Nærmer seg eu kontroll etter at jeg fikk orden på lysene i helga.. Men på løftebukken begynte det å lekke bak venstre framhjul, er vel i det som kalles knokkelhuset.. Lurer på hvor man får tak i ny pakning og hvordan det er å bytte?? Noen som har erfaring..
Noen som kjenner til dette problemetpå 413?? Knokkelhuset
Started by
suzuki-sj
, Jan 22 2012 21:45
5 replies to this topic
#1
Posted 22 January 2012 - 21:45
Mer gass løser alle problemer..
#2
Posted 26 January 2012 - 12:05
QUOTE(suzuki-sj @ 22 Jan 2012, 21:45) <{POST_SNAPBACK}>
Nærmer seg eu kontroll etter at jeg fikk orden på lysene i helga.. Men på løftebukken begynte det å lekke bak venstre framhjul, er vel i det som kalles knokkelhuset.. Lurer på hvor man får tak i ny pakning og hvordan det er å bytte?? Noen som har erfaring..
Den får du hus din lokale Suzuki-pusher og skal ikke koste skjorta.
Du bytter den ved å skru ut de 8 bolta i bakkant(12mm pipe) som holder en todelt metallring og tar vekk den gamle pakningen før du monterer den nye. Det kan lønne seg å dytte inn noe nytt fett i knokkelhuset når du har det åpent. Den nye pakningen er to-delt og monteres 90grader i forhold til metallringen så de overlapper hverandre og blir tett
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#3
Posted 26 January 2012 - 23:28
QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 26 Jan 2012, 12:05) <{POST_SNAPBACK}>
Den får du hus din lokale Suzuki-pusher og skal ikke koste skjorta.
Du bytter den ved å skru ut de 8 bolta i bakkant(12mm pipe) som holder en todelt metallring og tar vekk den gamle pakningen før du monterer den nye. Det kan lønne seg å dytte inn noe nytt fett i knokkelhuset når du har det åpent. Den nye pakningen er to-delt og monteres 90grader i forhold til metallringen så de overlapper hverandre og blir tett
Du bytter den ved å skru ut de 8 bolta i bakkant(12mm pipe) som holder en todelt metallring og tar vekk den gamle pakningen før du monterer den nye. Det kan lønne seg å dytte inn noe nytt fett i knokkelhuset når du har det åpent. Den nye pakningen er to-delt og monteres 90grader i forhold til metallringen så de overlapper hverandre og blir tett
Takker så mye! Er det bare en pakning inni der? Ser ut som det renner ut akselolje.. Var litt redd at jeg måtte kløyve hele navet, men kanskje det ikke er så ille. Har bestilt allerede bestilt hos Suzuki, kom på tre dager og kostet svimlende 80 kr ;-) hehe.. Vet du om det sitter en gummitetning ytterst, eller er det bare den ene?
Mer gass løser alle problemer..
#4
Posted 27 January 2012 - 14:16
Dersom det kjem ut olje der er simringen på stikkakselen inni akselen gåen. Den er forholdsvis enkel og skifte, men du må nok ut med akselen.
Det holder altså ikkje å bytte knokkelhuspakningane, for det skal ikkje vere olje men grease i knokkelhuset.
dersmo det har lekt ei stund kan det vere lite olje på diffen din.
knokkelhuspakningane var dyre på RSA sist eg sjekka, men er billige på ebay frå mantra4x4 f.eks. simring er billig.
Det holder altså ikkje å bytte knokkelhuspakningane, for det skal ikkje vere olje men grease i knokkelhuset.
dersmo det har lekt ei stund kan det vere lite olje på diffen din.
knokkelhuspakningane var dyre på RSA sist eg sjekka, men er billige på ebay frå mantra4x4 f.eks. simring er billig.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#5
Posted 06 February 2012 - 12:15
Her er en HowTo på hvordan du demonterer knokkelhuset.
Det er egentlig for å bytte hjullager og kingboltlager så det er noen steg du kan hoppe over
Det er egentlig for å bytte hjullager og kingboltlager så det er noen steg du kan hoppe over
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#6
Posted 09 February 2012 - 21:29
QUOTE(Øyvind Dotsetsveen @ 6 Feb 2012, 12:15) <{POST_SNAPBACK}>
Her er en HowTo på hvordan du demonterer knokkelhuset.
Det er egentlig for å bytte hjullager og kingboltlager så det er noen steg du kan hoppe over
Det er egentlig for å bytte hjullager og kingboltlager så det er noen steg du kan hoppe over
som et tilleggspunkt, hvis det er slakk i kingboltlagra, kan det også være en grunn til at det lekker ut. bruk gummihansker eller likn. når du demonterer
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe