Jump to content



Photo

Bakbremser SJ410


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 posts

Posted 25 May 2010 - 19:57

Har vært på Eukontroll med SJ'en min.
Fikk en 2'er feil på bakbremser, har skifta bremsesko, sjekka at ingen av stemplene sto fast i bremsesylinderen og sjekka selvjusteringa + kjørt/rygget med oppbrems som en tulling, men får ikke bakbremsene til og ta..

Noen som har en ide på hva det kan være?

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 posts

Posted 26 May 2010 - 00:09

QUOTE(Lundblad @ 25 May 2010, 20:57) <{POST_SNAPBACK}>
Har vært på Eukontroll med SJ'en min.
Fikk en 2'er feil på bakbremser, har skifta bremsesko, sjekka at ingen av stemplene sto fast i bremsesylinderen og sjekka selvjusteringa + kjørt/rygget med oppbrems som en tulling, men får ikke bakbremsene til og ta..

Noen som har en ide på hva det kan være?


Om den bremser som den skal foran, ingen lekkasje fra ledningene og alle deler i trommel bak er i orden


Kommer det bremseveske når du åpner luftenippelen?

#3 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 posts

Posted 26 May 2010 - 11:49

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 26 May 2010, 01:09) <{POST_SNAPBACK}>
Om den bremser som den skal foran, ingen lekkasje fra ledningene og alle deler i trommel bak er i orden


Kommer det bremseveske når du åpner luftenippelen?



Ja, låser frambremsene med 30" uten problem..
Kommer bremseveske ut ja, har lufta systemet og alt.
Er det lastavhengigventil på disse? Kan den være kilden til problemet isåfall?


#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 posts

Posted 26 May 2010 - 17:05

QUOTE(Lundblad @ 26 May 2010, 12:49) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, låser frambremsene med 30" uten problem..
Kommer bremseveske ut ja, har lufta systemet og alt.
Er det lastavhengigventil på disse? Kan den være kilden til problemet isåfall?


Nei, det er bare samurai som har lastavhengigventil.

Men det jeg er usikker på er om du har en reduksjonsventil til bakhjulene. 413 har det, den har riktignok skiver foran men også med trommel foran må bremsekraften bak være redusert for å unngå at bremsene bak låser.

Sjekk om du har en reduksjonsventil, på 413 sitter den på innsiden av rammevangen på høyre side rett foran torpedoveggen.

Og du er banna bein sikker på at du ikke har noen luftboble som sitter noe sted i bremsene. De kan være skikkelig grinete å få ut all luften av. På min 413 tror jeg det er luft igjen bak fremdeles etter å ha kjørt gjennom to liter med bremsevæske og brukt enveisventiler og to mann. Noen ganger må en sete det opp slik at det bare siver sakte gjennom og etterfylle i beholderen etter hvert har jeg blitt forklart av folk som steller en del med rallybiler.

Edited by Nöcke Gunnar, 26 May 2010 - 17:08.


#5 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 posts

Posted 26 May 2010 - 19:29

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 26 May 2010, 18:05) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, det er bare samurai som har lastavhengigventil.

Men det jeg er usikker på er om du har en reduksjonsventil til bakhjulene. 413 har det, den har riktignok skiver foran men også med trommel foran må bremsekraften bak være redusert for å unngå at bremsene bak låser.

Sjekk om du har en reduksjonsventil, på 413 sitter den på innsiden av rammevangen på høyre side rett foran torpedoveggen.

Og du er banna bein sikker på at du ikke har noen luftboble som sitter noe sted i bremsene. De kan være skikkelig grinete å få ut all luften av. På min 413 tror jeg det er luft igjen bak fremdeles etter å ha kjørt gjennom to liter med bremsevæske og brukt enveisventiler og to mann. Noen ganger må en sete det opp slik at det bare siver sakte gjennom og etterfylle i beholderen etter hvert har jeg blitt forklart av folk som steller en del med rallybiler.



Har lufta reduksjonsventilen nå (sitter på samme plass som 413) samt bremsene på nytt. Pedalen ble hardere, men bakbremsene er fortsatt ikke villige..
Har hatt av tromlene igjen, å man ser på belegget at bremsene tar, men ikke godt nok.
Får bare kjøre inn på etterkontroll timen i morgen å se hva de sier..



