Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kong_zuki's Garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
73 replies to this topic

#21 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 13 September 2008 - 21:51

Da har jeg montert inn lockeren dribble.gif . Måtte bytte noen bremserør i forbindelse med det men ellers så var opperasjonen ganske enkel

Du tar å Skrur av Bremserørene og håndbrekk wiren der det er festet i bremseskjoldet. Skrur av de 4 mutterene som holder bremseskjoldet og drar ut hjulet og stikkakselen så det går ut av diffen.
DSC00207.JPG

Så tar du ut kardangen og skrur av diff delen. Kronhjulet flytter du over på den diffdelen som sperra sitter i.
DSC00212.JPG DSC00215.JPG
DSC00216.JPG

Så justerer du opp tannklaring og lagerforspenn og monterer inn kardangen.
DSC00217.JPG DSC00219.JPG
DSC00218.JPG

Deretter monterer du alt du demonterte og lufter Bremsene(jeg måtte lage nye bremserør først)
DSC00220.JPG DSC00221.JPG

Fyll på olje og prøv. Min virket biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif


#22 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 14 September 2008 - 02:12

hørte at et hjulløft ikke stopper deg no mer... whistle.gif

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#23 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 14 September 2008 - 13:23

QUOTE(Hummer @ 14 Sep 2008, 03:12) <{POST_SNAPBACK}>
hørte at et hjulløft ikke stopper deg no mer... whistle.gif


Gleder meg til neste offroad turen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

#24 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 13:29

Da har jeg vært og hentet Vinsjefangeren på BgNor. Den så bedre ut en på bildene biggrin.gif . Må nokk moddes litt i bredden og innfestings punktene for at den skal passe (det er ikke den hvite i bakgrunnen den skal på biggrin.gif ).

DSC00223.JPG

Edited by kong_zuki, 15 September 2008 - 13:30.


#25 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 20:53

QUOTE(kong_zuki @ 15 Sep 2008, 13:29) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg vært og hentet Vinsjefangeren på BgNor. Den så bedre ut en på bildene biggrin.gif . Må nokk moddes litt i bredden og innfestings punktene for at den skal passe (det er ikke den hvite i bakgrunnen den skal på biggrin.gif ).

DSC00223.JPG


åjoda olav bare si det som det er yarisen skal få ny fanger... tongue.gif
Tor Magnus Abrahamsen
TLF. 93457656
Nissan Navara Fjallasport 03mod.

#26 are

are

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 16 September 2008 - 10:10

Skal se at den passer rett på yarisen også ohmy.gif

Et lite obs olav. Du bør sjekke bremserørene dine høyre bak. Da vi kjørte bak deg på søndag så det ut som det lakk ved et t-rør. Tenkte og ringe deg men så hadde jeg ikke nummeret lagret.

#27 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 16 September 2008 - 18:13

QUOTE(are @ 16 Sep 2008, 10:10) <{POST_SNAPBACK}>
Et lite obs olav. Du bør sjekke bremserørene dine høyre bak. Da vi kjørte bak deg på søndag så det ut som det lakk ved et t-rør. Tenkte og ringe deg men så hadde jeg ikke nummeret lagret.


Vet det(brukte opp en flaske med bremsevæske bare til jobben i dag whistle.gif ) , men det vart fikset i dag biggrin.gif .
Bestilte bremserør fra mekonomen og da vart det tett. fikk også montert en ny type aksellufter bak, så jeg slipper den lange slangen. Veldig fin med tanke på vann for det er lukket system
DSC00224.JPG DSC00225.JPG

Edited by kong_zuki, 16 September 2008 - 18:16.


#28 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 19 September 2008 - 12:18

Nydelig garasje Olav!!

Begynner å bli mye snadder på luxen nå, må vel snart begynne å koste på min igjen så jeg klarer å holde følge med deg i terrenget.....

#29 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 20 September 2008 - 15:31

QUOTE(Shortlux @ 19 Sep 2008, 12:18) <{POST_SNAPBACK}>
Nydelig garasje Olav!!

