Jump to content



Photo

"How-to-do" under hvert bilmerke


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 konso

konso

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 posts

Posted 10 February 2009 - 00:00

Hei folkens.

Som nytt medlem her på Offroad, så har jeg allerede sett at det er mange som spør om stort sett de samme tingene.
Hadde det ikke vært lurt å lage til en "how to" under alle merkene, hvor vi brukere kan legge ut jobber vi gjør på bilene våre?
Ser f.eks under Nissan at det er mange som spør om hvordan man justerer opp dieselpumpa, ettermonterer IC og oljekjøler, bygger annen eksos for å nevne noe. Kan også passe på å få med hva de bruker, og hvor de har kjøpt det eller fra hvilket annet merke..

Hadde dette vært en ide å ta videre??
Problemer er ikke større enn at de kan løses.
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.

Personbil blir plutselig smått når man skrur lastebil til vanlig.

#2 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 posts

Posted 12 February 2009 - 23:12

Om du kikker på Suzukiforumet, så vil du se at det har vi hatt lenge allerede, men de samme spørsmålene blir spurt om igjen like mange ganger likevel...

Spør først, og let siden-fenomenet er nok ustoppelig...

#3 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 posts

Posted 13 February 2009 - 09:28

QUOTE(ZukiJack @ 12 Feb 2009, 23:12) <{POST_SNAPBACK}>
Om du kikker på Suzukiforumet, så vil du se at det har vi hatt lenge allerede, men de samme spørsmålene blir spurt om igjen like mange ganger likevel...

Spør først, og let siden-fenomenet er nok ustoppelig...



Æ ser egentlig ikke heilt problemet me at ting blir spurt om igjen å igjen... Dersom nye medlemma sku slutt heilt med dette, må jo nødvendigvis aktiviteten på forumet dabb av med tia.... Trur i alle fall æ.

Det e jo ikke heilt umulig at nån kloke hoda har funne ut et å anna nytt, sia sist posten bei lagt ut.

Men ja, det burde vært en How To Do eller FAQ under kvært bilmerke.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#4 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 posts

Posted 13 February 2009 - 11:22

På Nissan-delen har jeg laget en FAQ tråd hvor jeg og de andre medlemmene kommer med forlag til tråder som burde ligge der. Vi har forsåvidt to tråder der. kanskje vi skulle prøve å samkjøre de litt?

Jeg ser poenget ditt AMan, men jeg kjenner at jeg blir litt småfrustrert når samme spørsmålet kommer gang på gang på gang. Spesielt når vi har brukt mye tid og energi på å lage den tråden. Mulig nye brukere ikke ser den tråden? Ikke missforstå meg; jeg var jo ny her en gang jeg og, og har spurt om masse greier. Nye brukere må gjerne spørre og grave, men jeg blir glad inni meg når de spør i gamle tråder, eller linker til gamle tråder i nye poster.. Det viser at de har forsøkt å finne info om det fra før av.. smile.gif

@ZukiJack:

Hvordan fungerer deres tråd på suki-forumet? Blir den brukt?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#5 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 posts

Posted 13 February 2009 - 16:19

QUOTE(AMan @ 13 Feb 2009, 10:28) <{POST_SNAPBACK}>
Æ ser egentlig ikke heilt problemet me at ting blir spurt om igjen å igjen... Dersom nye medlemma sku slutt heilt med dette, må jo nødvendigvis aktiviteten på forumet dabb av med tia.... Trur i alle fall æ.

Det e jo ikke heilt umulig at nån kloke hoda har funne ut et å anna nytt, sia sist posten bei lagt ut.

Men ja, det burde vært en How To Do eller FAQ under kvært bilmerke.


Jeg var moderator her på Offroad.no fra ca.januar 2004 frem til en gang i begynnelsen/midten av 2008.
I løpet av den tiden har jeg hatt mye å gjøre med dette rundt FAQs og gjenntagende spørsmål.

Sånn visuellt så går kanskje post-statestikken LITT ned om man skulle nekte helt dette med gjenntagende spørsmål, meeen.....
Min erfaring er at...OK... Spørsmål som er veldig enkle å svare på også for de som ikke er spesiellt "viderekommende" ikke skaper noen andre problemer enn at de er iriterende for mange å se at det blir spurt om noe som det allerede finnes svar på...enten noen linjer nedover i forumet....eller under FAQ-emnene vi har....men slike spørsmål som det kreves litt mer "viderekommen" erfaring for å svare på der får vi faktisk et større problem ut av slike gjenntagende spørringer fordi......

De folkene som har god greie på tingene blir lei av å gjennta seg selv til stadighet, og når merkeforumet vårt i hovedsak får en majoritet av spørsmål som allerede er godt besvart med både utfyllende tekst og steg-for-steg-bildeserier i FAQ og "How to"-emner...så gidder de rett og slett ikke å besøke og svare i merkeforumene lenger. De blir lei av å se at folk ikke gidder å legge litt arbeide selv i å søke litt i det som allerede finnes der.

Det kan i mange tilfeller være en del arbeide å gi gode svar på tekniske spørsmål.
Mange svar krever at det skrives mye tekst og ofte fremlegging av bilder.... Jeg forstår godt at de som allerede har gjort dette en eller flere ganger ikke gidder å gjøre det om og om igjen.

Jeg er enig med wazzza i at det er lov å fortsette å spørre videre om en føler at man ikke forsto det eksisterende svaret helt, eller at man kanskje har et spørsmål som trenger litt mer utfyllende svar. Da er det veldig fint når man bruker de eksisterende emnene og fortsetter videre på samme topic der. Det vil i de fleste tilfeller kanskje gjøre det eksisterende emnet om mulig enda bedre...og man finner alt på et sted innen den topicen ved et søk.

