2007 Ktm sx 125 20 000
#1
Posted 16 October 2010 - 20:23
Hei igjen.
Som det står i annonsen er det en ktm sx 125 som jeg kjøpte denne sommeren. Den er i bra stand, og jeg er veldig nøye med oljeskift og filterskift.. Skifter olje hver 3-4time. Har nettopp skiftet drev og kjede, og har satt på ny plastikk med nye dekaler. Jeg har et nytt bakdekk som også følger med. Dekket forran er bra. Det må skiftes stempel om ikke så alt for lenge. Begynner å bli slitt, men har inne gått mange timene.
Det har nå kommet en oljelekasje på undersiden av motoren, og er usikker på hvor den kommer fra. Muligens en pakkning. Skal undersøke det nærmere.
Det er også en bulk i svana på eksosanlegget, men dette er ubetydelig for effekten. Den går voldsomt til å være 125.
Det skrev han.
Hva bør jeg gjøre her?? få ned prisen?? trenger litt hjelp her ja....
trenger svar litt kjapt skal av og se på den enten torsdag eller fredag, er det noe spessielt jeg skal se etter??
Tusen Takk til alle svar!
Des større des bedre
#2
Posted 17 October 2010 - 13:28
Des større des bedre
#3
Posted 17 October 2010 - 18:29
Oljelekkasje er ikke en god ting, men fikser han det før salg er det vel ikke ett problem?
At det er en bulk i svanehalsen på den er ikke helt uvanlig. Det kan ha en påvirkning på effektenhvis den er stor/dyp.
Dra og se på den, sjekk lager i svingarm + hjul lager, se på generell slitasje. Er fothvilere nedslitt tyder dette på mange timers bruk. Er framgaffel og demper bak gjort service på? Dette er viktige komponenter...
Stempel er forbruksvare, og koster rundt 1500.-å bytte hvis du gjør jobben selv.
Prøv å prute, men det høres ut som prisen ikke er helt feil i forhold til årsmodell etc.
Det beste er å ta med en som har litt greie på cross sykler når du skal se på den.
Lykke til!
Hei igjen.
Som det står i annonsen er det en ktm sx 125 som jeg kjøpte denne sommeren. Den er i bra stand, og jeg er veldig nøye med oljeskift og filterskift.. Skifter olje hver 3-4time. Har nettopp skiftet drev og kjede, og har satt på ny plastikk med nye dekaler. Jeg har et nytt bakdekk som også følger med. Dekket forran er bra. Det må skiftes stempel om ikke så alt for lenge. Begynner å bli slitt, men har inne gått mange timene.
Det har nå kommet en oljelekasje på undersiden av motoren, og er usikker på hvor den kommer fra. Muligens en pakkning. Skal undersøke det nærmere.
Det er også en bulk i svana på eksosanlegget, men dette er ubetydelig for effekten. Den går voldsomt til å være 125.
Det skrev han.
Hva bør jeg gjøre her?? få ned prisen?? trenger litt hjelp her ja....
trenger svar litt kjapt skal av og se på den enten torsdag eller fredag, er det noe spessielt jeg skal se etter??
Tusen Takk til alle svar!
Edited by O.J, 17 October 2010 - 18:33.
#4
Posted 18 October 2010 - 07:38
Oljelekkasje er ikke en god ting, men fikser han det før salg er det vel ikke ett problem?
At det er en bulk i svanehalsen på den er ikke helt uvanlig. Det kan ha en påvirkning på effektenhvis den er stor/dyp.
Dra og se på den, sjekk lager i svingarm + hjul lager, se på generell slitasje. Er fothvilere nedslitt tyder dette på mange timers bruk. Er framgaffel og demper bak gjort service på? Dette er viktige komponenter...
Stempel er forbruksvare, og koster rundt 1500.-å bytte hvis du gjør jobben selv.
Prøv å prute, men det høres ut som prisen ikke er helt feil i forhold til årsmodell etc.
Det beste er å ta med en som har litt greie på cross sykler når du skal se på den.
Lykke til!
har nå fått et nytt svar fra selgeren:
Heihei. Det har nå vist seg at det ikke var en pakkning som forårsaket lekkasjen, men en bitteliten sprekk nede ved bunnpluggen. Har forhørt med litt med et par som jobber på mcverksted, og de mener det skal gå an å få det tett igjen siden det er Såppas lite
Blir dette et stort problem?
