Jump to content



Photo

Hjullager Pajero Sport 1999

hjullager

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#1 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 08:45

Jeg kjørte i en kraftig hull som slo ut hele forstillinga mi, den var gammel og klar for utskiftning da :) Nå lurer jeg på om hjullager er gåent, kan det skje ved en skikkelig hump/hull?

Jeg får en lyd en sjelden gang når jeg svinger til venstre, men det er vanskelig å si hvor den kommer fra, men virker som høyere frem hjul. Den kommer gjerne i en rundkjøring, men ikke hver gang. Det kan også komme når jeg kjører rett frem på veldig sporete vei. Kan det være lager?

 

Er det noe å stramme på disse lagrene, og er dem vanskelig og skifte? Må de presses på, med presse?

 



#2 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 posts

Posted 19 May 2013 - 11:02

ser ut som pajero sport har samme forstilling/diff som gen2 pajero

http://mitsubishi-mo...GNHFL6&group=26

 

sjekk om du har slakk i drivakslingen inni hjulnavet.. er ett nålelager der, er det gåent kan du få noen lyder...

det mener jeg du klarer å bytte kun ved demontering av drivakslinger uten presse..

 

er det slakk i hjullager eller rumling når du snurrer hjulet rundt?

 

ta av det ytterste lokket på navet, er noen bolter (12mm nøkkel) og se om det er rikelig med fett der.. eventuelt juster lagrene er en låsering som er skrudd fast med to stjerneskruer, ta de av og bruk fks en stor flattrekker og kakk den store muttera rundt men du kjenner på slakk... ikke stram så mye at du kjenner at hjulet bremser på lageret...

må lageret byttes må navet av og i presse

 

sjekk samtidig at det er shimsing innafor låseklipsen på enden av drivaksling.. skal være bittelitt slakk ut og inn, men ikke mye kan få lyder av det også..

på to av mine pajer har tidligere eiere gitt f''' i å sette på shimsene ved montering av akslingene... blir unødvendig røyn på nålelager og knuter hvis akslingen får bevege seg mye ut og inn


Edited by kjetil1972, 19 May 2013 - 11:10.


#3 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 posts

Posted 19 May 2013 - 11:26

her har du nålelageret for opplagring av drivaksel i navet

http://www.milneroff...-roller-bearing

 

 

 

 

http://www.milneroff...-axle-frontrear



#4 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 11:54

Takk for ett utfyllende svar kjetil. Jeg jekka opp hjulet og det skaper når jeg trller det rundt, men det minner mere om bremseklossene som subber på litt :)

Jeg kan jo skru opp å sjekke om det er noe fett der i første omgang :)

 

Må jeg jekke opp bilen når jeg skrur av de 6 boltene?


Edited by paj99, 19 May 2013 - 11:56.


#5 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 posts

Posted 19 May 2013 - 12:19

nei du trenger ikke det..



#6 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 12:29

Hos meg er det kunn en kopp i midten jeg kan vippe av. Skal denne være full av fett, for det var den ikke. Kan se tuppen på akslingen som hadde litt fett på seg.... skal jeg fylle denne koppen med fett tru?

 

Kan jeg bruke helt vanlig fett, som jeg bruker på ledd mm


Edited by paj99, 19 May 2013 - 12:32.


#7 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 posts

Posted 19 May 2013 - 12:38

ja er en kopp ytterst på dekselt.. nok å ta det av vis du ikke trenger å justere hjul lager eller shimsing (hvis det ikke er mye dødgang på de ytterste drivknuken inn/ut og opp/ned)

bruk samme fett som i drivknuter og ha i riklig :)



#8 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 13:24

Nå fylte jeg dem opp, men oppdaga noe annet som kan være denne berømte lyden.  jeg har hatt hjelp til å skifte yttere og innere styreledd, pitman arm og hjelpesnekke.

Nå skal jeg prøve å gjøre meg forstått noe jeg ikke er så god på, he he. Men jeg kan se det indere styre leddet subber litt bort i stanga, det veldig trangt mellom der og kan se slite spor på staget...er dette skummelt tru, jeg prøver meg på ett bilde om du ikke skjønner hva jeg mener :)

 

Hjelpe snekka er det som får det til å subbe på ett vist punkt, der det blir trangest om du skjønner...akkurat som om den er litt for lang i armen for å si det sånn...


Edited by paj99, 19 May 2013 - 13:29.


#9 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 13:57

Tverrstage er antagelig satt feil vei så det subber, den svinger jo litt i enden...må sjekke på en annen bil jeg nå..



