En gang varebil - alltid varebil....
#1
Posted 22 October 2012 - 16:24
Strengere varebilregler
Fra og med 29. april neste år blir det store endringer i varebilreglementet. Det fører til at noen modeller som i dag er populære varebiler ikke lenger vil være tilgjengelig med grønne skilter. Det gjør også at muligheten man nå har for å bygge om biler i Norge, samt å bygge dem tilbake igjen til personbiler senere, i praksis forsvinner.
Les mer Her
#2
Posted 24 October 2012 - 17:34
So long, langtidsplaner og lavere avgifter.
#3
Posted 31 October 2012 - 16:21
Så reglene gjelder vel da bare for 2013-modeller og nyere.. Men selvfølgelig surt for de som har\hadde tenkt å kjøpe splitt ny bil og ha den som personbil om ti år..
#4
Posted 05 November 2012 - 17:12
Værre er det at en skriver at dette er et særnorsk fenomen. Det er det ikke. De har tilsvarende system i Danmark, dog med mindre rigide krav til ombygning av bilene. I resten av den siviliserte verden har de har de ikke mer avgifter enn det folk klarer å betale, og det er ikke nødvendig med slike krumspring.
Var å så på en Partner til firma og den skal de ha kr. 166.000 + mva for her. Kjempebillig skrøt selgeren! I Spania som ikke er det aller billigste billandet, koster den mer påkostede Tepee 5 seterutgaven 9700€, altså halv pris av det varebilutgaven koster her!
Det virker som janteloven og dens rødgrønne voktere, stadig ønsker å "ta" alle med interesse for bil. I et grissgrent land oppunder nordpolen, som tjener seg søkkrik på oljeutvinning og derav har en økonomi som baserer seg på etterspørsel av petroliumsprodukter, er avgiftspolitikken på bil selve definisjonen på dobbeltmoral!
#5
Posted 17 November 2012 - 12:26
Kingofsnow
2005 Dodge RAM 3500 on 35"
6" mbpr - 4,5 Revtek susp - Edge w/att - Banks 3,5" AIR - K&N Cold air intake - TC lockup sw
Aux pump.
Polaris Sportsmann 700 EFI
Isuzu 2014 DMax Arctictruck 35"
#6
Posted 17 November 2012 - 13:59
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#7
Posted 17 November 2012 - 22:19
At varebiler kan kjøpes av vanlige folk og i tillegg kunne registreres til personbil til privat burde vi satt stor pris på.
Jeg synes ikke dette er idiotisk i det hele tatt. Ordningen er tross alt laget for å lette næringslivet, ikke for at vanlig folk skal lure seg unna luksusbeskatning. Derfor er det rart at de ikke har strammet inn ordningen for lenge siden.
At beskatningen derimot rammer, urettferdig kanskje, større kjøretøy voldsomt hardt kan jeg være enig i.
#8
Posted 18 November 2012 - 00:03
Lafterolf, hvis innlegget ditt ikke er ironisk, vær snill og stikk fingeren i jorda og utfør en realitycheck. Det er en kjensgjerning at avgiftsnivået på bil i Norge er helt hinsides all fornuft. Meg bekjent er det kun Danmark av land det er naturlig å sammenligne oss med, som har et avgiftsystem som ligner på vårt.
Å begrunne avgiftspolitikken med nordmenns høye kjøpekraft er rødgrønn argumentasjon på sitt beste, sammen med det stadig tilbakevendende miljøargumentet.
At våres kjøpekraft er dobbelt så høy som svenskenes er ikke tilfelle. Der faller hele begrunnelsen din sammen hvis kjøpekraft skal legges til grunn ved beregning av avgifter.
At varebilklassen er opprettet for næringslivet høres rimelig ut. Men når sant skal sies har myndighetene jobbet aktivt for å tette smutthull i reglementet etterhvert som folket har sett sitt snitt til å utnytte de for å skaffe seg en anstendig bil. Paradokset er at vi ser at tilsvarende bil i de fleste land er tillgjengelig til lavere pris, men da registrert som peronbil, uten den flotte skilleveggen og gjerne med syv seter.
Edited by sub03, 18 November 2012 - 00:04.
#9
Posted 19 November 2012 - 09:28
Og er ikke dette enda en eu regel som vi tar uten at vi er medlem???
Nei. De bare skyller på EU hver gang de skal innføre upopulære ting. Dette er politikk og intet annet.
Det er flere ting norske myndigheter ikke retter seg etter, uten at dette kommer godt fram.
Med andre ord, det eneste en kan gjøre er å bruke stemmeseddelen!