Jump to content



Photo

Dieselpumpe forviklinger Pajero 3.2 DID

dieselpumpe pajero diesel

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 gjarumja

gjarumja

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 posts

Posted 06 April 2013 - 18:32

Hei alle eiere Pajero Gen 3 og nyere.

Jeg har en 2003 3.2 did som døde for meg langs motorveien. Jeg måtte bite i det sure eple og ble tauet av viking til Motorforum Oslo.
Her leste dem ut feilkode 25 og 43, som er TAC sensor og timing piston position sensor på dieselpumpen.

Tac sensor ble byttet, men uten forbedring. Bilen fikk ikke noe diesel. Timing piston position sensor er ikke å få tak i. Denne sitter internt i dieselpumpen, så pumpen må byttes var konklusjonen fra Motorforum.
Pris: 24.000, for pumpe, og 16 timer arbeid, Ytterligere 20.000. Totalpris: 44.000,-

Dette nektet jeg å betale. Derfor begynte å gjøre undersøkelser selv. Jeg kom over en forum post på disse stedene:

http://www.pajeroclu... ... 7&start=20
http://zapajeroclub....php?f=24&t=3247

Historiene her går slik:

Hi Guys,
An update and final solution for my problem.

Using the information posted by 4ePikanni. I retrieved the fault codes from the engine ECU code 25 and 43. Both codes related to the diesel pump piston position sensor. I checked the resistance measurements on the sensor and they checked out ok, Yet the fault codes remained. I eventually took the sensor off, which takes about an hour. Luckily you can get to it with the pump still installed. The pin connected to the sensor had sheered off. I purchased a new one through Diesel electric (the guy says he sells alot of these for Pajeros). R437.00 and no more engine light and my Paj is running like a dream again.

Hope this helps if you have a similar problem in the future.

Wilddog


Med andre ord var det tullprat fra Motorforum at dieselpumpen måtte demonteres for å bytte denne sensoren. Jeg konfronterete Motorforum med dette, og de var enige. Men de hadde allikevel ikke denne sensoren på et eget delenummer, så deres konklusjon var allikevel å bytte pumpen. Etter litt mere research fant jeg delenummeret for denne delen (Timing Piston Position Sensor) i forumet nevt ovenfor: Dette er Zexel nummer 479765-7620 og Bosch nummer 9443612895. Dette er for min pumpe som er en:

ZEXEL Part No. BOSCH Part No. Description Status RBJP Product Group
109144-3062 F 019 Z1D 007 INJECTION PUMP ACTIVE VRZ Assy

Manufacturer Manufacturer 
Part No.
MITSUBISHI ME190711

http://www.zexel.com... ... chIs=BOSCH

Etter mye om og men bekreftet Bosch i Dannmark som overhaler disse pumpene at dette var riktig del for pumpen (Den vinnes variasjoner av pumpen på forskjellige årsmodeller av Pajero)
http://www.bgdk.com/...cts/Contact.asp

Etter ennå mere research viser det seg at MECA sitter nå på delelageret til Bosch i Norge.

MECA Norway avd. Oslo
Adresse: Østre Aker Vei 68, 0581 Oslo
Telefon 23 24 66 80

Disse kan opplyse meg om at sensoren er i høyste grad tilgjengelig med 3 dagers leveringstid og en pris på ca NOK 800,-.

Jeg kontakter igjen et Bosch Dieselverksted for å høre om de kjenner til denne feilen. De sier ja, men at pinnen på sensoren knekker fordi det er en underliggende mer alvorlig feil med pumpen, og at den derfor må overhales uansett.
Jeg tenker med meg selv at det må da være verdt å forsøke å bytte denne sensoren, før jeg bytter pumpen til 44.000,-

Jeg mistet all tiltro til Motorforum og hentet bilen med henger og dro den til jobben. Her har jeg akkurat demontert sensoren, og ganske riktig er pinnen internt i sensoren knekt. Det som gjør meg irritert er å bli løyet opp i fjeset.
Denne pinnen ligger klemt med en fjær mot Timing Position stempelet. Resten av pinnen henger fritt inn i sensoren. Den kan ikke knekke pga noen underliggende feil. Derimot kan den knekke etter lang tid med vibrasjoner. I halve pinnen er nemlig borret opp og et annet materialet satt inn i hullet som gir en bruddanvisning på pinnen.

Jeg lurer på hvor mange pumper Motorforum og Bosch verksteder har byttet og hvor pumpene i etterkant er sendt til overhaling. Der har man da kun byttet sensoren til 800 nok og solgt pumpen til en ny uhelding sjel for 24.000,-.
Jeg kan ikke forstå annet enn at dette er svindel på høyeste plan både fra Bosch og Orginale Mitsubishi verksteder.

For andre som opplever problemer med Diesel pumpen, forsøk å bytte Piston Position sensor.

Jeg bestiller ny sensor på mandag, og bytter den selv iløpet av neste uke.
 
Ny oppdatering:

Etter masse styr for å få tak i riktig delenummer for delene til dieselpumpen har jeg endelig fått tak i det fra Tyskland.
Hverken Mitsubishi orinalverksted Bosch dieselverksted eller Meca som sitter på delelageret til Bosch i Norge kunne fremskaffe dette.

Dere er derfor helt unike her på forumet som har bedre dokumentasjon enn både Motorforum og Bosch/Meca. 
Deler kan bestille fra Meca (se over) på delenummer dere finner i følgende linker:

https://www.dropbox.... ... egning.pdf Eksplodert tegning av Dieselpumpe
https://www.dropbox.... ... 0liste.pdf Delenummer liste.

For de som er spesielt interresert finnes full dokumentasjon under (Orginal veksted manual, Service skjema, Verksted manual på motor, girkasse, etc, etc)

https://www.dropbox....hrbs/VC55roNGT9

Håper det kan være til hjelp...

Edited by gjarumja, 15 April 2013 - 18:52.


#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 posts

Posted 06 April 2013 - 19:38

SUVEREN informasjon!!! Håper virkelig at den kan være til hjelp for noen. 

 

Desverre, så trenger det ikke å være løgn, det kan rett og slett være inkompetanse... I gamle dager jobbet det bilmekanikere på et verksted, i dag er det stort sett systemoperatører. De kobler til en PC og leser av en kode, og går inn i ei bok for å se hva som må byttes. 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 posts

Posted 06 April 2013 - 19:47

Kjempe flott innsats!

 

Et bra stykke research detta. Er mange stakkars sjeler som punger ut for unødvendige reparasjoner fordi de tror de må. Slik informasjon du kommer med her er gull verdt. :)

 

Syntes jeg hører skrekk historier fra verksteder støtt og stadig jeg nå. Blir rart når hobby mekanikere har større kompetanse enn de som er utdannede mekanikere. Hvis det ikke er mangel på kompetanse er det jo utnytting og svindel, som ikke er noe særlig bedre. Uansett synd at det har blitt sånn.


Edited by Kirneh, 16 August 2013 - 10:13.


#4 kar

kar

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 posts

Posted 06 April 2013 - 21:33

Når Bosh Dieselverkstedet som er spesialister på akkurat dette området sier at pumpen må overhales virker det noe useriøst å beskylde Motorforumforhandleren for svindel og løgn.

Hva som er feil på den enkelte pumpe når den tas opp og overhales i Danmark har neppe en forhandler i Norge kjennskap til?

Håper det ordner seg.



#5 gjarumja

gjarumja

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 posts

Posted 07 April 2013 - 01:25

Poenget er at det finnes ingen kunnskap om disse pumpene i Norge. Her lukker både Bosch og Mitsubishi øynene og sender selger deg en byttepumpe til 24000,- Deretter bytter de sensoren på din pumpe for 800,- og selger denne til nesteman for nye 24000,- med en profitt på 23200,- Det er dette jeg kaller svindel...

Greit nok at Mitsubishi ikke kjenner Dieselpumpene inngående, men de burde vite om dette problemet som er et kjent problem på Pajero. Når i tilegg Bosch verkstedet sier pinnen er knekt pga en uderliggende feil i pumpen er dette bare sprøyt for å selge deg en ny pumpe. Det er fysisk umulig for en annen feil i pumpen å forårsake dette. Pinnen ligger fritt og det er ingen kraft på den kun langvarig vibrasjon kan få den til å knekke. Mao er antagelig pumpen helt ok. Borsch i Danmark kjente feilen og anbefalte og bytte sensoren. Bosch i Norge ville bytte pumpen. Dette synes jeg er uredelig både fra Bosch i Norge, og dårlig kunnskap om kjente problemer fra Motorforum sin side.

PS: pumpen blir ikke sendt til Danmark for overhaling, men sensor blir bestilt og bytter den selv.

Hvis det er andre som opplever det samme, vet dere hvertfall at dere ikke må bytte pumpen slik verkstedet anbefaler. Forøk å bytte sensoren først.

Edited by gjarumja, 15 April 2013 - 18:58.


#6 hit

hit

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 93 posts

Posted 07 April 2013 - 12:15

Utrolig bra at sånne tips blir omtalt her inne på forumet slik at alle andre kan få et alternativ til priser og forslag fra verksteder.

At ny dieselpumpe koster 24.000 er ille, men har no hørt om andre bilmerker som tilbyr overhalt pumpe til rundt 10.000.

Men at de skal bruke 16 timer på et merkeverksted for å bytte dieselpumpe høres helt horribelt ut.