#10 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 14:41

Nå har jeg kjørt og titta på en annen pajero l200 dem er like. Det var helt likt montert, så det må være disse uorginale delene som ikke passer helt kanskje eller? Jeg har slite spor i  hjelpesnekke armen som tørner i det det indere styreledde på ett vist punkt når jeg svinger. Det er ikke mye, men slitt bort noen mm, på hjelpe arm og i svingen på indere styreledde. Har dere hvert borti dette før. Det er også der denne lyden kommer fra skjønner jeg.

 

om ingen skjønner hva jeg mener kan jeg prøve med bilde :)



#11 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 posts

Posted 19 May 2013 - 15:56

Prøv med bilde. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#12 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 16:57

http://imageshack.us...0519174351.jpg/

http://imageshack.us...0519174401.jpg/

 

Som dere ser er det trangt, og når jeg kjører så kniper den noen ganger i slakk venstre sving. Er veldig glad for alle forslag, om det ikke bare er feil del da?



#13 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 17:32

Ser at gammel og ny del ser like ut, kan tverrstaget ha blitt satt feil vei? går det?


Edited by paj99, 19 May 2013 - 19:22.


#14 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 posts

Posted 19 May 2013 - 19:26

20130519174401.jpg

 

20130519174351.jpg

 

la ut bildene dine :)

 

byttet du stagene mellom yttre og indre styrekuler... litt usikker om det går å montere feil vei... mener de er like på høyre og venstre side



#15 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 19:42

Takk, greide ikke å legge dem ut jeg. jeg har kun byttet styrekulene indere og yttere. Venstre side går klar, men som du ser tørner høyere på. Den går fritt om jeg står rolig og ratter fult utslag til begge sider. Det er ved svinging på litt ujevn vei den tørner i. Ser jeg har en kvart omdreining på rattet mere til venstre en høyere, men det har vel ikke noe med dette å gjøre?



#16 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 posts

Posted 19 May 2013 - 19:53

Det der kan da ikke være riktig indre ledd til denne bilen! Det skal være mye mer bøy på staget, og god klaring mellom staget og pittmannarmen.



#17 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 20:05

Det mener jeg også, og sitter litt små sur og føler meg litt snytt, da jeg også har hatt forhjulskontroll til 1500kr og må sikkert gjøre alt på nytt igjen. Skal opp å klage litt i morra :)

Tør jo nesten ikke kjøre med dette. Men den gammle og nye delen skal vist se likt ut, og kan ikke skjønne hva som kan være galt skrudd sammen da?

 

 

Det er ikke pitman armen, det er hjelpesnekka ...på pitman armen er det god nok plass. Men det er trangt uten subbing.

 

Etter å ha levert bilen på verksted første gangen, ble kun pitman arm skiftet, det var da denne lyden kom, som jeg mener må komme fra det som vises på bilde. 

 

Så noe må jo ha blitt gjort galt den gangen???


Edited by paj99, 19 May 2013 - 21:13.


#18 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 posts

Posted 19 May 2013 - 21:08

var ute å så på de tre pajeroene eg har her, alle har god klaring mellom kula på armen til hjelpesnekka og staget...

du har kanskje feil hjelpesnekke??



#19 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 posts

Posted 19 May 2013 - 21:32

Tror ikke det for denne skrape lyden kom etter at jeg skiftet pitman arm, gutta hadde da skrudd av alt for å skifte hjelpe snekka, men den var feil, så alt gammelt ble montert opp igjen og kun pitman armen var ny.

Men den lyden kan jo komme fra noe annet, men det skulle være rart da, for det skraper når jeg har rattet i den stillingen det blir trangt. Den har god klaring ellers, det er kun ved svak sving det kniper noen ganger.

Å hjelpe snekka var helt lik. Så du mener det ikke er mulig å snu staget på noen som helst måte heller? da er dette blitt en gåte,  he he. I morgen skal jeg opp og se på de gamle delene om de finnes enda...

Kan jeg kjøre med dette sånn det er tro. Det kan ikke føles på noen som helst måte. Men det blir vel en del bevegelse der ved humpler og sving, og avstanden vil vel variere?

 

Jeg har vel kjørt 100mil til nå uten å merke noe på styringa, bare denne jævla lyden innimellom..



#20 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 posts

Posted 19 May 2013 - 21:47

Noe er iallefall fundamentalt feil her... ser jo ut som endeleddet gnager borti mutteren på kula i pittmannarmen, og slik skal det ikke være. Spørs om Kjetil er inne på noe, at pittmannarmen på hjelpesnekka di er alt for lang.

 

Slik skal det se ut:

 

IMG_0666.jpg


Edited by Pajerosan, 19 May 2013 - 21:49.