En litt fjernt bekjent har en som hadde gått ca 140 000 da den fant ut at den ikke ville ha med alle rådene, og slang til med hull i blokk.
Enkelt tilfelle tenkte jeg, da det ble sagt at denne bilen ble litt misholdt med tanke på service intervaller.
Men... For to dager siden så skjedde dette.
Pen kjøring i fjerde gir på driftsvarm motor i ca 70km på e18. Plutselig så hører jeg en tikkende lyd som raskt blir kraftigere, samtidig som jeg kjenner en vibrasjon i girstangen.
Skrur hurtig av tenningen, og håper jeg har fart nok til og rulle inn på buss lommen litt lenger bort.
På med nødblink, og tenker raskt at dette må da være vannpumpen som plutselig fikk lagerhavari av dimmensjoner siden jeg kjente vibrasjon i girstangen.
Er jo tross alt krefter i sving dersom viskose og vifte begynner og slingre kraftig rundt der fremme. Nok om det.
Bilen mister fort fart, og nærmer seg hastig en stopp midt i svingen, og der vil man helst ikke stå klokka 07:30 om morgenen.
Tenker som så at det er bedre og risikere en radiator enn å la en hel bil med den faren det vil kunne skape for andre traffikanter bli stående midt i svingen, så motor startes for og gi litt skyv ut av svingen og mot den trygge buss lomma rett der borte.
Det banker og rasler godt, og jeg får gitt litt skyv på lavt turtall(1000-1500 rpm) før det hele munner ut i en jævlig stygg metallisk rasle/knase lyd som brått gjør bråstopp på motoren og gir en flott dampende effekt opp av intercooler inntaket og inn i kupeen samtidig som jeg såvidt ruller trygt inn på lomma.
Åpner panser og får bekreftet at alt i front av motor er godt som nytt, men en ser fort at det er noe søl på venstre side under turbo og ut på rammevangen.
Inn i bilen etter lykta, og ja... Stort flott hull som gir meg et klart innsyn til ett stykk veiv som mangler råde.
Det positive i dette er at det ikke er min bil, så koster ikke meg ei krone (firmabil), men nyter ikke situasjonen av den grunn.
Bilen er OME hevet hos Fjallasport og godkjent med 31" hjul og frontmontert vinsj, så dette er en bil som gir meg mange fordeler kontra andre biler i firmaet.
Kjører mye på skogsveier og lett terreng, og ting har skjedd i firmaet som tilsier at heving og annet stæsj er bare og se laaangt etter i fremtiden.
Bilen er jo en 2004/2005 mod. Så den ville nok normalt blitt kassert med slike defekter, men siden den var rigget slik den er, så ble min bønn hørt, og ny motor kjøpes og monteres hos Gravdal Auto i Tønsberg.
Denne bilen har uten unntak kun blitt kjørt av meg, og alltid blitt pent kjørt til den er driftsvarm og litt til, slik at oljen skal oppnå rett temp.
Aldri hatt problemer med bilen med unntak av en gasspedal sensor som tok kvelden.
Har også fulgt service inntervaller slavisk.
Denne bilen har en god del kilo på planet permanent, og har mange mil med tunge hengere bak seg.
Bilen blir brukt godt for og si det slik.
Så kommer gleden her da. Den har kun gått 84 000 km. Så her er det garantert en del D22 eiere som har noe og se frem til vil jeg tro.
Noen her inne som har hørt om flere av disse med havari av dette slaget?
Blir bare litt nyskjerrig, siden dette ikke er den eneste hittil.
Edited by ballder, 18 February 2009 - 17:10.