Begynner å bli mye snadder på luxen nå, må vel snart begynne å koste på min igjen så jeg klarer å holde følge med deg i terrenget.....


biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

#30 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 01 October 2008 - 18:53

Etter litt kjøring med middels bremser i det siste så tok jeg opp bremsene bak og fant feilen. Begge Bremsesylindrene lekker bremsevæske. p.g.a dette så har Bremsestøv slitt ned bremsebelegget og polert dem. Fikk vasket rent så det er brukanes til jeg får deler og "god" ånden over meg igjen biggrin.gif
Deler er bestil og Toyota var faktisk billigere en Mekonomen, Meka og de andre jeg hørte med.

Før vask
DSC00230.JPG

Etter vask
DSC00231.JPG

#31 rsemil

rsemil

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 15 October 2008 - 06:52

skikkelig kul post du har her, liker det du har gjort med bilen din veldig godt smile.gif
jeg har en dønn likedan bil. 81 mod med en sånn 18r motor. hadde kun tenkt å bruke den til rein skogsbil da det er voldsomt med rust på den. men hytta er bra å ramma er bra, så posten din her inspirerer virkelig til å gjøre noe litt mer seriøst utav min bil. wink.gif

så jeg hadde egentlig ett par spm til deg. denne 18r motorn, er den bra?? holder den til herjing i terrenget?? vet du hvor mye den yter, hk å nm å sånn??
åsså lurer jeg på hvor jeg får tak i deler til slavesylinderen?? biggrin.gif
ikke utenkelig jeg kommer med noen andre spm og etterhvert..

ønsker deg lykke til videre med bilen din, kult å se andre med helt like biler med prosjekt som ikke har dratt helt av økonomisk enda:)

mvh emil



#32 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 16 October 2008 - 17:39

QUOTE(rsemil @ 15 Oct 2008, 07:52) <{POST_SNAPBACK}>
skikkelig kul post du har her, liker det du har gjort med bilen din veldig godt smile.gif
jeg har en dønn likedan bil. 81 mod med en sånn 18r motor. hadde kun tenkt å bruke den til rein skogsbil da det er voldsomt med rust på den. men hytta er bra å ramma er bra, så posten din her inspirerer virkelig til å gjøre noe litt mer seriøst utav min bil. wink.gif

så jeg hadde egentlig ett par spm til deg. denne 18r motorn, er den bra?? holder den til herjing i terrenget?? vet du hvor mye den yter, hk å nm å sånn??
åsså lurer jeg på hvor jeg får tak i deler til slavesylinderen?? biggrin.gif
ikke utenkelig jeg kommer med noen andre spm og etterhvert..

ønsker deg lykke til videre med bilen din, kult å se andre med helt like biler med prosjekt som ikke har dratt helt av økonomisk enda:)

mvh emil



18R motoren er en evighetsmaskin, den går og går så lenge du vedlikeholder den litt. Siden motoren er så gammel så er det en veldig enkel motor å skru på. Jeg syntes den fungerer greit i terrenget men i veldig bratte partier så har den en tendens til å drive å stoppe ,det driver vel de fleste forgasser motorer med. Etter vei så kunne det vel vert litt mer power.

Hp og Nm er jeg ikke helt sikker på ,men dette står i repp. boken fra Max Ellery's : 18R SOHC 3.48in bore x 3.15in Stroke 1980cc (120.7cu.in) Max power 97@5500 Vet ikke helt om det stemmer med 97Hp men det sto så.

Jeg har nettop overhalt master og slave på min. Enkel jobb og de hadde alt på Toyota.
Her er en link til Toyota delekattalogen som dem bruker: http://www.toyodiy.com/parts/

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Edited by kong_zuki, 16 October 2008 - 17:40.


#33 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 16 October 2008 - 17:51

På grun av manglende Arb. lyst så har det stått stille på støtfanger prosjektene og det kommer det vel til å fortsette med en stund til hvis jeg ikke finner et sted hvor de selger det da whistle.gif

Det har stort sett bare hvert overhaling av div. Som bremser og hydr.systemet til clutchen + masse annet.

