Gå til innhold



Foto

Rexton Rx290


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Rexton Rx290-Christian

Rexton Rx290-Christian

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 13:53

Hei!

Ny på forumet og ny med Rexton biler så avstå fra mobbingen smile.gif

Jeg anskaffet meg en SSangyong Rexton RX290 -2003 modell for 3 måneder siden, og hadde ingenting å klage på for kort tid siden.

Dette skjedde:

1. Var i Trysil og skulle rygge ut fra hytta vi bodde på og skulle kjøre opp bakken for å komme oss hjemover.
Bilen rikket seg ikke en mm! Og dette var jo helt tragisk med tanke på at kun 1 av 4 hjul stod i snøen. (1 av bakhjulene).
Prøvde da både det ene og andre for å få bilen til å kjøre dvs. 4wd high - Power og Winter, og det samme med 4wd low - Power og winter.
Det som jeg synes var rart i dette tilfellet var at det så ut som det var kun bakhjulene som prøvde å få bilen til å bevege seg fremover, forhjulene gjorde ingenting mad.gif
2. Akkurat det samme skjedde nå sist lørdag kveld og dette var også som i Trysil nesten på flatmark.TCS blinka for harde livet og alt ble prøvd.
Svigerfar måtte tilslutt taue meg ut med sin Landcruiser etter at vi hadde stått og holdt på en time......

Er det noen som kan forklare meg hvorfor forhjulene mine ikke trekker? Skal sende inn bilen der jeg kjøpte den for å å dem til å titte på den,i og med at dette bør gå på garanti.
Men fint hvis noen kan dele sine erfaringer, kunnskaper med meg laugh.gif

#2 bogba

bogba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 25 February 2009 - 11:30

Her er det nok problemet at firehjulstrekken ikke funker. Tror det er et problem med disse bilen. Det er sikkert noen her på forumet som har erfaring med dette? Kom igjen.
Børge

#3 spaltcha

spaltcha

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 25 February 2009 - 14:23

Mulig problem kan være forhjuls nav.
Hvis du har automatisk nav har de en tendens til å svikte,altså makkverk.
Er vist noe el./hydr.system.

Både Musso og Rexton har disse orginalt.
Løsning er å bytte til manuelle nav,slik de fleste gjør når plages.

Selv har jeg manuelle og de viser seg å være problemfrie,bare husk å smøre de i blant.
"If you are going through hell, keep going."
- Sir Winston Churchill (1874-1965)

#4 Rexton Rx290-Christian

Rexton Rx290-Christian

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 01 April 2009 - 13:35

Takk for mange fine svar!

Da er problemet fikset.
Firehjulstrekken fungerte ikke, og jeg snakket da med forhandler jeg kjøpe bilen av i Moss.
(Autosmart AS heter de, og jeg kommer aldri til å kjøpe bil der igjen.)

Dette skjedde.

Jeg leverte inn bilen min og selger hadde sjekket den, og konkluderte med det samme som meg, og det var forhjulene ikke trakk.
Dette var visstnok p.g.a vakumsystemet som dere snakker om.

Han tilbød meg så å fikse denne, men mente at dette ikke var en varig løsning, men at jeg kunne gå over til mekanisk, som ville holde mye lenger.
Men at jeg da måtte betale 8000,-+moms.
Jeg sa som så at dette skal dekkes av garanti i og med at jeg bilen fortsatt er under garanti og at det får de jammen meg gjøre.
Fikk så beskjed om at bilen ville være klar 1 uke senere, men da med byttet vakuum.
Da jeg ringte selger dagen før bilen skulle være klar, sa han at det kom til å ta noen dager til i og med at de ikke hadde deler, MEN dersom jeg betalte 5000,- kr
så kunne jeg få bilen dagen etter.
Jeg ringte da merkeverkstedet i Fredrikstad og spurte hvordan de lå an med bilen (visste jo at bilen var der).Verkstedet sa at bilen var klar 6 timer senere.
De hadde visst alle delene. *kremt*
Så jeg ringte selgeren som fortsatt stod på sitt og sa at dette ville ta et par dager til, og da jeg fortalte at bilen var ferdig om noen timer, ble han stille...
Sa han ble nødt til å ringe meg, opp igjen.

Ringte meg opp 1 time senere, og sa at jeg kunne hente bilen selv hvis jeg ville.
Dette gikk på garanti, og jeg betalte ingenting. biggrin.gif

Den nye løsningen var å ta bort vakum delen og erstatte den med det mekaniske systemet.
Såvidt jeg forstod fra verkstedet er visstnok dette samme løsning som på Pajero eller lignende.

1 knott på hver side av hjulet foran som jeg kan slå av og på 4hjulstrekken med.

DEILIG, for nå går bilen som en drøm på vinterføre!

Bare litt synd at sommern står for tur tongue.gif

#5 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 20:44

Hei og velkommen.
Synd jeg ikke leste dette tidligere.
Jeg kjenner til problemet ditt.
Vacum-innkobling av frihjulsnavene er helt fint system, men det MÅ som alt annet tas med ved service.
Jeg hadde en Musso nå nylig, og denne hadde nevnte problem.
Jeg skyllet alle vakumslangene med WD40 / CRC 556 eller lignenede for å fjærne fettrester som ofte kryper opp i fra navet.
Deretter tok jeg av navne og vasket de i avfetting til de var helt rene.
Så smurte jeg de inn med gearolje og monterte dem. Når du monterer så skal shimsen sjekkes og det skal være 0,22mm slakk eller mindre.
Deretter gikk jeg over alle skjøtene i vakumsystemet og smute på kontaktlim for å få de helt tette.

Dette funker 100% !!

To manuelle frihjulsnav koster fra meg ca 4-5000,- og er byttet på en halv time.

Anbefaler manuelle hvis du kjører røff offroad- fordi vakumet kan bli farlig lavt hvis du kjører med benet på bremsen (samme vacum-system) men til husbruk er det rengjøring og smøring av det orginalet som gjelder.
De som sier at dette er noe dritt .... Tja- de har enten hett en ubehagelig opplevelse eller kan ikke dette.


NB : som kunde (enten det er garranti eller ei) delene som er plukket av og byttet på din bil er ditt eie. Forlang å få delene med fra verkstedet.
Kanskje skal du sette det på igjen i forbindelse med salg eller no'.

hilsen Steinar Har div. deler på lur til Ssang Yong http://www.bilsalong.as/musso.html