Jump to content



Photo

Big Dooley


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 posts

Posted 26 October 2013 - 02:59

Noen som vet litt om hvordan det er med disse i landet? Er på leting etter den gamle typen (til og med '91), men ser ut til å være fryktelig vanskelig å få tak i. I tillegg er jeg ute etter diesel og helst 4x4, for å gjøre det hele enda verre. Noen som vet om noen som kan ha noe slikt?



#2 Sleipner68

Sleipner68

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 posts

Posted 27 October 2013 - 08:07

Det lå lenge en rød en på Finn, den er i skrivende stund borte nå. Den virket relativt strøken og, noe som slett ikke er vanlig når disse bilene får noen år på baken. Kikker innom Big-Dooley-seksjonen på Finn selv innimellom, litt tøffe biler. Men noe kjøp av slikt blir det neppe på meg, en Surb/pick-up er upraktisk nok i bygater, parkeringshus og på smale vestlandsveger. En Dooley som er både bredere og lengre og også mye stivere, hm nei.


Edited by Sleipner68, 27 October 2013 - 08:08.


#3 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 posts

Posted 28 October 2013 - 14:18

Den røde kjenner jeg til forrige eier på. Den er ganske strøken. Men det er bakhjulstrekk, og jeg har jo et håp om firehjulstrekk. Har lyst til å beholde neste bil i mange år, og jeg vet at en bakhjulstrekker hadde jeg hatt i påvente av en 4x4. Vet det lå en svart m/oransje på finn i fjor eller liknende, med 6,2 og 4x4. Skulle gjerne fått tak i den, men husker dessverre ikke skiltnr.

Jeg er vant til limmon (som er lengre enn Dooleyen) og lastebiler, så Dooley er ikke noe problem for meg hverken på smale veier eller ved parkering. Finner alltid plass. :)



#4 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 posts

Posted 01 November 2013 - 01:43

Ingen?



#5 Chevydieselpower

Chevydieselpower

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 393 posts

Posted 01 November 2013 - 13:27

hva med å kjøpe den røde og bygge om til 4x4?


Svartrøyk er tøft! Dieselpower!!! :P

#6 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 posts

Posted 01 November 2013 - 14:49

Den røde er solgt, og jeg har ikke mulighet til å begynne å bygge om noe sånt. :P

#7 toresin

toresin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 207 posts

Posted 02 November 2013 - 19:39

står en tilsalgs i Korgen,men d blir vel litt langt nord for en søring


tores

#8 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 posts

Posted 03 November 2013 - 00:50

Har du link til den?



#9 toresin

toresin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 207 posts

Posted 04 November 2013 - 09:03

Svein 416 26 883


tores

#10 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 posts

Posted 05 November 2013 - 01:59

Det var en '93-modell, så jeg er like langt.

#11 JCS

JCS

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 posts

Posted 07 November 2013 - 11:16

Hmm, det er ikke lenge siden det lå en svart 4x4 dooley som sto på jessheim.. er vel 3 uker siden jeg så på finn sist.. Den ligger desverre ikke der nå, men den lå ikke på big dooley. Den fikk jeg opp ved å søke på big dooley



#12 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 posts

Posted 07 November 2013 - 13:21

Hmm, den har ikke jeg sett. Var det gamle typen? Fikk du skiltnr på den?

Vet om et par svarte, men de er 2wd, og ikke til salgs.

#13 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 08 November 2013 - 19:22

hvorfor ikke bare bygge om til dooley da...

Suburban med dooley aksel og en heftig skjermbredder bak, tror jeg ville sett tøff ut


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#14 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 posts

Posted 10 November 2013 - 17:54

Skal ha pickup og crew cab, så Subben er nok et veldig dårlig utgangspunkt. :P

Jeg har lyst på en bil som er større, kan laste mer og trekke mer, så må nok ha en ny bil.



#15 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 posts

Posted 11 November 2013 - 16:50

Får jo uansett ikke trekke mer enn 3500 på et vanlig hengerfeste/påløpsbrems, så hjelper ikke stort at selve bilen er godkjent for mye mer.. :)


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#16 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 posts

Posted 11 November 2013 - 16:55

Har du kilder til det? Eneste begrensningen jeg vet om, er at samlet tillatt totalvekt ikke skal overskride 12 000 kg.


Edited by tonjek, 11 November 2013 - 17:03.


#17 Sleipner68

Sleipner68

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 posts

Posted 11 November 2013 - 17:57

Nysgjerrig nok til å spørre hva du trenger all lastevnen til, hadde i min tid med K-1500 nok med å ha nok last i kassa til at den ble behagelig å kjøre. ;)

#18 kromfelgen

kromfelgen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 73 posts

Posted 11 November 2013 - 18:02

Forskriften er her: http://www.lovdata.n...994-10-04-918/*

 

Der står det å lese: 

 

3.2 Driftsbremseanlegget skal være av gjennomgående type eller separat betjent når tilhengeren eller tilhengerredskapens største totalvekt er over 3.500 kg.

Driftsbremseanlegget skal være av gjennomgående type, av påløpstype eller separat betjent når tilhengerens eller tilhengerredskapens største totalvekt ikke er over 3.500 kg.

 

 

Tilhenger med totalvekt over 3500kg skal ha såkalt "Gjennomgående type" bremseanlegg. 

Definisjonen på denne finnes bl.a. her: http://www.handboka....Fovb/veg17a.htm

 

9.
Gjennomgående bremseanlegg: Bremseanlegg i vogntog som hele vogntogets bremsevirkning kan reguleres med av føreren fra førerplassen ved samme betjeningsbevegelse.

 

M.a.o. tilfredsstiller ikke en påløpsbrems kravene som stilles til tilhenger med totalvekt over 3500kg.

 

Uansett: Lykke til med jakten på bil. :)



#19 tonjek

tonjek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 239 posts

Posted 11 November 2013 - 18:22

Men hva med denne (http://www.finn.no/f...nnkode=44982544) med hengervekt på 3850 kg, og denne (http://www.finn.no/f...nnkode=44650456) med 4082 kg?

Uansett så holder nok 3500 kg for meg, da. Det er 1200 kg mer enn det jeg kan dra med min nåværende.

Sleipner: Er ikke rare plassen (og vekta) til å laste noe særlig på subben jeg har nå. Har litt over 300 kg i nyttelast (nedregistrert). Og når jeg har en bil til (2300 kg), som plutselig må dra noe sted på henger, blir det problematisk, da subben ikke kan trekke mer enn egenvekta på Buicken, og det trengs en henger også, som veier en del. :-)



#20 kromfelgen

kromfelgen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 73 posts

Posted 11 November 2013 - 19:03

Problemet med vekt over 3500 er vel mer tilhengeren enn bilen. Ved å montere bremseanordning tilsvarende det du finner på store lastebiler er det tillatt med tyngre tilhenger.

Om det blir godkjent er en annen historie som jeg ikke har greie på.