Gå til innhold



Foto
* * * * - 3 votes

The Castle Of ZukiJack ! ! !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
285 replies to this topic

#81 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

Fortsettet litt videre på festene til bladfjærene...
Går litt smått med meg, og jeg har ikke hatt tid til å jobbe med den i det siste...sad.gif






Det er veldig hendig å ha gaffeltruck som arbeidsbenk...
Man kan justere høyden akkurat slik det passer best...
Bare litt lurt å tenke på at om man skal bruke den som sveisebord, så bør man isolere den fra det man sveiser på så man ikke skader elektonikken i trucken med sveisespenningen...

Nå er begge sider bak ferdig og det er klart for å feste bakakselen...

Om du/dere skal gjøre noe slikt arbeide selv en gang så pass på en ting...
Jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg hadde nestet fast braketten for bakre fjærfestet...
Jeg punktet den fast i paralell retning med rammevangen og kikket så litt på hvordan dette tok seg ut...
Med min tømrer-/stillasemontør-utdannelse så er jeg veldig vant til å bruke vinkel og vater for å rette inn arbeidet jeg gjør...
Brukte derfor vinkelen for å rette inn fjærfestet.....
Noe jeg ikke tenkte på da, men som jeg oppdaget da jeg sjekket var jo at.....rammevangene går jo ikke i rett retning fremmover på bilen...
De smalner innover en del fremmover på bilen, og da ble vinkelen på fjærfestet galt i forhold til retningen på bladfjæra...
Jeg måtte derfor løsne festet igjen og rette det opp i forhold til fjæra...



"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#82 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

Hei broder...

dette begynner å ligne på noe. Kommer snart hjem en tur så får vi se om vi kan ta et par ting i sammen....


Hilsen broder`n



"Han sover ikke, han jobber for maij"

#83 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

Hvorfor slenger du ikke på noen YJ fjærer når du først er så godt i gang med å sveise nye fester? smile.gif



#84 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Hvorfor slenger du ikke på noen YJ fjærer når du først er så godt i gang med å sveise nye fester? smile.gif
Opprinnelig postet av ShuDuck



Fordi jeg har ikke YJ-fjærer, og har ikke råd til å kjøpe noen nå...
sleep.gif
Skal jeg få bilen min kjørbar snart, må jeg skjære gjennom og bruke mest mulig av det jeg har...
Får heller se hva jeg gjør senere etter vært...laugh.gif

Det er mye som mangler enda og som koster en del penger...
Mangler bur, firepunkts-seler, masse service-deler til motoren, kjøleannlegg, + + + masse småtterier...
Tusenlappene kommer til å rusle avsted...
Hadde noen tilbydt meg YJ-fjærer gratis eller til spottpris...så kunne jeg gått for dem nå, men jeg har luftet spørsmål etter noe slikt på forumet tidligere uten respons.....
...så da blir det org.-fjærer...
Får heller se om jeg får råd til OME-fjærer til vinteren igjen...



"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#85 -=Vollan=-

-=Vollan=-

    Submarine'r

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

Bra garage du har jack. Kommer til å bruke erfaringer du har hatt i din oppfixing.
TOPPERSJ!!!

"kjør hardt, kjør stil..."
D E GOOD!!!

#86 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 20 June 2004 - 23:00

Litt mere detaljer fra sveisingen av bladfjærfestene...







Det var vanskelig å kappe av det orginale festet på en slik måte at det ble noe greie på å bruke det om igjen, så jeg laget nye "holdere" til røret.
Laget de samtidig et par cm høyere og vant litt høyde på det.




Vil her igjen minne om at man må huske på å ikke rette festene inn etter retningen på ramma,
da den ikke er paralell med retningen på bilen.



"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#87 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 05 July 2004 - 23:00

Nå har det vært tre lange uker med overtid og 12-14timers arbeidsdager....og dermed lite og nesten ingen ting gjort på bilen...sleep.gif

Har fått sølt inn detaljene med et tykt lag med rustbeskyttelse og skal male over med gult...


Har gjort en liten prøveinnfesting av Hilux-akselen på orginale bladfjærene...
Jeg solgte de orginale dra-bandene sammen med orginalakslene..
Fant ut etterpå at de hadde passet på Hilux-akslene også...og hadde nok vært mer hendige å bruke enn disse til Hilux-akslen...
Zuki-fjærene er bare halvparten så tykke(3cm) som Toy-fjærene så drabandene ble for lange.
Kuttet tre skims og la mellom for å prøve...men vurderer å legge de mellom fjæra og akslene i steden og sette en lang bolt gjennom fjæra og skimsene for å holde det sammen...
Da blir det 3cm heving av det i samme slengen...
Noen som har formeninger om hvordan det vil virke?