#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 27 May 2010 - 19:56

det kan være et lite helvete å lufte bakbremsene på SJ

om ikkeno annet går kan du prøve å ha bremsevæske i ei ny oljekanne(slik god gammeldags rød pumpekanne) og sette en bit spylevæskeslange på tuppen som overgang, åpne lokket på reservoaret og luftenippelen litt.. så pumpe tilbake til reservoaret...

er du forresten sikker på at du har fått satt selvjusteringen bak riktig? og at rørene på høyre siden står riktig? at røret framifra kommer inn nederst på pumpa, og røret over til venstresiden går ut på toppen...


#7 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 posts

Posted 27 May 2010 - 21:45

QUOTE(sven @ 27 May 2010, 20:56) <{POST_SNAPBACK}>
det kan være et lite helvete å lufte bakbremsene på SJ

om ikkeno annet går kan du prøve å ha bremsevæske i ei ny oljekanne(slik god gammeldags rød pumpekanne) og sette en bit spylevæskeslange på tuppen som overgang, åpne lokket på reservoaret og luftenippelen litt.. så pumpe tilbake til reservoaret...

er du forresten sikker på at du har fått satt selvjusteringen bak riktig? og at rørene på høyre siden står riktig? at røret framifra kommer inn nederst på pumpa, og røret over til venstresiden går ut på toppen...


Den står likt som på delebilen min, så vil tro det er riktig.. Man hva slags rør snakker du om?
Det er jo bare et stag med et hjul med hakk i + en arm med hakk i som går mot hverandre..?
Nå får jeg idet minste låst bakhjulene når bilen er jekket opp etter litt pumping, men det er vel nogenlunde normalt siden bilen ikke har bremsekraftforsterker - noe jeg ikke fikk til tidligere.
Har etterkontroll time i morgen (Bomma litt, trodde jeg hadde i dag...) å se hva måleren viser. Skal prøve tipset ditt anngående å pumpe tilbake i reservoaret om det går til faens i morgen! smile.gif

#8 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 28 May 2010 - 21:57

på høyre side har du ingen luftenippel... du har to bremserør.... om du bytter om på de vil du ikke klare å få lufta ut av hjulsylinderen.


#9 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 posts

Posted 30 May 2010 - 19:52

eg måtte bytte tromler på min til slutt før det vart greit på bremstesteren.
tok noken eg hadde frå en delebil.

hadde då nye hovedsylindre og belegg. (begge deler er billig nytt)
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 posts

Posted 30 May 2010 - 20:53

Jeg har kjørt gjennom så mye bremsevæske for å lufte bremsene bak at det er ufattelig. Og når det egynte hjelpe måtte jeg demontere bremsepumpa grunnet vakumlekkasje og da måtte eg skru av bremserørene igjen. Så jeg er veldig fristet til å bare blåse den lille luftbobla tilbake til reservoaret.

#11 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 posts

Posted 31 May 2010 - 16:27

QUOTE(sven @ 28 May 2010, 22:57) <{POST_SNAPBACK}>
på høyre side har du ingen luftenippel... du har to bremserør.... om du bytter om på de vil du ikke klare å få lufta ut av hjulsylinderen.


Ah, hehe.. Nei, har ikke rørt bremserørene.

Fikk ikke bilen godkjent, var mer enn 30% forskjell i bakbremsene.
Må pumpe noen ganger på pedalen for å i det hele tatt få utslag på bakhjula, så noe er galt.


#12 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 posts

Posted 31 May 2010 - 16:29

QUOTE(yakuza @ 30 May 2010, 20:52) <{POST_SNAPBACK}>
eg måtte bytte tromler på min til slutt før det vart greit på bremstesteren.
tok noken eg hadde frå en delebil.

hadde då nye hovedsylindre og belegg. (begge deler er billig nytt)



Tenkte jeg skulle prøve det samme i dag.
Sylindrene ser bra ut inni (ingen korrosjon) og pakningen rundt stemplene ser bra ut og bremseskoa er helt ny smile.gif

Edited by Lundblad, 31 May 2010 - 16:31.


#13 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 31 May 2010 - 21:28

Har faktisk vært utfor at et av stempla i hjulsylindern trakk luft inn i bremsesystemet på vei tilbake, da var den bra to oppbremsinger, så var det dårlig med brems bak igjen...


#14 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 posts

Posted 01 June 2010 - 16:55

QUOTE(sven @ 31 May 2010, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
Har faktisk vært utfor at et av stempla i hjulsylindern trakk luft inn i bremsesystemet på vei tilbake, da var den bra to oppbremsinger, så var det dårlig med brems bak igjen...


Er det som skjer med min nå!
Får bestille på hjulsylindre på jobb i morgen da.
Supert tips!