Gå til innhold



Foto

Gammel Drøm... endelig en Niva.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 einarne

einarne

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 23 May 2015 - 13:26

:DPlutselig, så dukket det opp en Niva for salg i nærområdet... å jeg kjøpte den på sparket ^_^

Nå har jeg hatt Lada før, men da en 1500S gti 1982 modell, denne gangen ble det som sagt en Niva 1600 fra 1983.

Kansje noen her inne som har hatt den før? hadde ZE registrering tidligere, men måtte bytte nr da det ene skiltet var tapt..

Er godt brukt denne, rister no alldeles forjævlig på 1-2-3gir... litt bedre på 4gir.. noen som har peil på hva som kan være galt? sev holder jeg en knapp på dårlige lager i ei av kassene. Rimelig tung på rattet, kan ikke huske at 1500S var så tung på rattet, men kan jo huske feil også..

Elektriske er heller ikke særlig bra, blinklys virker ikke samt pusserne går bare på 1hastighet... mangler også lys i dashbord når du setter på tenninga.. tankmåler og tempmåler funker heller ikke... turteller ligger på 1000rpm.. men slår du på nødblink, så danser den villt :jump: Og bensin får den nok av trur jeg   :D

åsså en masse anna småfeil, men uansett, så er nå planen å få til bil av greia :D For har jo surfa litt på nettet å funnet ut at man får jo nesten kjøpt hele bilen i deler til en rimelig penge :P

 

 

 

Attached Thumbnails

  • My digiCAM 001.JPG

" AT D ITJ GÅR, HAR AILLER VORRI NÅN GRUNN TE Å ITJ PRØV......."

"en kainn itj lætt en opprådd kryp på sæ....."

#2 einarne

einarne

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 23 May 2015 - 13:40

Her er noen flere bilder av USSR'n

Attached Thumbnails

  • My digiCAM 006.JPG
  • My digiCAM 002.JPG
  • My digiCAM 005.JPG
  • My digiCAM 003.JPG
  • My digiCAM 004.JPG

" AT D ITJ GÅR, HAR AILLER VORRI NÅN GRUNN TE Å ITJ PRØV......."

"en kainn itj lætt en opprådd kryp på sæ....."

#3 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 23 May 2015 - 20:22

Noen feite dekk du har bak i der ...

 

Hvis du tror at det skal være en rask funksjon på vindusviskern trur du feil. Er bare intervall eller visk hele tia som ska være ...



#4 Igor Jakobsen

Igor Jakobsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 23 May 2015 - 22:44

anbefaler å skifte alt av olje før du begynner med feilsøking. tar unna en god del ulyd, har jeg erfart



#5 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 23 May 2015 - 23:03

Grattis med ny bil. Ristinga blir mye bedre om du justerer posisjonen til transfer-kassa. Men det er en gammel russisk bil så litt risting må du leve med . Tungt ratt og dårlig elektrisk er også standard på Niva:).



#6 einarne

einarne

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 24 May 2015 - 02:04

Stekus: er 30-9.5-16 mudterrain. så de skal være intervall på første hakket ja, funker bare på hakk 2.

 

Igor Jakobsen: hvilken olje bruker dere på kassene? Syns jeg hører litt lager lyd under kjøring.

 

Zon: Takk takk. Justering av transferkasse, leste noe om å sette biln på bokk å løsne kassa, for så å "kjøre" biln opp i 90kmt, for så å skru kassa fast igjen.. er fremgangsmåten slik?

 

så et spørsmål, frontrute? finnes nye i handelen? dyre?

er også på utkikk etter orginal jekk, startsveiv, verktøy etc.. må muligens ha et ratt også.


" AT D ITJ GÅR, HAR AILLER VORRI NÅN GRUNN TE Å ITJ PRØV......."

"en kainn itj lætt en opprådd kryp på sæ....."

#7 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 24 May 2015 - 23:01

Det er en video på youtube som viser en fin metode for å justere transfer-kassa, men jeg får ikke lagt inn link. Du kan søke på: "lada niva adjusting t-box".



#8 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 27 May 2015 - 08:12

Bruker denne på girkassa: http://bilxtra.no/bu...ep-80w-90-26371 og denne på alle andre kasser: http://www.biltema.n...W90-2000022982/

Trur ikke det er så farlig hva du bruker så lenge du husker API GL-4 på girkassa og -5 på alle andre kasser.

Zon mener denne videoen:

Det er en bedre måte å gjøre det på en den du beskrev. Din måte vil være grei nok for å få bort den aller værste lyden, men for å få transferkassa helt rett så må den muligens og justeres i høyden (du vill fjerne all vinkling mellom transferkassa og girkassa).

 

Hvis intervall ikke funker ville æ ha funnet releet og sjekket det. Usikker på kor det sitter men det lager nå en kraftig klikkelyd hos meg. Så hvis du ikke hører det se om det får strøm / om det virker. Mulig jeg har sånt rele liggende hvis du kan sende bilde.

 

Har og original jekk og en eldre frontrute (litt ripete som æ husker). Har slaktet en 1600 varebil og mye dela liggende. ;-)

 

Kordan har du tenkt å få plass til så svære dekk? Ser ikke ut til at det er kappet i bilen fra før av?


Edited by stekus, 27 May 2015 - 11:17.


#9 einarne

einarne

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 27 May 2015 - 18:56

Stekus. fant den snutten jeg også ^_^ så den fremgangsmåten skal prøves.

 

Har fått spylt bort en hel liten myr med tilbehørende bjørkelegger fra skjermer og understell.. Trur denne har blitt brukt mest ÅFFroad jeg. Får se hva jeg finner ut etter hvert... skal på eu når jeg har fått tatt det værste... tenkte jeg, men etter som jeg ser mer og mer på bilen, så er det litt å ta tak i :innocent: får se hva det blir til tilslutt..

 

De dekka fikk jeg tak i med tanke på boltemønstret, stått på en Daihatsu Rocky... ikke tenkt så mye mere enda... ikke prøv de heller... men ser det blir trangt ja... hmm...

Men først må jeg ta det nødvendigste med tanke på eu'n... å se om det er håp   :D

 

Den jekken er jeg inntresert , hva skal du ha for den? venter litt med ruta... mulig den gjår igjennom den som står i også.

er på jakt etter ei styresnekke også.... fryktelig treg den som står i... ser ut som den har blitt stramma "max" strammeskruen er plan med kontramutteren.


" AT D ITJ GÅR, HAR AILLER VORRI NÅN GRUNN TE Å ITJ PRØV......."

"en kainn itj lætt en opprådd kryp på sæ....."

#10 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 27 May 2015 - 23:08

Ska ikke ha rare summen for den, du får nå finne ut ka du syns det er verdt. Har egentli to ...



#11 maggan

maggan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 26 October 2015 - 10:38

Kanskje litt sent svar men jeg kjøpte ny frontrute fra ladapower.com ikke ille i pris. Med frakt kom det på ca 900kr

skriver du lada-niva.se som rabattkode ved utsjekk så får du 10% på alt du handler



#12 MotorIsak

MotorIsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 10 September 2016 - 09:54

Jeg har en 1600 jeg å. opplever en del problemer med ledningsnettet ja, men har ikke hatt noe problem med vibrasjon. Eneste motordefekten jeg vet om på min er ett stempel som ikke henger med. Er antageligvis stempelring eller ventiler ettersom det kommer både blå gnist og drivstoff til. Men eg hadde ett spørsmål.. Vet du hva max dekkstørrelse på 1600en er? det står jo på vognkortet, men det står noen rare dimensjoner som eg ikke skjønner. Og takk maggan, jeg trenger virkelig en ny frontrute (har ingen installert) selger de pakning med?

#13 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 11 September 2016 - 21:35

Maks lovlig rulleomkrets er +5% av det som står i vognkortet, skal du ha mer blir det å dra til BT med et fornuftig forslag. Hva står i vognkortet?

 

Ladapower tar mer for frakt en for ruta?



#14 MotorIsak

MotorIsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 12 September 2016 - 17:05

Skal skjekke når eg kommer hjem, får vel høre med ett lokalt vrakeri da :)

#15 MotorIsak

MotorIsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 14 September 2016 - 01:02

Det er det eg ikke skjønner
Får ikke til å lste opp bilde, men det står: Gummidimensjon foran
)*6.95-16 felg:5J
Gummidimensjon bak
)*6.95-16 felg:5J

Edited by MotorIsak, 14 September 2016 - 12:02.


#16 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 14 September 2016 - 08:22

Det motsvarer 175/80-16



#17 MotorIsak

MotorIsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 14 September 2016 - 12:03

Ok takk :)
Ok takk :)
Ok takk :)
Ok takk :)

#18 maggan

maggan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 11 October 2016 - 11:08

Maks lovlig rulleomkrets er +5% av det som står i vognkortet, skal du ha mer blir det å dra til BT med et fornuftig forslag. Hva står i vognkortet?

 

Ladapower tar mer for frakt en for ruta?

 

Ja både frakten å kronekursen har endret seg i feil rettning siden æ bestilte :(

fikk en fraktkost på 113$ og da hadde jeg med en masse andre deler på totalt 5kg ekstra. Kjøpte med gummipakkningen og trimlisten også . Det ble i mitt fall rimeligere en å handle i Norge.

 

var ikke noen lokalt huggeri som hadde en hel lada delebil inne. Det er over 15 år siden det blev solgt nye Niva i Norge så det begynner å bli litt magert med påfyll av Niva på huggeriene og de som ha ståd der en stund går videre til en evige motorvei, blir trykket flate å sendt til å bli spikker.

Snakket med en hugger som men å få den tilsendt blev dyrere en å kjøpe ny inkludert frakt. de skulle ha betalt for å plukke ut ruten, pakke å sende, samt frakten innen Norge var ikke rimelig.

 

Kan være verd å høre med en lokal glassmester hva det vil koste  å få tak på en rute de får levering med mange enheter i vær sending så fraktpris blir ikke så ikke.


Edited by maggan, 11 October 2016 - 11:10.


#19 MotorIsak

MotorIsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 26 November 2016 - 20:14

Vet dere om frontruten på niva 2121 er den samme som på en standard 1600? Fordi da ville det blitt en del lettere å lete etter rute..

#20 maggan

maggan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 07 December 2016 - 15:35

Sorry men det er faktisk foskjellige størrelser på de to så det er nok bare å lete videre etter en niva rute