I går fikk jeg montert inn CB-radio(Fikk den billig ,bare måtte ha den whistle.gif ) og antennen kommer på bilen den førstkommende Lørdag.
DSC00236.JPG

#34 rsemil

rsemil

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 17 October 2008 - 12:19

det var bra å høre, var usikker på hvor lenge den kom til å holde tongue.gif driver å skal lage meg støtfanger med vinsj feste så det blir kanskje en post for meg å her etterhvert. kanskje du vet hvordan man fyller fett i knokkelhusene?? bråker noe sinnsykt inni der. håper bare ikke drivkutene er ferdige..
ja cb radio må man ha. kult hvis man kjører med andre som også har iallefall:)

Edited by rsemil, 17 October 2008 - 12:20.


#35 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 17 October 2008 - 14:46

På knokkelhuset så sitter det en firkantet plugg du kan skru ut og der kan du fylle fett, men hvis du har stygge lyder når du svinger så ville jeg ha tatt ut stikkakslene foran og kontrollert leddene og pakket nytt fett inn i leddene, for det blir ikke skikkelig smurt hvis du smører fra det hullet på knokkelhuset. Hullet på knokkelhuset er beregnet for litt vedlikeholds smøring når det fra før er godt med fett inne i leddene. cool.gif

DSC00240.JPG
pluggen sitter i midten av bildet

Edited by kong_zuki, 17 October 2008 - 14:47.


#36 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 18 October 2008 - 18:08

Da var antennen til CB'n montert og justert biggrin.gif
Kommer vel til å ligge på kannal 16 eller på scan.

Edited by kong_zuki, 19 October 2008 - 15:21.


#37 rsemil

rsemil

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 18 October 2008 - 23:49

QUOTE(kong_zuki @ 17 Oct 2008, 15:46) <{POST_SNAPBACK}>
På knokkelhuset så sitter det en firkantet plugg du kan skru ut og der kan du fylle fett, men hvis du har stygge lyder når du svinger så ville jeg ha tatt ut stikkakslene foran og kontrollert leddene og pakket nytt fett inn i leddene, for det blir ikke skikkelig smurt hvis du smører fra det hullet på knokkelhuset. Hullet på knokkelhuset er beregnet for litt vedlikeholds smøring når det fra før er godt med fett inne i leddene. cool.gif

DSC00240.JPG
pluggen sitter i midten av bildet

tusen takk for bra forklaring:)
men er det fett nippler da på kryssene inni huset??
skal skru imårra å se. han jeg kjøpte bilen hos parkerte den for ti år siden. da var den nylig eu godkjent.. har ikke vært flyttet på eller startet før jeg henta den for kort tid siden:)
så det var stygge lyder med en gang jeg begynte å bruke 4wd`en.

må jeg åpne klokka foran for å få ut akslingene da??
beklager at jeg spør så mye, er rimelig fersk på dette med 4wd å sånn.


#38 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 19 October 2008 - 01:46

Neida, du trenger ikke åpne klokka smile.gif
begynn med å pelle av navet ytterst, så finner du låsering, å mutterene til hjullager(52pipe?), osv.. pass på å legge alt i rekkefølge så du får det sammen igjen tongue.gif

Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#39 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 19 October 2008 - 15:05

Vet ikke om disse bildene er til noe hjelp men du ser ivertfall hva som sitter i framakselen smile.gif

Du må klikke på bildene for å kunne se de skikkelig.

diag_AHE8Im.png diag_AHEnjF.png

diag_AHEnkd.png knuckle_explodeview_l.jpg

Edited by kong_zuki, 19 October 2008 - 15:06.


#40 kong_zuki

kong_zuki

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 207 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 16:06

Etter å ha hatt en litt kranglette automat choke på forgasseren i lengre tid så kuttet den helt ut her om dagen. Dette resulterte i at choke spjelet i forgasseren ble stående på og motoren fikk alt for mye bensin.
Da bestemte jeg meg for at nå var det slutt på Automat choke så jeg bygde om til manuel. blink.gif

Her er gasseren med automat choke
DSC00244.JPG

Her er toppen med manuel choke
DSC00245.JPG

Her er gassertoppene lagt ved siden av hverandre
DSC00246.JPG

Måtte flytte over flottøren
DSC00247.JPG

Ferdig montert uten chokewire
DSC00251.JPG

Choke hendelen ferdig montert i bilen
DSC00252.JPG

Var litt i tvil om åssen det ville funke for det vart litt ombygging på noen stag på forgasseren men motoren startet, prøveturen gikk fint og choken virket når jeg dro i håndtaket biggrin.gif