Kjedelig når man søker og får opp MANGE emner å lese gjennom for å få et komplett svar på en og samme ting.

Om du synes at det er et problem at kvantiteten på nye emner går ned fordi det kreves at man søker etter eksisterende emner i steden for å spørre om det samme om og om igjen så kan jeg motargumentere det med at de gode emneme som ligger der allerede "drukner" i alle unødige gjenntagende emner og havner LANGT bakover i sidene med eksisterende emner.
Dette gjør det jo bare enda vanskeligere å finne de GODE emnene som ligger der.

På Suzuki-forumet har det blitt egne underforum for bl.a FAQ/HowTo-emner....: Suzuki-forumet

Her ser du hvordan f.eks FAQ/HowTo-underforumet ser ut.

Før vi fikk muligheten til å lage underforum under merkeforumene hadde vi et eget emne på Suzuki-furumet som het NYTTIGE LINKER og Suzuki-garasjer/-profiler og det ligger også der fortsatt i underforumet "Suzukilinker"

Det inneholder mange eldre emner med gode svar og løsninger. Disse emnene er det desverre ikke lenger mulig å ta opp igjen å diskutere videre i fordi de ligger i et arkiv som er låst.


QUOTE(wazzza @ 13 Feb 2009, 12:22) <{POST_SNAPBACK}>
På Nissan-delen har jeg laget en FAQ tråd hvor jeg og de andre medlemmene kommer med forlag til tråder som burde ligge der. Vi har forsåvidt to tråder der. kanskje vi skulle prøve å samkjøre de litt?

Jeg ser poenget ditt AMan, men jeg kjenner at jeg blir litt småfrustrert når samme spørsmålet kommer gang på gang på gang. Spesielt når vi har brukt mye tid og energi på å lage den tråden. Mulig nye brukere ikke ser den tråden? Ikke missforstå meg; jeg var jo ny her en gang jeg og, og har spurt om masse greier. Nye brukere må gjerne spørre og grave, men jeg blir glad inni meg når de spør i gamle tråder, eller linker til gamle tråder i nye poster.. Det viser at de har forsøkt å finne info om det fra før av.. smile.gif

@ZukiJack:

Hvordan fungerer deres tråd på suki-forumet? Blir den brukt?


Som du ser er det Nöcke_Gunnar som har laget mange av de nyere FAQ-emnene og jeg har sett at han begynte å miste lysten til å fortsette å lage disse emnene fordi han så at folk spurte ute i merkeforumet om ting som han nesten nettopp har laget en utfyllende FAQ om i FAQ/HowTo-underforumet.

Og da ser vi kanskje igjen en bekreftelse på det jeg sier at gjenntatte spørringer er mer til skade enn nytte selv om det er med på å øke "traffikken" i forumet.

Edited by ZukiJack, 13 February 2009 - 16:31.


#6 konso

konso

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 posts

Posted 16 February 2009 - 01:25

Jeg har også vært moderator, men i et annet forum og klubb. Og der har de gått ting på gli og fått dette opp og gå.
De som kommer med "faq" og "how to" så er det egne moderatorer som går gjennom og redigerer dette for å gjøre det lettest mulig å forstå for alle, og det er mulighet for å komme med innspill med en annen vri på deler av jobben.
Faq avdelingen er bare moderatorstyrt, og forslag dit må gå gjennom en moderator. Litt jobb er det men det hjelper mange, og man slipper unna mange av de samme spm som er faste gjengangere.
Problemer er ikke større enn at de kan løses.
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.

Personbil blir plutselig smått når man skrur lastebil til vanlig.

#7 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 posts

Posted 19 February 2009 - 18:14

QUOTE(konso @ 16 Feb 2009, 02:25) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har også vært moderator, men i et annet forum og klubb. Og der har de gått ting på gli og fått dette opp og gå.
De som kommer med "faq" og "how to" så er det egne moderatorer som går gjennom og redigerer dette for å gjøre det lettest mulig å forstå for alle, og det er mulighet for å komme med innspill med en annen vri på deler av jobben.
Faq avdelingen er bare moderatorstyrt, og forslag dit må gå gjennom en moderator. Litt jobb er det men det hjelper mange, og man slipper unna mange av de samme spm som er faste gjengangere.

Som sagt... Våre faq/howto-tråder er veldig bra de og slik jeg ser det ikke hatt noen behov for å modereres, men likevel unngår vi ikke de gjenntagende spørsmålene.
Hjelper ikke med faq/howto-emner når folk ikke tar seg tid til å kikke i de eller bruke søkemotoren litt.

#8 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 posts

Posted 03 April 2009 - 15:11

QUOTE(ZukiJack @ 13 Feb 2009, 00:12) <{POST_SNAPBACK}>
Om du kikker på Suzukiforumet, så vil du se at det har vi hatt lenge allerede, men de samme spørsmålene blir spurt om igjen like mange ganger likevel...

Spør først, og let siden-fenomenet er nok ustoppelig...



laugh.gif laugh.gif laugh.gif Kjenner igjen denne ja.
Samma på Cheva forumet.
Bare der er det Spør først og få andre til å søke for deg... tongue.gif
Mulig søkefunksjonen ikke er synlig nok. ? wink.gif

På mange andre forum så finnes det en tråd som heter.
"For nybegynnere" "For nye brukere" "For newbies" o.l. hvor brukerne kjapt blir instruert i how-to på forumet.
alt fra posting, til søking m.m.
Kunne kanskje vært en ide. Det er massevis av forskjellige forumvarianter på nettet og det er ikke alltid like lett å skjønne seg på hvordan de forskjellige fungerer.....
Jeg er selv medlem på 11 forskjellige forum og ingen av de er like...... huh.gif

Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.