SJ med plog
#21
Posted 27 October 2008 - 22:16
#22
Posted 27 October 2008 - 22:27
#23
Posted 28 October 2008 - 20:09
Snøfres. Det er jo ikke umulig å henge snøfres på bilen heller
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#24
Posted 29 October 2008 - 11:32
Fordelingskassa har også mulighet til å ta ut et kraftuttak rett fremover. Eller kjøpe en gammel gråtass.
#25
Posted 29 October 2008 - 11:42
med et slitk kraftuttak (PTO) som kjem ut av kassa i forlengelsen av inputaksel får en samme turtall som inn, med muligheit til å sjalte inn/ut, med eller uten samtidig drift på hjula.
klipt frå nettet:
PTO for Samurai T-Case
--------------------------------------------------------------------------------
I emailed them about the pto they use for their boat hybrid this is what I got back from them.
AMPHIBIOUS CARS LTD
Littlehampton Marina tel 01903 721139
Littlehampton info@amphijeep.biz
West Sussex amphijeep.biz
BN17 5DS
ENGLAND
PTO for Suzuki SJ410/413/419 Samurai/Sierra/Gypsy/Potohar/Katana
Manufactured in Japan/Spain/India/Pakistan
We have been using our own manufactured PTO on the Dutton/Amphijeep range of amphibious cars since 2000; it is designed to transmit the full 65 bhp @ 5000 rpm
The conversion consists of extending the transfer box input shaft with drive shaft grade steel and drilling out the transfer box end casing to 23mm dia. There are 4 off M8 pre-tapped holes around this end casing suitable for attaching brackets etc
DIMENSIONS: -
Shaft 22mm dia x 65mm long from rear face of bearing to spigot
Keyway 6mm wide x 3mm deep x 23mm long
Spigot 15mm dia x 25mm long, machined finish to run in bush. This can be cut off if not required
The standard Suzuki rear end bearing must be the type fitted with double rubber oil seals (2RS), if your bearing is a plain ball bearing without seals it must be replaced.
If you are interested in a drive shaft/dog clutch assembly as per our amphibious set up please ask
ORDER: -
Modify input shaft and supply 6mm key £78.00
2RS double seal rear end bearing with 2 rubber oil seals £14.80
Carriage UK £8.50
UK sales add 17.5% vat
Edited by yakuza, 29 October 2008 - 11:45.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#26
Posted 29 October 2008 - 12:03
#27
Posted 29 October 2008 - 12:16
Åjåjåj...dristig mann du.... Hehehe
Bor nord for polarsirkeln...men hær er det ikke ett snøfnugg
Edited by Annnte, 29 October 2008 - 12:17.
#28
Posted 29 October 2008 - 14:13
Kan jo montere en slik foran på SJ'en, den blir jo drevet av egen motor. http://www.motorscoo...til_atv/cms/234
#29
Posted 29 October 2008 - 17:12
Det blir nesten et spørsmål om hva er poenget til slutt. Jeg har en beltedrevet snøfreser så den tar seg frem gjennom snøen nesten uansett.
Fordelen med en skyffel/plog montert på bilen vil jo være at den kan dytte sørpe for der har snøfresen problemer. Blir det for vått så renner det jo bare ut av skovlene for den tar ikke vann men det tar en skyffel seg godt av.
#30
Posted 29 October 2008 - 17:44
#31
Posted 29 October 2008 - 19:07
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#32
Posted 30 October 2008 - 10:52
Du her oppe som sa at kjærringa måtte måke sjøl pga. bil uten 4x4 var i overkant tøff i trynet, men det så jo ut til å funke det også
Kjærringa mi skulle absolutt ha min nye '99 mod. Hyundai Elantra da jeg kjøpte Pajero'n i 2001. Sjøl om jeg sa at grunnen til at jeg kjøpte meg Pajero, var at Hyundaien var bare ræva på vinterføre. Hu kunne ikke forstå at det var såååå ille, så da sa jeg bare at hu fikk kjøre bil og kose seg. Den var jo bare snaut 2 år gammel, så det var jo en ny og bra bil. I sommerhalvåret....
Det gikk ca. 6 mnd.(altså en vintersesong), så bytta hu den bilen i en 4x4, og nå får ingen makt i verden hu til å kjøpe seg en bil uten 4x4. Hu vil på liv og død ha en med konstant 4x4, og det er jo veldig behagelig da, å vite at dette er med rundt hele tida. Det gir jo et sikkert grep.....alltid. Jeg vil bare ha biler med manuell 4x4 og skikkelig lavgir + høy bakkeklaring.
Nå har jeg en '91 Patrol, og hu en '93 Subaru Legacy. Hu prøver seg på piggfritt i år, for det var det som fulgte med bilen, men jeg holder en knapp på at hu har piggdekk fra Nokian før vintern er over.
Jeg har Nokian med pigg 215/85-16 for første gang på en så stor bil som Patrol. På Pajen hadde jeg Cooper Discoverer med pigg 235/75-15 fra 2003 og pr. idag. Fra 2001-2003 hadde jeg et eller annet Wintermaster. Det var jeg ikke fornøyd med, men dem var godt brukt, så det får ta en stor del av skylda.
Jeg kommer aldri til å ha dekk uten pigger, siden jeg bor "litt" utafor sentrum, og ønskelista til jul er kjørekjettinger til alle 4 hjula. På en Calibra 4x4 vi hadde fra 2002-2007 hadde vi Nokian med pigg. Det er det råeste grepet jeg noengang har hatt på en bil. Den lå klistra til veien uansett føreforhold.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#33
Posted 30 October 2008 - 12:52
Har du en snøfres med en stor vifte og høyt turtall så takler snøfresen sørpe helt fint, problemet er jo selvsagt at kraftbehovet blir mye større. Selv har jeg en V-fres hengende bak traktoren, den har ett lavt kraftbehov i forhold til kapasiteten og den fungerer upåklagelig på tørr snø. Men allerede ved 1 pluss og kram snø er det håpløst, snøen pakker seg i kammeret og kommer ikke engang fram til viften.
Har kjøpt traktorskjær nå
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#34
Posted 30 October 2008 - 16:48
Ingen snø i dag heller hær i nord...
#35
Posted 30 October 2008 - 18:24
#36
Posted 30 October 2008 - 20:01
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#37
Posted 01 November 2008 - 14:43
På en del gamle strømmålere kunne du koble om slik at de gikk bakover.
Men det er mange måter å lure måleverket på. Den enkleste er å koble utvendige varmekabler utenom måleren. Jeg har nylig hatt kontroll på anlegget så de kommer ikke igjen på de neste 15 åra.
#38
Posted 01 November 2008 - 15:40
#39
Posted 01 November 2008 - 18:18
En av nabone mine i Trondheim har trådløst nett som jeg har brukt mens min egen router er kaputt. Men det var helt åpent så jeg gikk inn og programmerte opp litt med MAC-nummer filtrering. Kikket på loggen og det var bare en maskin pluss meg der så de har tydeligvis ikke mer enn 1 maskin og nå har de et sikkert nett
Det er mye som ikke er lov, og like mye som er drit kjedelig.
Irriterende at jeg ikke har fått noe svar fra Vegdirektoratet. Lurer på hva jeg skal gjøre i forhold til anke der. Kongen i Statsråd
#40
Posted 11 November 2008 - 22:31
Denne saken imponerer stort, den måker steinhard snø selv om den blir båret av en amerikaner. Det er jo som om bambi skulle vært bulldozer
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere