Jump to content



Photo

Hvilke dekk er best? (Amarok)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 posts

Posted 10 February 2012 - 07:55

Blir mest sannsynlig til at jeg kommer til å gå for en Amarok med diverse utstyr og den blir jo levert på orginale sommerdekk. Helt greit så langt.

Men jeg har lyst til å kjøpe vinterjulene selv. Hva er de absolutt beste vinterdekkene til denne bilen, og hvilke dimensjoner annbefales?
Har bestemt meg for piggfritt da jeg bor på østlandet, men er det slik at Continental er gode saker også her?

Vil ha de beste dekkene for kjøring på og i snø. Er vel stort sett snøen som blir et "problem" til tider. På blank is har man vel fint lite feste uansett og da er det vel også pig som gjelder.(?)

Møller tar seg jo rimelig godt betalt for ett set vinterjul til bilen, så kejeg kan jo spare noen penger på og kjøpe dette selv. Alternativt kan jeg be dem levere bilen på vinterjul og heller klinke til med råtøffe sommerfelger med dekk. Men sommerdekkene bør være mer komfortable og støye minst mulig.

Setter pris på litt generell info rundt dette. På en side så vil jeg at bilen skal se ut som en råtass, men på den annen side så har jeg heller ikke tenkt til å bygge den om utover det man kan gjøre selv.
Bilen skal leases, så det blir ikke gjort de helt store endringene, men går jo ann å få den til å se best mulig ut smile.gif

Saken er at jeg synes felgene i ekstrautstyr brosjyren ser litt tamme ut...

#2 Gravel Seeker

Gravel Seeker

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 posts

Posted 12 February 2012 - 13:27

QUOTE(Bjerknez @ 10 Feb 2012, 07:55) <{POST_SNAPBACK}>
Blir mest sannsynlig til at jeg kommer til å gå for en Amarok med diverse utstyr og den blir jo levert på orginale sommerdekk. Helt greit så langt.

Men jeg har lyst til å kjøpe vinterjulene selv. Hva er de absolutt beste vinterdekkene til denne bilen, og hvilke dimensjoner annbefales?
Har bestemt meg for piggfritt da jeg bor på østlandet, men er det slik at Continental er gode saker også her?

Vil ha de beste dekkene for kjøring på og i snø. Er vel stort sett snøen som blir et "problem" til tider. På blank is har man vel fint lite feste uansett og da er det vel også pig som gjelder.(?)

Møller tar seg jo rimelig godt betalt for ett set vinterjul til bilen, så kejeg kan jo spare noen penger på og kjøpe dette selv. Alternativt kan jeg be dem levere bilen på vinterjul og heller klinke til med råtøffe sommerfelger med dekk. Men sommerdekkene bør være mer komfortable og støye minst mulig.

Setter pris på litt generell info rundt dette. På en side så vil jeg at bilen skal se ut som en råtass, men på den annen side så har jeg heller ikke tenkt til å bygge den om utover det man kan gjøre selv.
Bilen skal leases, så det blir ikke gjort de helt store endringene, men går jo ann å få den til å se best mulig ut smile.gif

Saken er at jeg synes felgene i ekstrautstyr brosjyren ser litt tamme ut...

Bilmerke og modell har vel lite med dekk å gjøre, men de beste piggfrie jeg har kjørt er Nokian Hakkepälita (eller hvordan man staver det).
Når jeg kjøpte min L200 for et par år siden var jeg i samme båt som deg. Mitsubishi skulle ha 24.000,- for vinterhjul og budsjettet var veldig stramt så jeg handlet hos Sharif på Berger. 4 stk 235/65-17 dekk på felg kosta ca 11-12.000,-
Felgene er helt greie. Husker ikke merket.
Dekkene sitter bra (bra nok, har antisladd og -spinn som slår inn så fort det sladder mer enn hva som er behagelig), har ikke hatt noen close calls på 37.000 km, men understyrer fort inn i sving når farten er for høy. Arctic Claw Winter M+S. Dette er på snø og is. På asfalt, tørr og våt tror jeg ikke jeg har merket forskjell fra sommerdekkene som er Continental.



#3 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 posts

Posted 12 February 2012 - 14:21

Ja, jeg ser for meg Nokian dekk som gode dekk ja, så blir vel kanskje noe slikt. Continetal går vel også for å være bra, men disse er vel kraftig overpriset muligens?

Møller skal ha 27.000 for ett sett med 18" hjul med dekk (245/60-18") og jeg mener jeg har sett flere steder felgpakker med dekk til rundt 12.000,- men vet dog svært lite om kvaliteten på disse...

#4 Mc_herreington

Mc_herreington

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 posts

Posted 25 February 2012 - 11:52

Har 265/65-17 piggfrie Pirelli på min, funker kjempefint. Det var de eneste i den dimensjonen som kunne skaffes når jeg bestilte. Vil ha skikkelige vinterdekk og ikke AT dekk om vinteren. Sommerdekkene skal jeg ha AT som er seipet på, da kan jeg kjøre dem tidlig på våren og langt utover høsten. Disse ser mye råere ut smile.gif



#5 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 25 February 2012 - 14:00

Kjørt nokian hakkepelitta R i to vintre. Nydlig å kjøre på, noe av det bedre jeg har prøvd i vinter dekk på 30år lol:) Men slites fort på asfalt, særlig når det begyner å bli varmt ute.
Utrolig tygt og komfertabelt, men syns det er for dyrt da to sessonger på østlndet fort er nok for ett slikt dekk, det er jo nesten kun bare salta veier. Så neste år vil jeg kun skifte til disse om det er snø, og heller legge om ett par ganger på vintern, det sparer man jo kjapt 1000ner av kroner på...