Gå til innhold



Foto

Kjøre bil til Hellas


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 littmild

littmild

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 13:47

Hei!

Dette er litt off-topic, og har ikke noe med suzuki generelt å gjøre, men det er vel derfor vi har en skravleplass.

Jeg og den bedre halvdelen har sittet å kikket på flypriser til Hellas(har vært der de to forrige årene og vil gjerne tilbake), men de ser ut til å bli veldig mye dyrere generelt i år, og som fattig student, er ikke dette videre ideelt, vi leker derfor med ideen om å kjøre bil nedover, det blir høyst antakelig snakk om en subaru impreza 1.6 stv, hvis jeg får kjøpt denne billig av et familiemedlem som skal kvitte seg med den.

Er det noen som har erfaring med dette?
Hvilken rute bør jeg ta?
Stoppesteder?
Hvor lang tid tar det? (er bare jeg som har lappen)
Hva vil det koste, om subaruen går på rundt 0,8-0,9 på mila? (mulig litt mere, hvis vi velger å ta med oss større ting, som gummibåt m påhenger)

_______
'84 Suzuki SJ 410 JL Cab(har brent) & '85 SJ 410 JL Highroof(har, naturligvis, veltet)

Medlemsnr. 136, Suzuki 4x4 Club Norway

#2 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 17:41

dette kan nok ailios svare på wink.gif
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 18:21

Tanta mi har en 1.6 impreza. eg sa at ho ikkje måtte finne på å kjøpe den med 1.6, men ho tenkte at ho er ikkje petter solberg så ho kjøpte den, og skjeller meg ut no for at eg ikkje pressa ho til å kjøpe 2.0. Her snakker vi om en bil som er for sløv for tanta mi som er litt over 60år..

dersom du regner med imprezaens innkjøpspris, kostnad med omreg og forsikring, brua til danmark er vel ikkje gratis eller ferge?, bomveger, overnattinger, autobahnavgift, fjellpass/tunellavgift+++

ta fly smile.gif

men klart, du får sett danmark, tyskland, østerrike, tsjekkia, romania, ungarn, slovenia, serbia, kroatia osv.. og det er vel ikkje så dumt...

fins forresten biltog du kan ta frå hamburg og sørover. setter bilen på toget og legger deg i sovekupe, rygger bilen av i sør-europa når du våkner. aner ikkej om det går i retning hellas, men skulle ikkje vere så veldig dyrt.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4 littmild

littmild

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 19:54

Innkjøp av bil taes ikke med i utgiftene, da jeg uansett skal ha meg bil, og vet det ikke er verdens sprekeste, men kan få den en god del billigere, så har ikke store valgene. Dessuten er overgangen fra en 410, så blir som en ferrari.

Hvis vi gjør det, blir det jo for turen, pluss vi får med oss noe mere enn i en ryggsekk, hadde vært artig å tatt med en gummibåt f.eks., overnatting er heller ikke noe stort problem om man er litt kreativ, hadde tenkt å bo i telt ved bilen på en strand vi fant i fjor, så vil spare minimum 14 eur natten på det.

Men som sagt, foreløpig bare en tanke, blir fort mere aktuellt om vi får med oss 2 til i bilen som kan dele utgifter, men må bestemme oss snart, flybilletter blir det ikke akkurat flere av, og nedover, det skal vi, om vi så må sette oss på Suzuki FZ50'en min wink.gif
_______
'84 Suzuki SJ 410 JL Cab(har brent) & '85 SJ 410 JL Highroof(har, naturligvis, veltet)

Medlemsnr. 136, Suzuki 4x4 Club Norway

#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 21:12

høres unektelig fint ut ja. fire som deler på blir et anna regnestykke.

Men har du googla? sikkert nokon som har gjort det før, og snakker du med aiolos får du heilt klart gode tips.

eg leiker med tanken på å køyre til Krotaia med campingvogna. Fleire rundt her som ha gjort det..

edit: sjekk forresten www.unurban.com ein kjenning av meg frå Volda som køyrer Amerika på langs.. dvs først på tvers, og så på langs.

Edited by yakuza, 22 March 2010 - 21:38.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 22:29

prøv å legge inn ruta på viamichelin.com, der får du ca kostnader i drivstoff, osv

Jeg selv skal en tur nedover til spania med bil senere i vår, og regner med at det blir dobbelt så dyrt som å fly og leie bil der i ei uke.


#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 22:49

QUOTE(littmild @ 22 Mar 2010, 13:47) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noen som har erfaring med dette?
Hvilken rute bør jeg ta?
Stoppesteder?
Hvor lang tid tar det? (er bare jeg som har lappen)
Hva vil det koste, om subaruen går på rundt 0,8-0,9 på mila? (mulig litt mere, hvis vi velger å ta med oss større ting, som gummibåt m påhenger)


Du velger den du har lyst til. Alt om dette skal være en tur hvor du skal se ting på turen eller bare en ren transport etappe.

