Heisann! Har hatt en sj410 en stund og solgte den til fordel for pajero. Nå er pajeroen solgt til fordel for Volvo V70 og da kommer savnet av en 4x4.
Til sommeren tenkte jeg og få tak i en sj og få montert noe bredere akslinger og annen motor på. Bare for å ha et lite prosjekt liksom.
Noen som har noe tips om hva som er enklest og få montert av akslinger, motor og gir uten at det koster sjorta?
Håper også på noen tips om hva som er best med tanke på bladfjærer eller om jeg skal ha spiraler.
Litt usikker på om jeg skal bruke bare ramme og lage en form for karoseri selv, eller om jeg skal beholde karoseriet. Det bestemmes etterhvert.
Hørt en del setter in volvomotor? Hvilken motor er enklest og tilpasse? med tanke på at dette må passe en fordelingskasse jeg kan bruke...
Dette er kun hjemmehobby og skal ikke bygges for noe konkuranse.
Takker på forhånd for innspill og meninger
Morn godtfolk :)
Started by
peri_lund
, Mar 18 2010 20:18
2 replies to this topic
#1
Posted 18 March 2010 - 20:18
Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.
Per I. Lund.
#2
Posted 19 March 2010 - 10:42
Ikke den første som spør om dette, men skal fylle kort inn:
Skal den på vei? Da blir det dyrt, eller stort sett standard bil.
På vei: (dvs godkjent)
1. Samurai-aksler (vanskelig eller dyrt å få tak i).
2. Suzukimotorer: G13B (Swift) G16A/B (Vitara/Baleno) (ca. 6000,-)
3. Dieselmotor 1.9TD (Søk litt rundt)
4. Fjærer med TÜV: OME eller Trailmaster (Selges av BGNor) ~10000,-
Skogsbil uten skilter: -Søk litt rundt...
1. Volvomotor: Veldig tung må ha nye fjærer f.eks. YJ (Wrangler)
2. Andre motorer: Suzukimotorene er veldig lette, og lavere effekt veies opp av lav vekt og holder hvis du girer ned transferen.
3. Aksler: Vanlig med Hilux-aksler, gjort av flere her, f.eks Zukijack.
4. Springfjærer: Krever veldig mye ombygging, og finnes gode alternativer f.eks missing link (sjakler)...
5. SPOA (Spring over axle) - veldig vanlig, men krever presisjon i utførelsen for å unngå anstrengelser på drivverk (endret castor-vinkel)
Ellers er det MYE info på litt søk rundt, eller google "Samurai+[søkeord]"..
Skal den på vei? Da blir det dyrt, eller stort sett standard bil.
På vei: (dvs godkjent)
1. Samurai-aksler (vanskelig eller dyrt å få tak i).
2. Suzukimotorer: G13B (Swift) G16A/B (Vitara/Baleno) (ca. 6000,-)
3. Dieselmotor 1.9TD (Søk litt rundt)
4. Fjærer med TÜV: OME eller Trailmaster (Selges av BGNor) ~10000,-
Skogsbil uten skilter: -Søk litt rundt...
1. Volvomotor: Veldig tung må ha nye fjærer f.eks. YJ (Wrangler)
2. Andre motorer: Suzukimotorene er veldig lette, og lavere effekt veies opp av lav vekt og holder hvis du girer ned transferen.
3. Aksler: Vanlig med Hilux-aksler, gjort av flere her, f.eks Zukijack.
4. Springfjærer: Krever veldig mye ombygging, og finnes gode alternativer f.eks missing link (sjakler)...
5. SPOA (Spring over axle) - veldig vanlig, men krever presisjon i utførelsen for å unngå anstrengelser på drivverk (endret castor-vinkel)
Ellers er det MYE info på litt søk rundt, eller google "Samurai+[søkeord]"..
-Eystein-
#3
Posted 20 March 2010 - 17:43
Heisann.
Dette skal ikke være noe godkjent leketøy nei. Kun for å leke meg i skogen og i snøen:-)
Får vel se hva det blir utover våren...:-)
Dette skal ikke være noe godkjent leketøy nei. Kun for å leke meg i skogen og i snøen:-)
Får vel se hva det blir utover våren...:-)
Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.
Per I. Lund.