Orginale Zuki-demperen sammen med demperen som satt på Toy-akslen da jeg kjøpte de...
Skulle vel holde på lengden disse!!??




Har valgt å ikke bruke det orginale håndbrekket...av to grunner..
For det første så trenger jeg å forsterke innfestingen av transferkassa og da kommer festeboltene til bremsskjoldet godt med til dette...
Og...den orginale håndbrekks-trommelen stjeler høyde av bakkeklaringen og dermed en god grunn nummer to til å fjerne den.
Kommer i steden til enten å bruke brekket i Hilux-akselen, eller o lage håndbrekk rett på bremserørene.

Når man fjerner trommelen så må man ha en flens å sette mellomakselen til bakakselen på...
Derfor kappet jeg ut sentrumet av trommelen og slipte det til en rund flens...


I mangel av smergelskive satte jeg en slipeskive på vinkelsliperen og satte den på benken slik og slipte flensen rund.
(Pass på å bruke slipeskive til slikt...og ikke kappeskive...
Da kan man lett få en "freesbe" flyvende rundt ørene)
Har kappeskive i maskinen her, men bare satte maskinen opp slik for å vise hvordan jeg gjorde dette...


På trommelen så er det en liten fals rundt som det passer å bruke som mal for hvor stor man lager flensen.
For å beholde oversikten over hvor mye man har slipt så lønner det seg å beholde en liten millimeter av den falsen.
Når den falsen er gjevn rundt på flensen har man også slipt flensen gjevn og rund.


Flensen ferdig på transferen.




"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#88 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 05 July 2004 - 23:00

wow den flensen ble fin! å legge de mellom akslingen og bladfjære er vel en grei løsning, så lenge du setter en bolt gjennom så det ikke beveger seg og det blir jo bare brukt av-veien. i usa kjører de jo med en halvmeter spacer på vei hehe ( ja sånn ca)



#89 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 08 February 2007 - 23:05

Her har vi kommet så smått på plass i blikkhallen....


Noen byggegjerder og litt stillaseduk har fått sin misjon som drivhus... Tro om ZukiJack'n vokser seg inn i Light Truck-klassen etter en stund inni der??
Da skal karosseriet få litt stell og makeup


Da har ZukiJack'n fått ny farge... Lagt på med rull først, men pga. for lav temp. så ville ikke lakken flyte skikkelig ut så den ble full av bobler... Derfor måtte jeg stryke over all lakken med en pensel etter at den var rullet på...






Her er 2.3-liter'n og automatkassa som skal deles...for så å montere gearkassa over på 2.8liter'n


Her er 2.8 liters motorene... den ene er bare en delemotor...


Laget dørtrekk i dørene av rustfrie plater....




Småting kommer på plass...


#90 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 08 February 2007 - 23:18

Da er det fjærfester fremme som er på tur... Må flyttes 5.5cm ut på hver side...




Begge sjakelfestene fremme, ferdig.










Da er endelig shassiet på hjul igjen...


#91 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 09 February 2007 - 22:49

På med litt pønt!!!




Da skal transferkassen festes bedre...
Transferfestene på zuki blir fort får dårlig når man setter på større hjul og motorer, derfor forsterker jeg transferfestene mine...


Jeg kommer ikke til å bruke orginale håndbrekktromlen, så jeg fjerner den og bruker festehullene til skjoldet å feste forsterkningen i... Brukte skjoldet som mal for hullene i forsterkningen.










Jeg skal bolte transfer'n rett i ramma uten gummifester, så jeg forsterker og tetter de orginale festehullene og borer nye...




Ferdig... med den ene siden...


#92 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 09 February 2007 - 23:49

Så det andre festet....


Legger på en 5mm plate over...


Sveiser inn ei hylse mellom i festet siden jeg ikke trenger å beholde riktig avstand opp i bunnen av orginalfestet....


Og lukker over med 5mm plate...


Og borer hullet gjennom hylsa...


Borer opp disse fire hullene med 6.8mm bor og gjenger de opp med 8m gjengetapp... Ikke bore dypere her enn orginale hull..


Sveiset på et øre som jeg så fester i de fire hullene jeg gjenget opp...




Alle forsterkninger på plass...og alt skrudd sammen...






Transfern ferdig plassert på ramma...


#93 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 10 February 2007 - 00:04

Så er det motoren sin tur.
Siden jeg ikke har plass til mer enn èt kryss som mellomaksel mellom gear og transfer må jeg prøve å få dette i så rett linje med transfern som mulig....for å unngå vibrasjoner.


