Gå til innhold



Foto

Oljetrykk-igjen..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
43 replies to this topic

#1 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 29 July 2006 - 23:00

Jeg har lagt merke til at etter at jeg overhalte min c223t så har noe merkelig skjedd. Når bilen har stått en 2-3 dager eller mer så tar det noen sekunder etter motoren har startet før oljetrykket kommer, akkurat som etter et oljeskift. Det er som om pumpa tømmes hvis den står lenge, for oljetrykket ellers er helt fint, når den først har startet en gang slokker lampa øyeblikkelig etter start og måleren spretter på 4,5 bar. Og nei, det er ikke noe med giverne å gjøre, for jeg hører at den går litt hardt før lampa slokker. Dette er vel ikke særlig gunstig? Noen tips om hvor feilen kan ligge?

#2 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

amplifier ikke skru ut filterhuset uten her provd med korrect oil type....pga du må ha diverse små ting som nye pakking, eventuel kjøle slanger,etc .
bare et idee....men oil trikk sender kan være delvis kaput???? dette er rimmeligt og nyt er nyt ikke sant?biggrin.gif


#3 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 13 August 2006 - 23:00

Jeg gikk faktisk bort fra purolatorfilter pga d samme på min lille sunny, prøvde nissan orginal og oljetrykket kommer tvert, selv om bilen har stått litt. Prøvde nå med biltema og føler at det nå tar litt for lang tid igjen, nå skal d være sagt at jeg har kjørt en sesong tidliggere med biltema uten å merke dette,hummm..... ujevn kvalitet kansje, tror jeg går for orginalt igjen,det har jeg da vel råd til,hehe. Men de er ulvdyre på enkelte deler i allefall!

AR

oohh! silly me, again...

#4 h5n1

h5n1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 13 August 2006 - 23:00

du er absolut riktig!!!! min problem med olje trykk i morgen kommet eter olje og olje fiter skift. før jeg har brukt FRAM filter som koster ca. 400 nok. jeg har japans filter men ikke oryginalt når. jeg kommer til å bytte filter.

isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel

#5 h5n1

h5n1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 29 July 2006 - 23:00

hva slags av olje bruker du? jag har c223t etter overhalt også og jeg må vent ca. 2-3 sek til olje varse lampe slokker. jeg tenker det er helt normal. olje pumpe tømmes når bilen står. jeg brukker mobil 1 0w40 i motoren min. når motor er kalt virker litt hardt men.... det er bare gamel diesel motor.

isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel

#6 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 30 July 2006 - 23:00

Jeg bruker delsyntetisk 15w-40, bruker samme olje på de to andre bilene + traktoren også, bare for å gjøre det enkelt. Det er bare det at jeg mener at slik var det ikke før jeg overhalte motoren, så jeg liker ikke helt dette. Greit at oljen kan renne ned hvis bilen står i månedsvis, men her er det snakk om 2-3 dager, og igår tok det sikkert 4-5 sekunder før lampa slokte. (og de sekundene føles laaange) Men når oljetrykket først har kommet, er alt ok, selv etter et par timer slokker lampa nesten før motoren starter. Jeg har en ganske stor lekkasje bak på bunnpanna som jeg ikke har fikset enda, kan det ha noe med saken å gjøre? Kan det hende at olja renner fortere ut siden det ikke er helt lufttett?

#7 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 30 July 2006 - 23:00

Hei...
Det der hørtes ikke mye gunstig ut,det er veldig hard slitasje på motoren og gå så lenge som 5 sek uten olje.
Men det har nok ikke noe med bunnpanne pakningen og gjøre eller noe luft sånn sett,jeg er ganske sikker på at det er enten noe rart med pumpa di eller at det er pakningene til pumpa ett sted som ikke er ordentlig tett.
Er litt vaskelig og spå sånn egentlig, ville hatt av bunn panna og sjekket de pakningene dine der så kan du bytte bunnpanne pakningen med det samme;)

------------------------------------------------

Vil det ikke gå så skal det gå om vi skal grine begge to....

#8 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 31 July 2006 - 23:00

hei..du sier overhalt motor?!!! er full overh??......jeg her opplevet detsame problem med syntetisk oil, men problemet med ok motor er valigvis oil filter som tomes for oil, dette pga dette er montert op ned .
vis ny overhalt, pas på å bytte oil etter å varmtsjøre motoren, og passpå la dette renne i et eller annet du kan se bunavfall for eventuelle metall partikler.....dette er et medvirkende element i oil filteren blir tomt raskere en normalt.

første oil change etter ny overhall. skal skje etter 300/500max km(inkl filter). og NEVER gi gas etter motor startet intil oil trikk er normalt.

om sommer aldrig bruk oil under 30w, og 15w om vinter.

man kan alltid åpne oil filtern og se inne i ellementet etter metall eller lign.partikler.

