Gå til innhold



Foto

GSXR SJ413


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
56 replies to this topic

#41 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 11:40

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 18 Apr 2008, 08:35) <{POST_SNAPBACK}>
Ja det er jo ikke noe poeng i å brenne hele motoren for å spare 100 kroner i bensin. Teoretisk skulle det gå an å sette inn ei lambdasonde og koble den til et måleinstrument for å få tilbakemelding om blandingen på den måten. Blir et slags hjemmesnekket kalibreringsinstrument for å sjekke blandingsforholdet. På jevnt turtall skulle det i alle fall la seg gjøre. Tror jeg. Vet ikke om noen har forsøkt metoden det bare plutselig kom som en ide.

eller måle CO med et vanlig måleapparat?
Biltema?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#42 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 13:35

Jeg har nå snart prøvd alle typer gassere som kan settes på en 413. Startet med orginal, men gikk jo nesten ikke ann og justere og brukte mye bensin, ca 1 -1,5 på mila på 1,3motor, satte på en dobbel veber på samme motoren og dette fungerte mye bedere, litt mindre bensinforbruk, men ikke lett og justere riktig.
Satte på samuraiguy gasser ( 4stk mikuni) på min neste motor 1,6 og dette fungerte hel topp, men bensinforbruket med hardkjøring ( Svarstad) ca. 1,5 - 2 liter. Jeg trimma også 1,6 motoren moderat og jeg hadde ventet at den skulle gå myeeee beeeedre enn 1,3 som jeg også trimmet (ca 90 -100 hk). Det jeg merket best var på 5 gear.
Jeg tror at den nye 1,6 16 v med orginal inj. kommer til å fungere like bra om ikke mye bedere. Gleder meg til første prøveturen. Jeg har satt på alum. reimhjul på veiva + tatt bort vifte + thorly header + 2" rustfritt eksos + 1,3 svinghjul, da har jeg ca. 115 hk. Trenger vi mer er det bare å gjøre som gunnar sier og programmere, så har vi 150 hk. Putter vi inn mer tror jeg at ramma snart bøyer seg når vi belaster denne på max. ohmy.gif
Forgasser lyd er artig og tøft, men tenk dere en bil uten lyd hvor vi bare kan sitte og nyte naturen når vi er og kjører i skog og mark whistle.gif
Standar er best, da kan vi tilogmed sette den inn på verksted og få den justert uten for mye om og men. tongue.gif
Jeg får til og med orginal vitara startsperre på min 413, noen andre som har det med forgasser. whistle.gif

Edited by Svein54, 18 April 2008 - 13:36.


#43 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 15:17

QUOTE(Svein54 @ 18 Apr 2008, 14:35) <{POST_SNAPBACK}>
Trenger vi mer er det bare å gjøre som gunnar sier og programmere, så har vi 150 hk. Putter vi inn mer tror jeg at ramma snart bøyer seg når vi belaster denne på max. ohmy.gif


For å få ut 150HK må vi nok litt mer enn å programmere. cam og litt pjusk. Men jeg er skeptisk til hva ramma vil tåle på sikt. Jeg aner egentlig ikke hva ramma tåler men har en følelse av at over 150 HK vil belaste ramma urimelig hardt på sikt. Jeg har vært med på det tidligere at ramma har gått opp i limingen så å si. Ved å øke til 150 gamp er det nesten en tredobling av effekten. Jeg ser heller ingen som helst poeng ved å ha mer HK i en slik bil. 125 til 150 HK er absolutt nok krefter.

Stille vil min bil aldri bli. Dekkstøy fra grove knastedekk, grov eksos, støy fra girkasser og drivverket, elendig lydisolering. Vi jeg ha det stille får jeg riste Volvoen ut av garasjen. whistle.gif

#44 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 20:25

Tror dere skal jobbe lenge for å knekke ramma... SJ ramma er god den og brukes til mange forskjellige bygg. På toppen av det hele er den veldig lett i forhold til mange andre rammer.
Tlf: 98883546

#45 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 20:38

Er enig i det, hadde ikke bekymra meg stort for ramma. Folk kjører jo med chevy v6 uten problemer, og andre motorer med 3-400 hk. Bilen velter sikkert av momentet før ramma gir seg tongue.gif


og skal en ha stille suzuki er det bare å ta av kalesje (eller dører) cool.gif

Skal sette i 140-dyser som jeg har liggende (150 nå) og vise den på PKK, så får vi se hvordan avgassene er da

QUOTE(Svein54 @ 18 Apr 2008, 13:35) <{POST_SNAPBACK}>
1,3 som jeg også trimmet (ca 90 -100 hk)


Sikker på du fikk så mye ut av en 1300? Jeg hadde en overhalt 1300 med trimkam, header,2" eksos og med en weber som var stillt inn på økonomitrimming. har utskrift av den motoren og den hadde 71hk
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#46 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 20:44

QUOTE(Roar Hovet @ 18 Apr 2008, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Tror dere skal jobbe lenge for å knekke ramma... SJ ramma er god den og brukes til mange forskjellige bygg. På toppen av det hele er den veldig lett i forhold til mange andre rammer.