Det er en kamp om millimetrene her...












For å sikre mot vibrasjoner og svakheter i innfesting av transfern,
har jeg byttet ut gummifester med stålbraketter.




#94 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 14:51

Dette er alt jeg får mellom gear og transfer...

Attached Thumbnails

  • zj_diverse_001.jpg


#95 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 15:11

Allerede før karosseriet kom på og alt annet av komplettering...så var bladfjærene helt flate.


Så jeg delte to bladfjærer fra Hilux og la et leaf fra de inn i de orginale zuki-fjærene...da fikk jeg i hvertfall en positiv kuv på ca.4cm.






For å få vinklet opp diff'n bak laget jeg et par kiler å la mellom...




Så var det å lage støtdemperfester bak...
Kappet av festebolten fra de orginale Hilux-festene og tilpasset og sveiset de på akselhuset...




og brukte de orginale festene på zuki-ramma...


Så var det traction bar på plass...




slik ble traversen til gearkassa....


#96 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 15:33

Et lite stemningsbilde fra hjemme i garasjen da jeg endelig fikk meg eget hus og egen garasje...
Det var deilig å slippe å holde på med prosjektet 4mil hjemmefra...


Støtdemperne fremme kjøpte jeg på Thorshov for300 penger... de hadde ligget lenge i hylla etter en feilbestilling.






Laget tårnene av 80x80x5mm firkantrør...


Løftet opp ramma og satte den på bukker så fremakselen hang og dinglet. Så satte jeg jekken mellom bladfjæra og ramma og jekket ut fjæra med flere hundre kilo og målte så til hvor høyt demperen rakk for å beregne høyden på tårnet.


Og så motsatt.... Løftet opp hjulet for å måle max inn-flex.






#97 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 18:25

Da har jeg vært en tur hos Massey og hentet noen levninger han hadde fra Toylet.

Hi Steer....paralellstag med styrearmer som ligger over bladfjærene og med drag link inn på styrearmen.
Glemte å ta blider av den før jeg gikk inn.

Fikk masse extra jobb da jeg tok av den orginale styrearmen på den ene siden da styrelagret på toppen der vist var ødelagt. Blikkramma i lagret som holdt rullene på plass var gått helt i oppløsning, så da jeg løftet opp styrearmen var det ikke noe lenger som holdt rullene på plass i lagret. 15 stk. ruller fra lagret falt da seff. ned i knokkelhuset og jeg måtte av med frihjulsnavet og hele greia og ut med drivknute og stikkaksel og få ut alt fettet for å finne igjen de 15 rullene. Fikk ryddet opp i rotet og var innom BG-Nor og kjøpte liksågodt komplett sett med alle fire styrelagrene og alle simringer og pakninger rund baut til knokkelhuset.




Og så er Hi-steer'n ferdig.
Har skiftet alle kingboltlagrene og alle pakninger rundt på knokkelhuset.

Gamle dårlige lagre gitt...


Paralellstaget over bladfjærene og drag linken inn på styrearmen.







Og så er kalippere på plass...og bremserørene kommer nå fortløpende...

Attached Thumbnails

  • zj_div_011.jpg

Edited by ZukiJack, 13 February 2007 - 22:02.


#98 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 18:55

Måtte lage 4cm. Body Lift for å gå klar av noen ombygginger...
Sveiset på 40x40mm firkantrørbiter rett på ramma og boret hull i disse tilsvarende orginalhullene i ramma.


Den gule ramma passa ikke godt til fargen på bilen så da ble hele ramma lakket om...

Edited by ZukiJack, 11 February 2007 - 18:55.


#99 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 19:16

Tilpassinger av karosseriet på ramma.
Måtte kappe bort en del i innerskjermene fremme for å få plass til støtdempertårn, dynamo og servosnekka. Måtte også banke inn litt i girkassetunellen for å få plass til girkassa.


Måtte teste flex'n litt.
Det mangler fortsatt en god del ting bak i bilen som veier en god del, så bilen er fortsatt veldig lett bak. derfor begynte bakhjulet å løfte litt tidlig. Blir bedre når batterier, bensintakn, radiator, veltebur...osv. kommer på plass.







Edited by ZukiJack, 11 February 2007 - 19:16.


#100 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 February 2007 - 19:50

Nye dekk står i garasjen i vente på montering.
Maxxis Mudzilla 35x13.5x15"


Girspaken til automatkassa har kommet på plass.
Skal bare lage meg en mansjett etter hvert.