 

På meg virker det som om han er blitt utsatt for FIRMABIL syndromet, der verkstedene gir en hinsides pris og regner med at 

den ansatte som henter bilen ikke bryr seg og bare kvitterer, og at regningen deretter bare blir betalt av økonomiansvarlig som 

ser at den er kvittert og funnet i orden.

 

En annen ting jeg lurer på er om i sånne tilfeller der en på en annen post her inne har problemer med motorlampe og antiskrens der bilen går over i nødmodus.

Etter mange forskjellige forslag fra verksteder så viser det seg at merkeverkstedet fikser det som et kjent problem på 20 minutter, har da motorforum bergen og andre steder

et sammarbeid sånn at de opplyser hverandre om sånne ting, slik at hvis jeg dukker opp hos motorforum bergen med samme problem, så er det fikset på samme 20 minutter???

 

Huff det var mye på en sønndags formiddag,

 

Takker for et fint forum med mange fine løsninger og problemer som blir løst,  :thumbsup:



#7 gjarumja

gjarumja

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 posts

Posted 07 April 2013 - 13:48

Til informasjon var prisen foren overhalt byttepumpe 24000,- En ny pumpe kostet 83000,-!!!
Jobbe med å bytte pumpen ble beregnet til 16 timer. Motorforum sier de må demontere hele fronten på motoren, inkludert registerkjede og det hele. For å gjøre dette må de senke hele forstillingen/kardang foran for å få tilgang.

Et mekonomen verksted påstår de kan gjøre jobben for 4000,-.

Lurer på hvem av dem som er helt på jordet...

#8 gjarumja

gjarumja

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 posts

Posted 08 April 2013 - 11:18

Etter masse styr for å få tak i riktig delenummer for delene til dieselpumpen har jeg endelig fått tak i det fra Tyskland.
Hverken Mitsubishi orinalverksted Bosch dieselverksted eller Meca som sitter på delelageret til Bosch i norge kunne fremskaffe dette.
 
Dere er derfor helt unike i Norge som nå har dette tilgjengelig..
 
Se vedlagte pdf filer:
 
Attached File  F 019 Z1D 007 Dieselpumpe tegning.pdf   112.03KB   2910 downloads
Attached File  F 019 Z1D 007 delenummer liste.pdf   16.21KB   4215 downloads

Edited by gjarumja, 15 April 2013 - 19:02.


#9 hit

hit

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 93 posts

Posted 11 April 2013 - 13:43

Håper vi får oppdateringer på hva som skjer og hvordan det går med denne saken.  :thumbsup:



#10 da_

da_

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 posts

Posted 23 July 2014 - 09:24

Har det skjedd noe nytt her? :)



#11 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 posts

Posted 23 July 2014 - 13:03

kan nevne, riktignok ikke mitsubishi da

min søsters 2003 audi bare kuttet og døde, ble tatt diagnose og den viste feil på to sensorer internt i pumpen. pumpen måtte byttes eller overhales til x antall tusen..

bosch vp pumpe... mulighet at det er samme i paj??? (siden eldre mitsuer og vag hadde bosch ve. eller rettere sagt så hadde mitsubishi en kopi av boschpumpen)

etter litt søk så kom jeg i kontakt med bjørn hos dieselgrossisten.no og han kunne fikse pumpen for kr 2800, trengte ikke demontere, bare skru av den elektroniske styringa på toppen av pumpa og sende den til han...

 

så ikke ta den lette utveien og bytt, litt research først kan lønne seg



#12 gjarumja

gjarumja

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 posts

Posted 17 January 2017 - 00:31

Har fått endel spørsmål om dokumentasjon til Pajero. Legger ut hva jeg har her:

https://www.dropbox....xWhtlNWssa?dl=0

#13 Dieseldamp

Dieseldamp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 posts

Posted 18 December 2017 - 20:49

Hvor bestille man delen til pumpa som ryker.


RIDE SOFT EAT FAT, NO MONEY NO PROBLEMS

#14 Pajerodieselpumpe

Pajerodieselpumpe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 posts

Posted 02 June 2020 - 22:00

Drar opp igjen en veldig gammel tråd her nå, men har noe av det samme problemet på Pajeron min. 

Kjøpte den i den tilstanden at den stopper når den settes i Drive. Kun når den er varm. Typisk sensorfeil, kommer gjerne når bilen er varm og delene har utvidet seg. 

 

9443612895 er nummeret på timing position sensor som nevnt oppe i toppen her. 

Dette er lagervare i Norge. Hos Meca, siden jeg jobber der og har tilgang til lagersaldo. 

Jeg skal bytte denne delen og satse på at bilen blir som ny igjen. 



#15 Enes

Enes

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 posts

Posted 16 November 2020 - 20:51

Virket det og skifte denne sensoren. Har samme problemet på min Pajero.