Gå til innhold



Foto

Subaru


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 08 January 2013 - 19:53

Har skaffa meg en Forester "konebil", gikk selvsagt ikke mange ukene før første problem dukket opp og da tenkte jeg kjekt at jeg skulle se her om jeg fant noe som kunne noe om disse. Finner til min store overraskelse ikke engang noe eget underforum for Subaru her, så jeg antar de ikke er "offroad" nok (kan forsåvidt være enig i det da).

 

Jeg lurer derfor på om det er noen spesielle ildsjeler her som kan dette (akkurat nå har jeg et problem med en drivaksel fremme, men det kommer sikkert mer jeg lurer på etter hvert), eller om noen vet om et til dette mer egnet forum?



#2 Oley

Oley

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 08 January 2013 - 22:45

Du kan kanskje prve http://imprezadriver.com

Edited by Oley, 08 January 2013 - 22:48.


#3 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 09 January 2013 - 14:31

Hei.
Jeg har jobbet som mekanikker på bla Subaru i 10 år så noe kan jeg sikkert svare deg på evt.
''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''
user posted image

#4 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 09 January 2013 - 17:58

Oley, jeg har så vidt vært innom imprezadriver, men jeg skal kanskje se nærmere der. Takk ;)

 

Inge: Takk. Det er ikke så vanskelig det jeg lurer på, men hver gang jeg kommer over et nytt bilmerke så er det en del grunnleggende "orientering" som må til. I den forbindelse har jeg noen spørsmål:

  • Jeg er "avhengig" av å ha tegninger/delekatalog tilgjengelig for å finne delenummer og lete opp disse på nett/sammenligne priser. Etter mye leting på nett klarte jeg å finne SUBARU-FAST 2, og få installert dette, men dette minner meg mest om steinalderen - programmet er skrevet på dårlig oversatt engelsk, selve illustrasjonene er ekstremt dårlige og det er vanskelig å tyde hvilke delenummer som hører til hvilken del synes jeg. I tillegg gjør dette med delekoder som må oversettes til faktiske delenummer det ekstremt tungrodd, særlig når det er erstatningsdelenummer inne i bildet. Jeg er simpelthen ikke trygg på at jeg finner riktig delenummer. Har jeg gått glipp av en vesentlig ressurs her, eller er dette faktisk det som finnes for subaru?
  • Jeg skulle veldig gjerne hatt en skikkelig verkstedmanual hvor alle mulige spesifikasjoner (momenter etc.) er gitt samt prosedyrer for spesielle fremgangsmåter (som spesialverktøy, ting som må merkes/settes riktig vei etc.). Jeg har ikke klart å finne hverken Haynes eller Chilton for 1998 Forester, og ei heller noe annet særlig relevant. Jeg har funnet ymse PDF'er for litt nyere Forester, men for det første er det mye rot og for det andre vet jeg ikke i hvilken grad dette gjelder for 1998 modellen. Jeg finner flere "luringer" på e-bay som skal selge, sikkert ulovlige, kopier av det de hevder er verkstedmanualer, men jeg har lite lyst til å betale for noe jeg ikke vet hva er og som i verste fall bare er de ganske dårlige dokumentene jeg allerede har funnet. Jeg har funnet STIS (http://techinfo.subaru.com/index.html), men $300 for 30 dager er vel bare det jeg kaller latterlig. Hvor må jeg egentlig lete for å finne skikkelig litteratur som ikke koster skjorta og litt til?
  • Jeg har ringt litt rundt til flere lokale Subaru forhandlere for å spørre om priser på deler, og fått så mye rare svar at jeg raskt har innsett er der er det hverken kunnskap eller vilje til å selge deler. De skal stort sett ha meg til å komme ned med bilen så de kan "se på den", sånn at de kan overtale meg til å sette den på verkstedet, det er jeg ikke interessert i. De klarer heller stort sett ikke å gi meg hverken eksakt pris, leveringstid eller øvrig informasjon om en konkret del jeg forespør hverken etter modell/rammenummer eller skiltnummer. Mitt store spørsmål er derfor: Forutsatt at jeg finner ut hvilke deler jeg trenger (via de 2 punktene over), hvor skal jeg henvende meg for å faktisk kjøpe disse? Er det noe sted man online kan sjekke originalpriser, da jeg alltid pleier å veie originale deler opp mot uoriginale før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gå for.