Du stopper der du vil, enten fordi det er fint der og du vil tilbringe resten av dagen og natten der, eller fordi du er stuptrøtt og ikke greier kjøre mer. Kommer også an på hvor lang tid du har tenkt å bruke på turen.

Det kommer helt an på hvor lenge du vil kjøre hver dag. Samt hvor fort du kjører. Om du ligg i 120 kontra 160 så er det 4 mil i timen i forskjell.

Dette vil koste det du ganger drivstoffprisen med antall kjørte km sett opp i mot forbruk, så kommer evt ferger eller bropenger, overnattinger, veiavgifter etc. Alt etter hvilken vei du blir å velge og hvor mange stopp du tar.

Er ikke noe surmaget dette fra meg, selv om det sikkert høres slik. Men dine inngangsverdier er så sprikende at du her kan få alle slags svar. Har selv kjørt en del ned til Italia, jeg kjører lange dager og er alene. For meg er det da kun en transport etappe. En annen gang brukte vi over en uke ned med dertil hotellutgifter.

Når du har funnet litt ut hvilken vei, og hvor lenge etc, så kan jeg være med på å hjelpe deg med kostnadsoverslag.

#8 littmild

littmild

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 23 March 2010 - 12:49

QUOTE(yakuza @ 22 Mar 2010, 21:12) <{POST_SNAPBACK}>
og snakker du med aiolos får du heilt klart gode tips.


Har kontaktet han og fått bra svar!

QUOTE(Chevy-LPG @ 22 Mar 2010, 22:49) <{POST_SNAPBACK}>
Du velger den du har lyst til. Alt om dette skal være en tur hvor du skal se ting på turen eller bare en ren transport etappe.


Ute etter mest mulig transportetappe, men skader ikke med litt fin utsikt fra bilen.

QUOTE(Chevy-LPG @ 22 Mar 2010, 22:49) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke noe surmaget dette fra meg, selv om det sikkert høres slik. Men dine inngangsverdier er så sprikende at du her kan få alle slags svar.


Det var litt av tanken, som nevnt tidligere, så har jeg ikke peil i havet på dette, så var ute etter om noen hadde litt erfaringer, er åpen for alle forslag, men i hovedsak er jeg ute etter raskest og billigst.
_______
'84 Suzuki SJ 410 JL Cab(har brent) & '85 SJ 410 JL Highroof(har, naturligvis, veltet)

Medlemsnr. 136, Suzuki 4x4 Club Norway

#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 March 2010 - 13:06

En liten pekepinne.

Var i Frankfurt her en helg. Ca 140 mil en vei, kjørte Helsingør- Helsingborg og Puttgarden.

Drivstoff på en E220 CDI -05 Mercedes kr 2284
Ferge og bompenger kr 1924

Prisene er tur/retur. (hadde tallene klar her for det går i et regnskap)

Mener jeg har ligget på en 4-5 tusen i drivstoff kostnader på subben når jeg har kjørt til Venezia, den går på gass.

Jeg har da brukt å kjørt transport etappen med kun en overnatting, mens resten av familien har tatt fly. Ser jo at flybillett for de 4 er billigere enn å frakte Chevyen tur/retur... men... er ikke det samme å ha en liten Italiensk leiebil....hehe


#10 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 March 2010 - 13:29

Nå ser jeg ikke en gang om du bor i nord eller sør i Norge. Legger du inn bosted i profilen din gjør det det også litt enklere for oss... :-)

Oslo - Athen er 359 mil ca. og ifm et kartverk jeg har tar det 42 h 25 min å kjøre dit. Du kan jo da bare gange opp forbruk med pris på drivstoffet ditt.

Den bringer deg da via Puttgarden ser jeg. Den er vel rundt 700kr, selv velger jeg Helsingør-Helsingborg, passer så godt med en matbit samtidig som man forflytter seg. Tidsmessig ganske likt som å kjøre rundt og broen. Det er vel en 6-7 mil lengre mener jeg å huske. Tror også den fergen er på en 350kr pr vei. Alle priser her i NOK.



#11 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 23 March 2010 - 13:47

QUOTE(Chevy-LPG @ 23 Mar 2010, 13:29) <{POST_SNAPBACK}>
Nå ser jeg ikke en gang om du bor i nord eller sør i Norge. Legger du inn bosted i profilen din gjør det det også litt enklere for oss... :-)


Ser ut som oim han holder til i Kragerø, for han har medlemsnummer som nestemann på lista, etter meg... :-)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#12 littmild

littmild

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 23 March 2010 - 18:10

Stemmer at jeg bor i Kragerø, ja.

Tusen hjertelig takk for hjelpen, Chevy-LPG, akkurat slike svar jeg fisket etter. Nå er det bare å sette seg ned med kalkulatoren og trykke, ser vel ut som om jeg må fortsette å lete etter flybiletter om ikke jeg får med meg to til. Hehe.
_______
'84 Suzuki SJ 410 JL Cab(har brent) & '85 SJ 410 JL Highroof(har, naturligvis, veltet)

Medlemsnr. 136, Suzuki 4x4 Club Norway