Jeg har litt angst for trimming grunnet en tidligere erfaring med en bil som gikk opp i liminga.

Hva tror du ramme, drivverk vil tåle. Hva er erfaringene med at det går bra over lengre tid. Stikkakslinger og kardanger skal byttes til myye sterkere.
Hva tåler pinjongene?

En på Lillehammer som hadde en SJ for noen år siden som han kunne steile med. Men hvor lenge lever drivverket da?



QUOTE(ShuDuck @ 18 Apr 2008, 21:38) <{POST_SNAPBACK}>
Sikker på du fikk så mye ut av en 1300? Jeg hadde en overhalt 1300 med trimkam, header,2" eksos og med en weber som var stillt inn på økonomitrimming. har utskrift av den motoren og den hadde 71hk


Jeg regner med at 1600 16V med sportsluftfilter, inj, 2" eksos, Ny eksosmanifoil, byttet cam skal gi opp mot 125 HK.
Ved å endre på programmet i injstyringen kanskje 140-150 HK sammen med det øvrige.

Men det er HK med en viss skepsis. Kunne vært morsomt å målt den etter hvert. Bare kjipt å få beskjed om 105 HK og ikke 150 biggrin.gif

Men det blir ikke 140-150 på drivjulene. Kanskje 110, jeg tipper på at den mister nærmere 30 HK fra motoren og ut til dekkene. Hva tror dere?

Noen som vet hva 413 har på hjula? For 64 er vel på veiva.

#47 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 20:49

Det står i utskriften av den motoren jeg hadde hva som var på hjula.. og det var veeeldig stort tap, var vel 40ogno-hester på hjula

regner med ca 120-130hk i min.. men skulle hatt den en tur innom TEF og fått de til å justert + kjørt den i benk
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#48 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 20:55

QUOTE(yakuza @ 18 Apr 2008, 12:40) <{POST_SNAPBACK}>
eller måle CO med et vanlig måleapparat?
Biltema?

Får ikke det på Biltema??

Trodde det var et dyrt apparat, kan en få det for noen hundrlapper. ?? I så fall vil jeg ha et sånt. Jeg er en sucker etter måleutstyr. Har digitalt utsyr til å måle fra 1/100 mm op til 3,7 meter. Utvendig, innvendig, trinnvis, intervall. Temperatur, strøm, resistans, induktans, spenning, frekvens, hårhetsgrad, viskositet og kompresjon. Volum, trykk, tid og flow.

Det eneste jeg ikke kan måle er IQ og det er jaggu like greit. biggrin.gif For jeg liker ikke røde tall.... rofl.gif

#49 holmis

holmis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 522 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 22:41

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 18 Apr 2008, 20:44) <{POST_SNAPBACK}>
En på Lillehammer som hadde en SJ for noen år siden som han kunne steile med. Men hvor lenge lever drivverket da?


Den gikk med Cosworth motor, og org drivverk. eneste som røk der var stikkaksler.... og bilen gikk som f.....

- Asle Holmbakken -
Jeep CJ7 Renegade 1984

blackout_offroad_liten.jpg

Medlem nr.480 Jeep Club Norway
Medlem nr.29 Suzuki Klubb Norge

Cerwin-Vega Recone Service:  http://cerwinvega.multi2net.com


#50 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 06 May 2008 - 13:32

Hadde bilen på PKK i dag, og den gikk rett gjennom avgassmålingene. Så det er ikke noe å bekymre seg for

bånner også speedometeret lett bare med å trampe pedalen i bånn i 5. blink.gif Men nå skal 31" på igjen
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#51 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 17:19

her er litt info klippet herifra :
http://bbs.zuwharrie...c,82730.90.html



QUOTE
Sooooooooo, I got some more info. I will get the dyno sheets up and going hopefully today as I'm running into a bit of technical difficulty with the dyno computer. I will also get some pics and whatnot up as soon as I find the dang cable for my camera.

So here is the goods.
the factory intake manifold and exhaust manifold were engineered to not work. That is the only possible explination I can come up with. Someone had to try and suck this bad.
I built a solid run of the mill 1.3 its specs are

1.3 standard bore
flat tops
.010" 1.6 head
.045" head gasket
I used the tnt camshaft
this engine spec'd out to 9.0 CR as the potential owner wanted to be able to run crap gas. (not my choice, run premium and build the motor to use it and all is better)
The truck had a 2" exhaust and a electric fuel pump at 3.5 PSI
It ran a stock distributor at 10*
In the passed I have clipped off between 55 and 60 whp depending on tires and whatnot with this recipe given a good carb/manifold and header. For the sake of testing I ran a factory 1.3 exhaust manifold and factory carb and intake.
I ended up makeing a whopping 40 hp. Wich is very close to the factory output. Swapping out to a known properly jetted weber and a good calmini header brought HP up to 52. Recurving the distributor to get 34* got me 55hp. wich is about what this setup really should run.
So while this recipe is worth about a 30% hp improvement, you really need the good intake and header to make it work.

Running my first prototype intake manifold on this same engine with less than ideal jetting netted me 71 HP and 64 foot pounds. this is with the short runner and the 32mm carbs.
So looking at it this way, we see an improvement of almost 100% over a factory 1.3 engine at the tires. Anytime you can double the output of a motor you gotta wonder what the engineers were doing all day at work.




Edited by ShuDuck, 28 October 2008 - 17:20.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#52 SJ413 Turbo

SJ413 Turbo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 17 March 2009 - 06:24

Noen som har peil på om disse mikuni-gasserene fikser overladning,altså ladetrykk.
Event,er det mulig å bygge de om til å takle det?
Lurer litt pga planer for sotvifte på et sykkelprosjekt+har alt som trengs for vifte til Zuki'n oxo,utenom gasser.
Hadde tenkt kjøpe en weber dat 34/36 til den,men har jo to sett mikuni liggende så tongue.gif ...
Åååå,det gjeng'a med litt heimelaga au!!=)

#53 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 17 March 2009 - 13:19

Ja skal være mulig, det er noen som holder på å sette kompressor på forgassere.. men et søk på noen motorsykkelsider burde vel gi et svar på hvordan

http://pirate4x4.com...mp;postcount=31
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#54 SJ413 Turbo

SJ413 Turbo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 17 March 2009 - 23:04

QUOTE(ShuDuck @ 17 Mar 2009, 13:19) <{POST_SNAPBACK}>
Ja skal være mulig, det er noen som holder på å sette kompressor på forgassere.. men et søk på noen motorsykkelsider burde vel gi et svar på hvordan

http://pirate4x4.com...mp;postcount=31

Skulle jo da tro det måtte være noe av det bøseste å kunne vise frem under panseret på den lille monstertrucken min!
He he!! Ikke i tvil lenger jeg da i allefall! Finner jeg ut at dette skal kunne fungere,så er det mikuni x4,turbo og intercooler i sj'n som blir første prioritet,så fort karosseri,lakk,breddere,interiør og det jeg holder på med nå er ferdig!!!
Tipper det da vil bli første i landet med den kombo'n?
Nå klør det litt i fingrene ass!! Dette var inspirerende info!! dribble.gif

Edited by SJ413 Turbo, 18 March 2009 - 01:13.

Åååå,det gjeng'a med litt heimelaga au!!=)

#55 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 18 March 2009 - 13:33

Det blir rått, hold oss oppdatert cool.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#56 SJ413 Turbo

SJ413 Turbo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 18 March 2009 - 13:54

huh.gif

Edited by SJ413 Turbo, 18 March 2009 - 18:34.

Åååå,det gjeng'a med litt heimelaga au!!=)

#57 SJ413 Turbo

SJ413 Turbo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 18 March 2009 - 18:33

QUOTE(ShuDuck @ 18 Mar 2009, 13:33) <{POST_SNAPBACK}>
Det blir rått, hold oss oppdatert cool.gif

Syntes å lese inne på en av lenkene her som gikk på motorsykkel og konvertering at det måtte gjøres noe småtteri med mikuniene,men det var noe med å blende et hull i membranhuset for å koble på ladetrykket til andre siden av membranen så det blir likt trykk på begge sider eller noe,men det kan vel umulig være store prolemet å få til tongue.gif
Må desverre gjøre ferdig det første målet på ett annet prosjekt jeg holder på med nå+karosseri og sånn på zuken,så¨tar nok noe tid før jeg kan få lagt inn noe prosjektforum her på Zuki-turbo-Mikuni enda dessverre..=( Man må prioritere her i verden veitu,men men..
Burde kommet så langt utpå nyåret en gang håper jeg!!
Sitter å prøver gjette på åssen låt den skapningen ville fått jeg nå da,he he!!


Åååå,det gjeng'a med litt heimelaga au!!=)