dette problemet(filter tommes for oil) er tipical med dette oil filter dessign , men jeg tenkt lenge å sette en adapter (usa)med slanger +stor oil filter som i båt motorer, dette ågså er tilfor å åke total oil mengde i sistemet.biggrin.gif

#9 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 31 July 2006 - 23:00

Jepp,det er full overhaling, alle lagre,simmerringer,osv. Når jeg tenker meg om tror jeg faktisk at dette problemet dukket opp først etter jeg byttet olje/filter for et par uker siden, det var første skift etter overhaling. Kan ikke huske om det har vært slik hele tiden, men nå ble jeg litt i tvil. Jeg har hvertfall ikke lagt merke til det før nå nylig. Har kanskje vært slik de 3-4 siste gangene jeg har startet den, har stått mye i ro i det siste.

#10 Jokka

Jokka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 01 August 2006 - 23:00

Riskoker: Du burde nok få sjekka den oljepumpa di også, kan høres ut som om det er pakningen på pumpen eventuelt skovlhjulene i pumpen som er på ferie.
-
HAVANA: "Aldri oil under 30w, og 15w om vinter" ? Aldri under 30watt olje om sommeren? og hvor får man eventuelt handlet denne superoljen? er det eks 30w40 olje? og denne 30w oljen har jo ingen funksjon, blir så seig at man må bruke spade for å få den ut av kanna, og eventuelt koke for å få på motoren. GOD HJUL MENNESKE!
-
h5n1: prøv å gå over 10w30 eventuelt 15w40 (eller som HAVANA sier 30watts olje tongue.gif), årsaken til "hard gange" på kald motor er at oljen er tynnere enn vann, og oljepumpen ikke klarer å bygge opp nok trykk til å fylle oljekanalene med en gang.

für alles: Bruk god gammeldags 10w40 olje på gammeldieseln, spar penger her, bruk dem på hyppigere skift. (Dvs oftere oljebytte på motor, med filter bytte samtidig)

Mvh
Joakim K. Odinson
"My mama didn't raise no fool"

Det som ikke blir gjort idag blir ikke gjort i morgen heller.

#11 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 12 August 2006 - 23:00

HI
Jeg bruker og anbefale 10W 40 på denne motoren. Og bruk vanlig "traktorolje" altså ren mineralsk oje. Sotavleiringene er en del av moroa på denne maskina. Den er bygget som en aggregat motor opprinnelig i følge historiebøkene. Avleiringen skjer ved forbrenning og skal "være sånn". Bytt olje ofte (min. 2-3 ganger pr år )og bytt alltid filtre samtidig. Dette gjelder både TD og uten turbo. Ikke bruk "Biltema-filter". De er papir filtre og kan gå hull på. Dette er fakta ! På en turbo motor kan smørekanalen og det sintrede lageret tettes av disse papir-restene og KABOOM ! Dette er det mange som ikke tenker på . . . . Jeg gør . . . .
Etter overhaling kan du ha vært raus med pakningsement som vandrer rundt i systemet eller satt på for tykk pakning på oljepumpedekselet på tannhjulspumpa ? Eller kan du ha gjort noen av portene for rene ? Er røra på oljekjøleren satt på riktig, så den ikke renner tom ? Du kan også ha løsnet noe ved rengjøringen som skulle være der og tette ( særlig i pumpa) Prøv å sette på nytt filter eller det gamle og prøv det.
Til 223D har jeg kassevis med filtre for salg, men ikke til TD.

st-lybe@online.no

#12 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 12 August 2006 - 23:00

Ja, nå har jeg gått over til mineralsk 15w-40 olje,og fikk faktisk enda bedre oljetrykk, spretter opp på 5 bar på kald motor, noe lavere når den er varm,men det ble bedre enn det var med delsyntetisk 10w-40. Men jeg er fremdeles ikke fornøyd med det at det tar et par sekunder etter motoren har startet før oljetrykkslampa slokker. Det er nok at den står over natta, så er "systemet" tomt. Nå har jeg vært nede med bunnpanna, sjekket at alt er iorden med sil og pumpe, og har endelig blitt kvitt oljelekkasjen jeg har slitt med. Men dette oljetrykk-problemet har jeg ikke blitt helt kvitt, det har blitt noe bedre, tidligere var det snakk om 3-4 sek før den sloknet, nå er det rundt 2 sek.
Men det jeg er 99,5% sikker på er at dette problemet dukket opp først etter at jeg byttet oljefilter for første gang etter overhaling. Min far har startet og flyttet på bilen mange ganger før jeg skiftet olje+filter, og han har ikke lagt merke til noe unormalt med oljelampa. Derfor begynner jeg å lure på om det kan ha noe med filteret å gjøre. Dessverre måtte jeg stikke hull i gamlefilteret for å få det av, det var et orginalt isuzu-filter, så det er vanskelig å sjekke. Nå har jeg et ALCO sp998-filter.Det var faktisk vanskelig å skaffe filter til isuzuen, jeg bruker å handle på bilextra her i molde, de fører purolator-filter til alle andre biler, men her måtte jeg vente flere uker før dette filteret dukket opp. Dyrt var det også, over 200 kr før rabatt. Kanskje jeg bør prøve et orginalfilter neste gang? Eller hva bruker dere andre, og hvor kjøper dere det?

