Gå til innhold



Foto
- - - - -

Pajero Gen1, K-Garasjen

pajero gen1 mitsubishi fræna møreogromsdal offroad

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Rkvamm1

Rkvamm1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 10 November 2014 - 19:14

10 år i garasjen har gått, siden jeg taket Pajero'n. Pajero'n som pappa kjøpte NY i 1986, levde bare 1 måned med meg.

 

Siden har jeg gått og fundert på om jeg noen gang får bruk for den delebilen. Jeg skulle jo IKKE ha noe Offroad bil å kjøre rundt i, det var til jeg begynte med jakt. Hadde jævlig lyst på en pick-up med store hjul. Innså da at jeg måtte opp i 130k for å få noe brukbart, og SÅ kult var det ikke. For å få noe egnet til jakt, offroad og pendling til jobb var det Land Cruiser som kunne være aktuelt, men fy for en pris. Og den kunne jeg jo ikke bryte oppi skogen med.

 

Så svippet jeg tilfeldigvis innom Autodb og fant en 83 modell 2,3TD med defekt motor, store hjul og relativt "lite" rust. Prisen var ok, 10k, så stakk rett avgårde og hentet den på Tretten.

 

Nå har motorbytte funnet sted, så tenkte å legge ut noen bilder fra det og videre modifikasjoner.

 

Har heldigvis en grei garasje å holde på i, så motorbytte var relativt smertefritt.

Skal og se om jeg får lastet opp noen bilder fra mobilen.



#2 Rkvamm1

Rkvamm1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 10 November 2014 - 19:16

ImageUploadedByTapatalk1415643404.365085.jpg 83 modellen, fått ut motor.

Edited by Rkvamm1, 10 November 2014 - 19:17.


#3 Rkvamm1

Rkvamm1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 10 November 2014 - 19:17

ImageUploadedByTapatalk1415643436.506631.jpg donorbil

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 10 November 2014 - 19:26

Hærlig med veteranbil! Koster jo nesten ingenting å eie og ha!


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 Rkvamm1

Rkvamm1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 10 November 2014 - 23:33

Veteran er genialt! En av grunnene til at det ble denne. Nå er motor nedi og testkjørt. 4wd og girkasse høres og kjennes ut til å være i orden, til tross for 455' på telleren. Kan det stemme? Jævlig langt! Delebilen hadde kun gått 196', med "en" eier. Så har jo deler om det skulle gå galt. ImageUploadedByTapatalk1415658821.303929.jpg ImageUploadedByTapatalk1415658833.558722.jpg

#6 Rkvamm1

Rkvamm1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 08 December 2014 - 10:03

Førrbannja! Var ute og kjørte i går, skulle koble ut 4L og inn i 2H. Det gikk ikke, og måtte rekvirere pappa med traktor.

Virket veldig rart, da jeg stod helt i ro når jeg skulle gire. Dro girspaken bak og til venstre, men kom meg ikke inn i 2H. Da jeg skulle prøve frem igjen til 4L skjedde ingenting. Det lyste heller ikkje grønt i dashen når den stod der 4H skal være. Det var ikke mulig å få den inn i noe som helst gir. Satte den i gir og slapp clutchen, men 4wd kassa sitter kanskje før den vanlige giringen? Prøvde også å trille bilen litt frem og tilbake i gir, uten motor i gang, for å se om det var synkronisering eller lignende som ikke gikk i. Helt umulig. Fikk ikke gjort noe under sleping hjem heller, der er bare bom stopp for giraspaken. Som om den ikke har noen funksjon. Ikke noe hakk eller noe sånt å kjenne.

Noen som har vært borti lignende problem?
Hvis ikke skal jeg poste her når jeg får plukket ned kasse og demontert.
Surt!

#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 December 2014 - 13:56

Vent, vent... :) Mest sannsynlig holder det å demontere spaken til transferkassa inni bilen. I enden av denne sitter det ei plastkule som sjalter skiftegaflene i kassa. Hvis denne faller av blir det vanskelig eller umulig å skifte mellom.


Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#8 Rkvamm1

Rkvamm1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 08 December 2014 - 16:22

Takk takk! Den muligheten var faktisk i tankene mine, men hadde sikkert ikke gjort det først. Magefølelsen når det skjedde var at en skiftegaffel var av eller bolt/splint hadde løsnet.

Skal prøve tipset med å ta opp spaka i dag, da det er fort gjort. Håper på det beste.

#9 Rkvamm1

Rkvamm1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 08 December 2014 - 21:46

ImageUploadedByTapatalk1418071312.948409.jpg ImageUploadedByTapatalk1418071322.782771.jpg

Du hadde rett HardKåre, var bare å ta ut girspaken og sette den nedi på riktig plass. Virket som den hadde glippet ut mellom de to skiftegaflene(?). Såg ikke noe plastikkdings nedi der, så bare satte det sammen uten. Det fungerer sånn det er nå, så får bare være ultrakonsekvent ved giring.

Takk for tipset! :)

#10 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 09 December 2014 - 14:18

:thumbsup:


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#11 Rkvamm1

Rkvamm1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 31 December 2014 - 16:25

Ønsket meg locker til jul, men nissen var sikkert på juleferie.

Noen som har tips til lockere, pris og hvor man kan bestille?

Luftlocker vs. "aussie"-locker, eller om det finnes Torsen differ til disse?

Er det noen akslinger som er "bolt-on" til Pajero? Som det kan være lettere å skaffe locker til?ImageUploadedByTapatalk1420039507.052243.jpg

ImageUploadedByTapatalk1420039530.774718.jpg