset meg om de nye dekkene mine...
32"11,5-15 på 7x15" felg med ET på 0... Passer sinnssykt bra, fikk til og med bakhjulene innenfor skjermene, trenger faktisk bare utbygger fremme.




If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#117 andy

andy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 915 Innlegg:

Posted 17 June 2008 - 08:39

Så bra ut. Du jobber deg sakte og sikkert oppover i dekkstørrelsen...
Hadde også 32 tidligere var en god kombinasjon. 8" felg og 33" krever mer for å få det til å ikke subbe, dersom man ikke vil heve med bodylift eller koste på bilen nye fjærer og torsjon...

Hadde du forresten fått montert vinsjen bak i ramma? Har også måttet ta av kufangeren gitt...

Edited by andy, 17 June 2008 - 08:40.


#118 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 17 June 2008 - 10:24

Hehe brukte 6 år på å komme meg fra 31"-> 32"... biggrin.gif Tar nok litt tid før det blir 33"... laugh.gif

Er NESTEN i havn med winchmonteringa, krybba er klar og venter på montering. Kjøpt i 6mm herdet hos Biltema, modifisert for Pajero, og ligger trygt i garasjen... Eneste problemet jeg har fått er at den fremre beskyttelsesplata ikke passer når den er montert, men det har jeg en plan for...

MEN!
Den ène ledninga mellom relèboxen og motoren på winchen var veldig flisete og hang igjen bare i etpar tråder... Og maaaasse rust på festene. Så mens jeg jobbet med å få av den gamle ledninga klarte jeg å vri av børstene inne i motoren... whistle.gif Ny "motor end cap" koster nesten like mye som en ny winch, så nå ligger prosjektet på is litt mens jeg forsøker å fixe den gamle på et vis... Har en plan...
- Klarer jeg IKKE å fixe den gamle får jeg heller kjøpe ny winch. Gidder ikke bruke så mye penger på en 5000punds winch med serienr bestående av bare 5 siffer... laugh.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#119 andy

andy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 915 Innlegg:

Posted 17 June 2008 - 13:00

Kjedelig... Si ifra en dag du holder på og skrur, så kommer jeg innom å ser på. Tenkte å lage no mulimount selv.

Så det var veldig rimelige T-max vinsjer på netthandelen tidligere ja. Har også en m5000, men har da fungert ok til nå..

#120 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 21:24

Da har jeg endelig fått på plass winchen min igjen... Denne gangen bak støtfangeren. Så får vi se om jeg tar meg turen til Biltilsynet for å få den skrevet inn i boka...

-Bilder kommer...

Edited by HardKåre, 20 June 2008 - 21:26.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere