Kjøpte meg en Vitara cab 96-modell for litt siden, men tenkte ikke særlig på å sjekke så veldig nøye for rust. Litt rust er det på det aller meste av biler som drar på årene, og jeg tåler litt, men sveising har jeg ikke greie på, så var på jakt etter en som så bra ut, noe denne gjorde. Burde vel vært innom her og hørt litt om akkurat den saken... Har lest litt i etterkant av kjøpet og blitt mer mistenksom overfor bilen som skulle være rustfri.
Bilen så bra ut i karosseriet, men nå ser det plutselig litt verre ut. Det er blant annet et digert rusthull i gulvet. Merket det var litt bløtt der, men tenkte at det er jo ofte det i biler når en gjerne drar med seg bløte sko inn i bilen. Men mistanken kom, og det ble ikke noe pent syn etter at jeg hadde rotet litt. 10 x 30 cm stort hull i torpedovegg/hjulhus/gulv på passasjersiden. I tillegg rev jeg ut hele teppet, og visst var det mer. Et par, tre steder til gikk skrutrekkeren gjennom. Men, ok, en kompis sier han skal se på det. Kanskje blir det billig å bare sveise inn plater fra Biltema.
Men, så tråkket jeg på stigtrinnene. Det knaste litt... Kanalene er usynlige bak plastbeskyttelsen utenpå, og er også litt gjemt pga disse stigtrinnene. Merkelig nok, da jeg sjekket da jeg så på den, kjente jeg ikke noe spesielt og tok det for god fisk. Men jeg må ha kjent på feil sted, for nå var det som å tre hånda nedi en potetgullpose...
Og roter jeg godt nok med skrutrekker, klarer jeg nok å få hull ved der baksetene sitter fast i bakkant.
Så, et rusthelvete av en bil. Tør ikke tenke på hvordan det kan se ut under skjermbredderne. Men akkurat her gjør det jo ikke all verden da, siden det ikke synes, og ikke er det farlige greier heller. Kanalene kan jo for så vidt være de og, siden de ikke er bærende, men jeg vil nok helst skifte dem.
Dersom jeg må sette bort hele greia på verksted, siden jeg verken kan sveise eller har utstyr til det, vil det vel fort komme på 15 - 20 000,-. Ga jo så altfor mye for bilen og, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Katta i sekken er i hvert fall ganske greit uttrykk å bruke når det gjelder dette kjøpet! Makan til idiotisk og hodeløst kjøp av bil skal godt gjøres å få til...
Ville dere fikset bilen, eller skrotet den? Solgt den i deler? Som delebil? En får vel igjen noe om man demonterer og annonserer. Blant annet er det hardtop, fin kalesje, ekstra dører, kufanger m.m., og ting tyder på at det utvendige karosseriet er bra, i hvert fall om skjermene faktisk er bra (Har gått over og kjent etter her og der på innsiden, og det virker fast og fint - nå). En kan kanskje få igjen halvparten av selvkost. Men det er vel kanskje ikke så lett å få solgt noe særlig. Markedet er vel ikke så stort lenger. Artig tap på noen få uker i så fall...
Jaktbildrømmen har fi hvert fall oreløpig gått solid til helvete, der den står ubrukelig i garasjen...