Jump to content



Photo

Girkasse.

gir.

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 Truelovers

Truelovers

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 posts

Posted 16 January 2014 - 19:30

Hei jeg er ny her, æ å kona ønsker oss å kjøpe en Chevrolet surbubrban fra 1996 å opp til 2000. Men hva er forskjell på 4l60e 04l80e kassa å er best å kjøre med har lidt lyst på 6.5 td. Hvem er mest holbar skal ikke trekke noen henger, å er det noe forskjell på forbruket på disse automat kassene.

#2 Hallen

Hallen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 posts

Posted 16 January 2014 - 19:38

6,5 leveres vel bare med 4l80e kasser.


Hallen
H_K_H@msn.com

____________________________________________________

eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
 

 

 


#3 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 posts

Posted 16 January 2014 - 21:03

4L60E kom bare i smallblock bensinmotorene. Så Hallen har rett. 4L80E i 6,5TD og 8,1BB. 2000Suburban kom bare med bensinmotor. Dieselsub som står som 2000-modell er overligger og trolig produsert i 1999. 6,5 sub har 190hk og ca 540NM og 2000+ 5,3l bensin har fra 274-299hk og ca 440NM. 8,1l bensin har 340hk og 640NM så den er nok sterkest, men har et forbruk som er helt hinsides. Faderen har hatt 6,5td Sub og har 5,3l Sub nå og han er minst like godt fornøyd med å dra campingvogn nå som før.



#4 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 16 January 2014 - 22:02

den 95 mod subben 6,5td som jeg skal pusse opp K2500 står det ei 4l60e kasse på


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 posts

Posted 16 January 2014 - 22:14

Uansett hvilken kasse du skal ha så bør man gå for en ekstra oljekjøler. Vi snakker om en 1000-1500kr for en 6 ribber og det er verdt hver krone. Originalt har man automatoljekjøler i radiatoren, men har sett at de som skal spare penger faktisk har gått for radiatorer uten denne og bare kuttet ut loopen innom radiatoren. 

 

En annen ting som jeg mener er lønnsomt er å få egen temp måler på kassa. Her kan du følge med på tempen og se når du skal "gi deg".....kassa utvikler ikke alltid varme når du skulle tro det.....

 

Skal du dra tyngre hengere så er de ekstra kjøleribbene i mine øyne et must..... vinningen er at du ikke nødvendigvis trenger å kjøre i 3, men kan fortsatt kjøre i D med god margin på tempen. Dette er igjen økonomisk besparende. 

 

Pr i dag ha jeg 60 kassa, temp måler, kjøling i radiator pluss 6 ribber i front. Kassa jobber under 90 grader så og si uansett hva jeg hekter på eller kjører. Husk at når man leker mye på vinteren med 4x4 så er det tungt å sette i gang på småkjøring. 

 

Det er sjåføren og temp som dreper kassa,.......



#6 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 posts

Posted 16 January 2014 - 22:18

4L80 er sterkere og dermed "bedre" i en ideell verden, men når vi snakker om biler som har ruslet 15-20 år, er vel tilstand viktigere enn idelle brosjyre-kvaliteter.

 

(Jeg har f.ø. 4L80 som har gått ca 230.000, og synes det er en nydelig kasse.)

 

 

Mvh Terje K.


---------------------

Terje S. Knutsen


#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 posts

Posted 16 January 2014 - 22:47

Jeg ser det litt slik at kassene er tilpasset den bilen de står i.  Som skrevet så står 60 kassa kun i bensiner. Med mindre noen har byttet for å gjøre det billigere enn en overhaling........Da kan du slite litt...



#8 Truelovers

Truelovers

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 posts

Posted 16 January 2014 - 22:52

Tusen hjertelig takk for alle svar, men et veldig dumt spørsmål hvor mye koster det for å ta en full service kommer til å gjøre det selv, men tenker da på selve olje å filter. For det gjør æ bestandig på nye biler æ skal kjøpe mvh john ørsleie.

#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 posts

Posted 16 January 2014 - 23:02

Det husker jeg ikke. Har en kompis som gjør det, så derfor blir det en del A-konto..... 

 

Du bør nok ta en runde på foraksel og bakaksel også. Samt brytepinnen. Sjekk garasjen min, du finner link i signaturen. Så har du litt lesing... har skrevet litt om brytepinnen der.

 

Det er mest gris med å skifte olje på kassa, det er ikke tappeplugg på den. Husk å kjøre noen sekunder på starteren så får du ut noen liter ekstra.