Des større des bedre
#5
Posted 18 October 2010 - 09:31
Heihei. Det har nå vist seg at det ikke var en pakkning som forårsaket lekkasjen, men en bitteliten sprekk nede ved bunnpluggen. Har forhørt med litt med et par som jobber på mcverksted, og de mener det skal gå an å få det tett igjen siden det er Såppas lite
Blir dette et stort problem?
Det er sikkert mulig å få tett, men jeg hadde funnet en annen sykkel var jeg deg.
Igjen så blir det en vurdering av hva du er villig til å ta over av problemer og hvilken pris du må betale. Siden det er en sprekk i blokka, så vil jeg mene at han må ned i pris, hvor mye avhenger av hvilken rep. de gjør.
Blir det sveiset av noen som har greie på det så kan det holde en stund. Skal de bruke noe limstoff så ligg unna, det funker bare en kort stund, selv om de vil hevde noe annet på verkstedet
På den annen side så virker selgeren som en alright fyr som forteller deg hva som har skjedd, og det er et godt tegn.
#6
Posted 18 October 2010 - 15:40
Igjen så blir det en vurdering av hva du er villig til å ta over av problemer og hvilken pris du må betale. Siden det er en sprekk i blokka, så vil jeg mene at han må ned i pris, hvor mye avhenger av hvilken rep. de gjør.
Blir det sveiset av noen som har greie på det så kan det holde en stund. Skal de bruke noe limstoff så ligg unna, det funker bare en kort stund, selv om de vil hevde noe annet på verkstedet
På den annen side så virker selgeren som en alright fyr som forteller deg hva som har skjedd, og det er et godt tegn.
ok, jeg spurte han og han sa at det ikke skulle sveiset, så jeg vet ikke hva han skal. men nå har jeg fåt et tilud av søskenbarnet mitt på en suzuki 250 til 20 000 dette er en 06 modell, bør jeg heller slå til på denne? jeg er jo nybegynner, er det for stort?
Des større des bedre
#7
Posted 18 October 2010 - 15:52
Det spørs hvor gammel/stor du er om en 250 blir for stor for deg.
Er det en firetakter eller to-takt?
En 250 to-takt blir litt rå, mens en 250 firetakt er som en sterk 125cc to-takt.
Har du ikke kjørt noe i det hele vil jeg si at en 250 to-takt er for kraftig for deg.
Alder har litt å si her:
Fra du er 5 år kan du kjøre opp til 60ccm laveffekts motor.
Fra det året du fyller 10 år kan du kjøre 85ccm
Fra det året du fyller 14 år kan du kjøre 125 ccm.
Fra det året du fyller 16 år kan du kjøre fri ccm
Når det gjelder den KTM 125SX'n så slå det fra deg og let litt mer. Det dukker stadig opp sykler.
Du trenger ikke en sykkel som plutselig tømmer seg for olje og skjærer seg når du er nybegynner.
#8
Posted 18 October 2010 - 17:07
Er det en firetakter eller to-takt?
En 250 to-takt blir litt rå, mens en 250 firetakt er som en sterk 125cc to-takt.
Har du ikke kjørt noe i det hele vil jeg si at en 250 to-takt er for kraftig for deg.
Alder har litt å si her:
Fra du er 5 år kan du kjøre opp til 60ccm laveffekts motor.
Fra det året du fyller 10 år kan du kjøre 85ccm
Fra det året du fyller 14 år kan du kjøre 125 ccm.
Fra det året du fyller 16 år kan du kjøre fri ccm
Når det gjelder den KTM 125SX'n så slå det fra deg og let litt mer. Det dukker stadig opp sykler.
Du trenger ikke en sykkel som plutselig tømmer seg for olje og skjærer seg når du er nybegynner.
har ikke kjørt noe før bare en yamaha yz 85 noen ganger. suzukien er en 2-takt. jeg er 15 år og ca 1.90 høy
Edited by yepp, 18 October 2010 - 17:09.
Des større des bedre
#9
Posted 18 October 2010 - 17:08
Edited by yepp, 18 October 2010 - 17:09.
Des større des bedre
#10
Posted 18 October 2010 - 18:36
Du kan nok klare å håndtere en 250 p.g.a størrelsen din, men jeg vil anbefale deg en roligere start på cross kjøringa.
I tillegg er du ikke gammel nok til å kjøre den lovlig
Finn deg en 125 to-takt eller en 250F (firetakt).
#11
Posted 18 October 2010 - 19:39
I tillegg er du ikke gammel nok til å kjøre den lovlig
Finn deg en 125 to-takt eller en 250F (firetakt).
tusen takk
Des større des bedre