Gå til innhold



Foto

Bygger opp min sj 413 og et par spørmål.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 lol3

lol3

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 15 October 2012 - 20:23

hei, har handla suzuki jeep,

12.10.12
IMG_1578.JPG
13.10.12
IMG_1609.JPG


lurte på hilux asklinger under? eller ville dere gått for spoa? blir kun brukt på gård.
en manns søppel er en an manns gull:)

#2 lol3

lol3

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 16 October 2012 - 22:47

noen som har peiling hva dem ville gjort?, spoa eller hilux akslinger, tatt av dempere, og stablisator stag. slik å få lit mer fleks, men må jo heve den en del for å få god flex på ann :), blir 6,2 v8 diesel med th700 kasse i vinter, :)) lei av klutch på heia..
en manns søppel er en an manns gull:)

#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 17 October 2012 - 21:59

Med så tung og kraftig motor ville eg bytta alt under.. fjører og drivverk.

hilux aksler er fint, spoa også ok, men då bør en ha andre fjører som tåler meir. dempere bør du ha, men såklart lengre enn originale pga flexen.

du finner muligens byggetråder på slikt både her inne under garasjer og på pirate4x4.no

Men motoren du har er tung så ville nok vurdert noko lettare så er det mindre jobb med drivverk og hjuloppheng
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 15 November 2012 - 22:45

ville brukt patrol eller am akslinger til en slik motor. hilux akslingen er ikke veldig solide. man kan fint knekke stikkaksler og bøye aksel hylsen på dem med en så tung og sterk motor.
Suzuki Sj 413 85mod cab

#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 December 2012 - 15:03

Med de store endringene du må gjøre for å få den planlagte ombyggingen bare til å fungere like godt som den originale bilen du har nå mener jeg hele prosjektet er bortkastet. Penger og arbeid i dass.
Jeg er helt enig i at automatkasse er knall, sterkere motor er knall. Men tyngre bil er en ulempe, masse endringer er mye arbeid og kostnader.

Selg den bilen du har (ikke verdt mange kronene) og skaff heller en som allerede har sterkere motor og automatgir og bredere akslinger. Da slipper du vanvittig mye arbeid og det koster sannsynligvis ikke noe mer.

Det jeg ville gjort om jeg var deg er å funnet en lettere motor med automatkasse. En hvor du slipper å bytte fjærer, akslinger og alt mulig rart. Mercedes 1,9 bensin med automat. Finnes masse av dem og de er så gamle at de er blitt tilgjengelige som skrot. Motoren er passe sprek, lite vekt og automatkassa er kort og enkel å bygge inn i bilen. Sveis på noen lengre støtfangertårn og sett inn noen billigste type dempere. Riv av det helvetes stabilisatorstaget, det er for sikkerhet på veien. Ikke lav hastighet i skogen.

Sveis på skjold på akslingene dine som beskytter koblingen i akslingen så den ikke bankes inn. Servostyring med tider.

Da får du en lett bil som ikke synker ned i gjørma, med 30-31 tommer dekk kommer du greit fram og du kan bruke det meste av tiden på å kjøre og leke med bilen i stedet for å jakte på deler og jobbe med ombygging i lang tid for å stadig finne ut at den løsningen du forsøkte krever nye justeringer og nye endringer. Bilen er ganske greit i utgangspunktet så med en lett motor med mer krefter og automat blir den knall. For mye heving blir lettere velt.

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 December 2012 - 15:05

Og så bør du sveise på et skråstilt tverrstag på velteburet ditt for velter du nå blir det knekt sidelegs så du blir skviset i biter.

#7 lunchbox

lunchbox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 25 December 2012 - 19:38

behold den orginal til ting ramler sønd,
volvo motor passer fint i di der,
hiluxaksler er også svært men kjør org til det ramler søndt,
Land Rover 109
Datsun kingcab
Honda civic vti
Ford cortina mk1
VW LT bilfrakter

#8 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 20 January 2013 - 01:09

mercedes c180 bensinmotor(1.8) med automat kasse skal visst være en smal sak å få nedi der. Ikke så verst vekt på den heller.


If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge