Jump to content



Photo

Vitara - et rusthelvete - hva gjør jeg?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 posts

Posted 19 November 2014 - 23:16

Kjøpte meg en Vitara cab 96-modell for litt siden, men tenkte ikke særlig på å sjekke så veldig nøye for rust. Litt rust er det på det aller meste av biler som drar på årene, og jeg tåler litt, men sveising har jeg ikke greie på, så var på jakt etter en som så bra ut, noe denne gjorde. Burde vel vært innom her og hørt litt om akkurat den saken... Har lest litt i etterkant av kjøpet og blitt mer mistenksom overfor bilen som skulle være rustfri.

 

Bilen så bra ut i karosseriet, men nå ser det plutselig litt verre ut. Det er blant annet et digert rusthull i gulvet. Merket det var litt bløtt der, men tenkte at det er jo ofte det i biler når en gjerne drar med seg bløte sko inn i bilen. Men mistanken kom, og det ble ikke noe pent syn etter at jeg hadde rotet litt. 10 x 30 cm stort hull i torpedovegg/hjulhus/gulv på passasjersiden. I tillegg rev jeg ut hele teppet, og visst var det mer. Et par, tre steder til gikk skrutrekkeren gjennom. Men, ok, en kompis sier han skal se på det. Kanskje blir det billig å bare sveise inn plater fra Biltema.

 

Men, så tråkket jeg på stigtrinnene. Det knaste litt... Kanalene er usynlige bak plastbeskyttelsen utenpå, og er også litt gjemt pga disse stigtrinnene. Merkelig nok, da jeg sjekket da jeg så på den, kjente jeg ikke noe spesielt og tok det for god fisk. Men jeg må ha kjent på feil sted, for nå var det som å tre hånda nedi en potetgullpose...

 

Og roter jeg godt nok med skrutrekker, klarer jeg nok å få hull ved der baksetene sitter fast i bakkant.

 

Så, et rusthelvete av en bil. Tør ikke tenke på hvordan det kan se ut under skjermbredderne. Men akkurat her gjør det jo ikke all verden da, siden det ikke synes, og ikke er det farlige greier heller. Kanalene kan jo for så vidt være de og, siden de ikke er bærende, men jeg vil nok helst skifte dem.

 

Dersom jeg må sette bort hele greia på verksted, siden jeg verken kan sveise eller har utstyr til det, vil det vel fort komme på 15 - 20 000,-. Ga jo så altfor mye for bilen og, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Katta i sekken er i hvert fall ganske greit uttrykk å bruke når det gjelder dette kjøpet! Makan til idiotisk og hodeløst kjøp av bil skal godt gjøres å få til...

 

Ville dere fikset bilen, eller skrotet den? Solgt den i deler? Som delebil? En får vel igjen noe om man demonterer og annonserer. Blant annet er det hardtop, fin kalesje, ekstra dører, kufanger m.m., og ting tyder på at det utvendige karosseriet er bra, i hvert fall om skjermene faktisk er bra (Har gått over og kjent etter her og der på innsiden, og det virker fast og fint - nå). En kan kanskje få igjen halvparten av selvkost. Men det er vel kanskje ikke så lett å få solgt noe særlig. Markedet er vel ikke så stort lenger. Artig tap på noen få uker i så fall...

Jaktbildrømmen har fi hvert fall oreløpig gått solid til helvete, der den står ubrukelig i garasjen... 



#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 posts

Posted 20 November 2014 - 08:53

Trist å høre... Men du kan jo evt forsøke å heve kjøpet, litt avhengig av hvor lenge du har hatt den og hvilken informasjon du fikk om den før kjøp. Ellers så er det jo en gyldne anledning til å lære seg å sveise... :o) Prøv deg litt frem, og se om du får det til. Et greit sveiseapparat koster ikke mer enn 5-6000. Blir det for jævlig så selger du den i deler, og skroter restene... :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Edited by HardKåre, 20 November 2014 - 08:54.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 posts

Posted 20 November 2014 - 09:46

Takker for svar. Har kontaktet selgeren, og det ser jammen ut som om han ble lurt selv. Han kjøpte bilen i august for en høyere pris enn meg, samt at han kjøpte hardtop til den. Har fått sett epostkommunikasjonen de hadde i forkant av kjøpet, og eieren sa at det kun var noen rustflekker. Regner med at jeg ikke kommer noen vei selv, men har kontaktet Forbrukerrådet og spurt om hva jeg kan gjøre.

 

Ellers, det viser seg at en jaktkompis driver og sveiser litt. Han skal komme og se på saken og se hva vi kan gjøre. Kan hende det blir billig lell. Har vært en tur på Biltema og kjøpt kappemaskin og 0,9 mm stålplate. Får få vekk rusta og se hvor mye som blir igjen. På de stedene med små hull, et par tre steder, kan jeg kanskje bruke epoxykitt eller lignende, tenker jeg. Det mest irriterende er kanalene. Her blir det litt mer omfattende, men om kompisen kan, kan det kanskje sveises uten å skifte hele kanalen. Det er i nedkant på innersiden.



#4 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 posts

Posted 26 November 2014 - 11:45

Uff for en bil... Har da i hvert fall fjernet det meste av rusten nå, unntatt gjort noe med kanalene. De var ikke så skremmende ille som jeg trodde, så det går muligens an å skjære ut og sveise inn noe stål. Et par andre steder i gulvet, kommer jeg bare til å nagle igjen hullene med platebiter og sørge for at det blir tett. Rustsveisinga kan ta tid, da han som kan gjøre jobben er opptatt med et par andre prosjekter. Har ikke fått kommet og sett på det enda heller. Men, ting tyder jo på at det ikke er noen bråhast, da det er mye annet jeg kan fikle med her.

 

Jeg har feks tatt vekk dashbordet. Det har vært enorm lekkasje fra varmeapparatregisteret, og selv uten motoren i gang har det kommet dam på gulvet. Fikk tak i et brukt hos høggern, men det passer ikke! I tillegg var elementet stygt rustet, så det er bare å levere tilbake. Er nok tett nå, men hva med om to uker med litt trykk på...? Fikk med hele boksen, så så ikke dette før jeg kom hjem. Tenkte å bytte over, men det er for lite. Etter å ha googlet verre, fant jeg en nettbutikk i Tyskland, og der hadde de et som passet. Blir vel en tusenlapp inkl frakt og moms. Ikke ille det for ett nytt element. Men, tiden går jo. Det mest interessante er om jeg klarer å få sammen igjen alt...

 

I mellomtiden får jeg vel bytte bensinfilter og kanskje se på ventiljustering. Det tikker/kakler jo litt fra toppen.

 

Ellers har jeg byttet bakluka. Fikk med det, pluss dører, speil og lykter. Speilene byttet jeg med en gang. Bakluka var stygt lakkert, men hadde nå tenkt å la den sitte der. Oppdaget imidlertid litt rust under på innsiden, og en nærmere titt på den jeg fikk med, gjorde at jeg byttet. Den er jo nærmest strøken. Litt tukling med justering, ellers gikk det greit. Hadde på beskyttelsesteip over hullene til reservehjulsfestet og hadde på rustbeskyttelse på det før jeg satte alt sammen. Byttet over låsen og smurte innvendig, pluss sprøytet både WD40 og rustbeskyttelse innvendig i luka. Bør holde en stund da.

 

Har ellers bestilt et par deler fra Ebay som sikkert snart dumper ned i postkassa. :-)

 

Det blir vel en bil til slutt, men jommen ble det visst mer jobb enn tenkt...

 

Noen bilder av Lynet (eller skal jeg heller kalle den Katta, etter katta i sekken!?)

 

Kan bli morsomt å sette i hop igjen dette (nå er også airbagstyring og varmeapparatregisterboksen borte)...

20141124_122500_zps4ea96a86.jpg

 

Et tidlig bildet av det store rusthullet. Det er større nå, men ikke mye. Er et hull til under der teppet er:

20141118_195809_zpsc76dea5f.jpg

 

Bak høyre forsete. Dette er større nå, men ikke mye:

20141120_001323_zps69d045c8.jpg

 

Venstre kanal. Kan kanskje skjære ut halvveis opp og få sveiset inn plate. Billigst det:

20141120_000401_zps41133c40.jpg

 

Høyre kanal har jeg ikke bilde av, men den er ikke fullt så ille, selv om det der også er rust, men det er et greit hull foran, omtrent der hullet i gulvet er. Ellers er det et par mindre hull rundt om. Disse kan tettes med naglet plate og tetningsmasse. Holder jo lenge det og. Er vel andre ting som ryker før det ruster hull der igjen.