Når jeg har fått punktene over på plass for en gitt bil, pleier jeg å klare meg noenlunde greit selv. Foreløpig, når jeg ikke har denne info'en på plass, så er mitt akutte problem akkurat nå som følger: Jeg kjøpte bilen tidlig i desember, og vi har vel kjørt knappe 1000 km med den. Så her om dagen, så oppdaget jeg en "knekkelyd" når jeg kjørte som hørtes farlig ut som drivakselledd (kom og gikk litt avhengig av gasspådrag og rattposisjon). Lyden ble relativt raskt verre, og jeg bestemte meg for å parkere den inntil det var utbedret. Etter det har jeg ligget med influensa, noe jeg forsåvidt fortsatt gjør, men jeg var bra nok i går til å true meg ut og skru av hjulet for å se hva dette kunne være (det er venstre fremhjul lyden kommer fra). Ved visuell inspeksjon oppdaget jeg til min store overraskelse at mansjetten hadde "sluppet" fra sporet sitt på drivakselen og forskjøvet seg mot leddet. Selve mansjetten ser hel og fin ut, og ser ut til å være fast og fin i gummi'en. Resultatet er selvsagt at alt fra salt og støv til mindre steiner har kunne finne veien inn i leddet, og dette må anses som gåent. Jeg regner derfor med at lyden kommer fra dette, og det kan nevnes at det var "rustfarge" på noe av fettet jeg kunne se der inne. Mansjetten er også løs i den andre enden slik at jeg med letthet kan dreie den rundt mens drivakselen står stille. Det kan se ut som om festebånda til mansjetten har vært tuklet med (dvs, sikkert åpnet og lukket igjen).

 

Jeg kjenner overhodet ikke disse bilene, og vet ikke hvorvidt dette er en "vanlig" feil eller ikke. Jeg vet heller ingen ting om kvaliteten på deler. Jeg har ikke klart å finne pris originalt, men jeg har funnet at Mekonomen selger løs drivknute til 2000,-. I tillegg har jeg funnet komplett drivaksel som jeg tror har riktig delenummer til ca 500,- her: http://www.ebay.co.u...=item2323373094 . Jeg har aldri hørt om FEQ før, og aner selvsagt intet om kvaliteten på disse. Hva bør jeg velge, originalt, mekonomen eller FEQ, eller er den andre bedre valg? Pris er også vesentlig. Det er selvsagt litt fristende å bytte hele akselen inkludert det indre leddet, men det er kanskje unødvendig?

 

Så til selve jobben: Så lenge jeg ikke har tilgang på noen verkstedmanual, er det noen ting jeg lurer på: For det første, er det noen spesielle ting å være obs på når man gjør dette? Hvor er det lurest å "åpne" forstillingen for å få ut drivakselen, i bunnen av støtdemperbenet eller på undersiden? Hvilke tabber kan jeg gjøre som gjør at forstillingen må justeres opp igjen, er det ovale bolter eller lignende inne i bildet her? Er oljenivået i diff så høyt at det fosser ut om jeg drar ut en stikkaksel også selv om bilen er jekket litt opp på den siden? Hva er tildragingsmomentet på den ytre mutteren på drivakselen? Er det smartest å dra akselen ut av diff eller å splitte den på indre ledd?

 

Det tror jeg var det meste i første omgang :P



#5 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 09 January 2013 - 18:36

Ang deler..altså da drivknuten så anbefaler jeg original...
Vi prøvde noen ganger å bestille drivknuter fra Meknomen men vi fikk aldri riktig del selv med søk på skiltnr og ch.nr...er jo noe billigere der enn originalt...piratdeler til subaru er generelt vanskelig hos de fleste som forhandler uoriginale deler desverre...subaru er nok litt sært;-)
Demontering av drivaksel gjør du lettest ved å løsne bærekule og endeledd så drar du fjærbeinet ut å til siden når du har løsnet drivakselmutter.
Inne ved girkassa er det aksel med splines ut fra kassa så sitter det en rørsplint gjennom som låser drivaksel fra å gli av.
Du må demontere knuten..altså dele den..
sitter låsering ytterst innvendig så drar du av yttre delen.
For å få av innmaten så sitter det en låsering der så er det bare å dra av den..
Pass på rullene inni knuten når du monterer igjen for disse sitter løst å har lett for å skli av.
Det går greit å bytte knuten mens aksel sitter på kassa å men lettest å få satt den i stikka.

Hvor i landet bor du forresten? Kanskje jeg kan anbefale subaruforhandler som er intr i å selge deler;-)

Håper noe var til hjelp her:-)
''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''
user posted image

#6 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 09 January 2013 - 20:02

Hvor i landet bor du forresten? Kanskje jeg kan anbefale subaruforhandler som er intr i å selge deler;-)

Håper noe var til hjelp her:-)

 

Takk, det var da svar på en del av det jeg lurte på. Hva tror du om de komplette drivakslene på e-bay da? $80 pr stykk er jo latterlig billig for Norske forhold, samtidig så er en slik drivaksel egentlig en veldig enkel sak så det behøver jo ikke bety at den er elendig. Det må jo nesten være materialet de har spart på om de har "jukset" med noe, type dårlig stållegering, men jeg vet jommen ikke hvor mye de egentlig kan spare på det.

 

Jeg bor i Larvik, så Porsgrunn, Skien, Larvik, Sandefjord og Tønsberg er innen "rekkevidde", og det er også her jeg har ringt tidligere med meget dårlig erfaring.