Gå til innhold



Foto

SJ på 31" transferkasse spørsmål


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Kebabkim

Kebabkim

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 10 February 2011 - 23:41

Hoi hoi! Har fleska til og kjøpt inn nye Bfg mud 31" til min kjære 413. Eneste som mangler nå er å hukke tak i noen skikkelig breie felger så er alt i boks!
Men.....!!!
Hørte at man burde bytte transferkassa til 410 sin kasse da denne var litt lavere girt.
Hovedsaklig skal bilen brukes mest på vei og det jeg gjør med den er mest for "showoff" men selvsagt er terrenget også i tankene ;-) Er det verdt arbeidet(pengene) og bytte kasse, og er det mere jeg burde gjøre? Noen med erfaringer?
Husk at dette er ikke noe bil som skal stille til løp, bare cruise og en tur innimellom i heia for å sjekke flexen :-)

Takker for svar!

#2 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 11 February 2011 - 23:32

Du kan nok ikke bruke 410 fordelingskasse på 413 desverre,Men du kan få bygget om 413 kassa med deler fra 410 kassa
Problemet ditt vil bli å sveise "tannhjula" sammen,for du må bruke et drev fra 410 kassa som må skjeres av og sveises på 413 kuben som også må skjæres av.
Dette er en jobb du ikke kan gjøre i garasjen med pinneaparat;)
Det må være på hundredels nøyaktighet for at det skal vare....og så er dette et stål som ikke er lett å sveise.
Jeg tenkte at eg skulle gjøre selv men endte med å kjøpe ei ferdigkasse av en her på forumet som laget slike.
Det kostet 6000 for 3-4 år siden så det kam hende det er dyrere....vist du får tak i en slik da.
Å kjøre med 31" på vei går fint og lettere skogkjøring men sliter fort opp clutshen.
Du kan jo også bygge om diffene dine slik at du får en lavere utveksling men det er ganske dyrt det og.


#3 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 09:33

QUOTE(terje takras @ 12 Feb 2011, 00:32) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan nok ikke bruke 410 fordelingskasse på 413 desverre,


det er da ikke noe problem. den er litt laver giret. både på høy og lav serien. du vil da få litt mere fra spark på høy serien. og ha litt mere krefter i skogen. det hender seg at du må bytt flenese på kassa. med de som alerede sitter i bilen din. er nok lønnsomt. kassa bytter du fort.
Suzuki Sj 413 85mod cab

#4 Kebabkim

Kebabkim

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 13:22

Lurer på om jeg skulle gjort dette da, sette inn en 410 kasse. Har ikke prøvd enda med 31" men har merket forskjellen på "originale" vinterdekk og 27".

#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 18:26

sett inn 410 kasse, det er ingen problem, og bedre enn 413.. 410 høg-giret er heilt ok til 31"hjul for vegen. Kassa til Terje har 410 høg-gir og ekstra lavt lavgir som er omtrent "dobbelt" så lavt som originalt. Eg har slutta å bygge slike kasser, men en kan få kjøpt nye tannhjul frå USA noko som blir omtrent samme prisen no pga lav dollar.

Lavgiret på ei 410 kasse er litt lavare enn 413giring, men med 31" blir det ikkje noko rock-crawling akkurat i terrenget.

dersom 410 kassa di er frå 1984 vil den ikkje passe mot flensane på drivakslane dine, men du kan flytte over flensane frå 413 kassa.

Edited by yakuza, 12 February 2011 - 18:28.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)