Gå til innhold



Foto

Lufteproblemer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 rødlux

rødlux

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 21 April 2009 - 12:09

Har skiftet pakning på dieselpumpa og lurer på beste måten å lufte i etterkant. finnes det lufteskrue på pumpa og hvor i såfall? er uerfaren med dieselmotorer.

m,vh
knut

#2 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 21 April 2009 - 14:46

Går ut i fra at det er snakk om en 2.4 diesel (2L2) det er snakk om.
Når jeg har byttet motorer har jeg ikke luftet diesel`n... kun pumpet på trykk med håndpumpen, så filet til den har startet.
Det er en mulighet å skru opp dieselrøret på sylinder 1. for så å file smile.gif

Lykke til:)


Bjørnar
Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#3 rødlux

rødlux

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 23 April 2009 - 14:17

HJÆLP

Hei.. JA jeg har problemer. Det hele startet med at jeg skiftet topppakning til topdekselet på pumpa og denne O ringen som sitter på staget som går igjennom lokket og opp. Når jeg skrudde det fra hverandre så var det fjær som spratt ut å løsnet. JEg satte det sammen etter beste evne og slik som jeg ser det så virker det riktig. eneste som beskymrer meg er at dette staget sannsynligvis kan settes på flere posisjoner før man setter på settmutteren.. kanskje noen vet.? Jeg har iallefall prøvd å luftet så godt jeg kan med hjelp fra en til. vi har åpnet dyser og pumpet MASSE på håndpumpen.. det kan kanskje være at håndpumpa ikke virker som den skal da. de som jeg snakket med på toyota sa at den kom til å bli så hard at man nesten ikke klarte å pumpe mere. men det bli ikke så veldig mye hardere å pumpe på. kan være defekt. Men uansett; vi prøvde også å pumpe diesel med en annen slags håndpumpe som jeg har rett i "INN" røret til pumpa sammtidlig som vi opnet den store skruen på toppen av pumpa. Da kom det masse diesel gjennom. så det virker som om pumpa var full av diesel før vi prøvde å starte.. dette gjenntok vi flere ganger å prøvde å starte. men ikke søren om den vil pumpe diesel ut til dysene. kan jo ha gjort noe feil når jeg satte den sammen, men va det aner jeg ikke. er jo eventuelt det at dette staget ikke står som det ska. men kan ikke se noe merke eller noe på hvordan den skal stå. det er jo ei fjær som er festet til staget inni pumpa. går ut ifra at denne skal være slakk når det settes sammen.. skulle fpått noen eksperter til å se på`n.. vist ikke må jeg vell skru opp på nytt å se.

Mvh
knut

#4 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 23 April 2009 - 22:16

QUOTE(rødlux @ 23 Apr 2009, 15:17) <{POST_SNAPBACK}>
HJÆLP

Hei.. JA jeg har problemer. Det hele startet med at jeg skiftet topppakning til topdekselet på pumpa og denne O ringen som sitter på staget som går igjennom lokket og opp. Når jeg skrudde det fra hverandre så var det fjær som spratt ut å løsnet. JEg satte det sammen etter beste evne og slik som jeg ser det så virker det riktig. eneste som beskymrer meg er at dette staget sannsynligvis kan settes på flere posisjoner før man setter på settmutteren.. kanskje noen vet.? Jeg har iallefall prøvd å luftet så godt jeg kan med hjelp fra en til. vi har åpnet dyser og pumpet MASSE på håndpumpen.. det kan kanskje være at håndpumpa ikke virker som den skal da. de som jeg snakket med på toyota sa at den kom til å bli så hard at man nesten ikke klarte å pumpe mere. men det bli ikke så veldig mye hardere å pumpe på. kan være defekt. Men uansett; vi prøvde også å pumpe diesel med en annen slags håndpumpe som jeg har rett i "INN" røret til pumpa sammtidlig som vi opnet den store skruen på toppen av pumpa. Da kom det masse diesel gjennom. så det virker som om pumpa var full av diesel før vi prøvde å starte.. dette gjenntok vi flere ganger å prøvde å starte. men ikke søren om den vil pumpe diesel ut til dysene. kan jo ha gjort noe feil når jeg satte den sammen, men va det aner jeg ikke. er jo eventuelt det at dette staget ikke står som det ska. men kan ikke se noe merke eller noe på hvordan den skal stå. det er jo ei fjær som er festet til staget inni pumpa. går ut ifra at denne skal være slakk når det settes sammen.. skulle fpått noen eksperter til å se på`n.. vist ikke må jeg vell skru opp på nytt å se.

Mvh
knut


Sikker på at du ikke har kommet borti stoppventilen? liten dings med ledning på som står på pumpa. hvis den ikke åpner får du ikke start.. bare ett enkelt tips.. du skal kjenne et lite knepp i den når tenninga slås på!
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#5 Tor Einar (luggis)

Tor Einar (luggis)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 923 Innlegg:

Posted 26 April 2009 - 07:47

som han skriver over hær sjekk stoppventilen.men sjekk og sikringen som står i sikringsboksen inni bilen.skal være en 7.5amp .
når du filer får å prøve å starte bilen ikke bruk gassen på bilen,for har du montert den lille delen som fjera sitter fast inni pumpa i lokke vil du ikke få start med bruk av gass på pedalen.

håpe du får til.


#6 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 26 April 2009 - 08:18

Om du føler at håndpumpa ikke virker, så kan du skru av filtret å fylle det med diesel. Da kan du også få pumpa til å ta bedre. Når jeg bytter filter så bruker jeg alltid å fylle det først. Sparer meg for mye pumping. Bilen starter som regel med en gang da.

#7 rødlux

rødlux

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 27 April 2009 - 21:29

HUrra.
Da har det godt i orden! har funnet ut hvorfor pumpa ikke ville lage nok trykk og hvorfor det ikke hjalp å verken file på starteren, dra den igang eller å lufte skikkelig. den ville bare spytte litt diesel ut rørene. Som siste utvei så måtte jeg i dag skru opp topplokket på dieselpumpa for å se etter feil.. det viste seg at da jeg skrudde på lokket etter pakningsbytte forige uke så har jeg klart å få justeringsskruen til dieseltrykke til å ligge oppå den armen som man justerer inn eller ut. Jeg har da skrudd på lokket uten å legge merke til dette. Den har blitt litt bøyd men det fungere å justere trykket fortsatt. måtte skru den justeringsskruen helt ut før jeg la på lokket å skrudde sammen, så skru den inn igjen etter at lokket var skrudd på. bør vell kanskje justeres litt i etterkant, Men hovedsaken er at man har transport igjen!..

knutern

#8 Tor Einar (luggis)

Tor Einar (luggis)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 923 Innlegg:

Posted 27 April 2009 - 22:02

var det eg kunne tenke meg var feil ja.samme feil som eg fikk når eg skiftet pakning.
men bra du fikk det til