#13 h5n1

h5n1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 15 August 2006 - 23:00

Fram PH 6345. Du kan kjøpe i Kalberg Kaspar, Røykenv. 70 Asker. Koster ca. 400 NOK

isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel

#14 kvetek

kvetek

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 15 August 2006 - 23:00

Er generelt deler til Izusumotor dyrt? Jeg er på nye jaktmarkeder her og trenger hjelp til å gjøre meg kjent.

#15 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 16 August 2006 - 23:00

10W40 er no good pga 10 er too low.

30 som minimum er bedre med temp fra 20+. my tech manual sier: SAE 15W40, 20W40, 20W50 FRA minus10C grader og opp. SAE 30 FRA 0C. SAE40 FRA 25C grader.

5W30 kan bare brukes fra minus 10C og under men NOT RECOMENDED FOR SUSTAINED HIGH ESPEED DRIVING. så tenk selv.
NOTE:single grade oil such as SAE 30 er more satisfactory than multi-grade oil for highway driving in diesel engines. especielt old types engines (READ ISUZU)wink.gif

#16 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 16 August 2006 - 23:00

Om du ikke driver å starter bilen din på Røros vinters tid, så er vel 10W40 mer en godt nok Havana, det første sifferet står for oljens evne til å holde seg tynnflytende når den er kald. Det siste står for oljens evne til å holde seg tykk ved høye temperaturer, Altså er en olje som har har 20w50 mere stabil, og har mer lik viskositet både ved mange minus og ved skyhøye tempraturer som det kan bli om sommeren og ved hard belastning! Nå har faktisk isuzu motoren oljekjøler på filteret også, så den hjelper mye ved sommer og høy belastning(ikke akk blotrimmet heller denne)smile.gif. Før i tiden, ja så lenge siden at selv far var bare barnet:D, ja da var det veldig vanlig å varme oljen før man startet vinters tid, oljen var rett å slett så tykk at man ikke klarte å sveive igang utyskene, primus og fyrlampe under bunnpannen var også vanlig. Naboen vår tappet av oljen på båtmotoren når den enå var varm, for så ta den med seg hjem om kvelden. Bodde et lite stykke fra sjøen han, så om morningen da han skulle på sjøen igjen, var d til å varme olje på svartovnen på kjøkkenet, før han kunne tusle ned til sjøen og båten. Dette funket jo som bare rakkern, men tenk hvor tungvint de hadde det, takke oss til 10w40 vinterstid:D:D:D
Kopi av melding:
10W40 er no good pga 10 er too low.

30 som minimum er bedre med temp fra 20+. my tech manual sier: SAE 15W40, 20W40, 20W50 FRA minus10C grader og opp. SAE 30 FRA 0C. SAE40 FRA 25C grader.

5W30 kan bare brukes fra minus 10C og under men NOT RECOMENDED FOR SUSTAINED HIGH ESPEED DRIVING. så tenk selv.
NOTE:single grade oil such as SAE 30 er more satisfactory than multi-grade oil for highway driving in diesel engines. especielt old types engines (READ ISUZU)wink.gif

Opprinnelig postet av HAVANA



oohh! silly me, again...

#17 h5n1

h5n1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 17 August 2006 - 23:00

jeg har bytet filter(fram) og olje(mobil 10w/40 semi synt). Olje lampe lyser i morgen 1-2 sek.

isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel

#18 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 18 August 2006 - 23:00

kan det være toleranse in the oil pump is not up to spec....?. kan se etter i boka vis av interese. er ikke mie feil toler. for pumpen må overhales/byttes;)

jeg her KORANDO med D 223 ISUZU ......no problems..... hehe men jeg bruker right oil type, og byter var 3k KM max 4k KM...biggrin.gif

#19 Wheytech

Wheytech

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 18 August 2006 - 23:00

bare sånn og få terminologien på plass... så betyr (W) i navnet på olja, at den er tilpasset vintertemperaturer... ikke watt....

10W 40... betyr: 10 står for hvor lang tid olja rener i gjennom et kalibrert hull under testing av viskositeten....det første er når olja ere varm.... W for vinter... og 40 for når olja er kald....

It`s a new day, all the way, into the system, there`s no way you gotta get around this one!

#20 h5n1

h5n1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 18 August 2006 - 23:00

HAvana.... din Korando er fantastisk:) jeg sender oljepumpa til service. hvordan går det med turboen din?

isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel