Gå til innhold



Foto

Landrover Devender 109


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 pungnes

pungnes

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 106 Innlegg:

Posted 02 September 2015 - 17:38

Hei.

 

er det noken her på forumet som har erfaring i å ha sette ein dieselmotor i ein slik Defender 109?

ha ein plan og convertere fra bensin til diesel! 

 

om noken veit ha det vert kjekt å vite kva motora som passa på girkassa eller om alt må byttast:)

 

Mvh Aleks


RtNx1YL2.jpg


#2 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 02 September 2015 - 18:47

Jeg har montert noen motorer i sånn bil. Passer og passer. Ingen sklir rett inn uten ombygging, men noen motorer passer mot girkassen. 200tdi og 300tdi samt 2,5td fra landrover. Jeg har gså brukt MB 300D og Daihatsu Rocky 2,8. Finnes adapterplate mellom gir og motor når man monterer motor fra andre biler, men de koster fort mellom 4-5000kr.

 

Verdien på bilen blir ikke tilsvarende høyere om man monterer motorer fra andre bilmerker. Landrover leverer deler til alt de har probdusert, andre bilmerker har ofte dyrere deler samt at utvalget ofte er begrenset om vi snakker om åttitallsmotorer. Jeg ville gått for landrovermotor, helst 300tdi fra Defender eller discovery. Der er turboen slik at du slipper ombygging på den.

 

Likevel vil jeg si at du må tenke deg godt om, for den orginale bensinmotoren passer bilen utrolig bra. Dieselmotor gir mye støy, og turtallet blir mindre slik at det blir slitsomt å kjøre fartsgrenser uten hørselvern. Bensinmotoren er lett å skremme opp, og kjøper du en trimtopp kan du bruke blyfribensin også. Kamaksel fra dieselbil i kombinasjon med ny topp og forgasser vil gjøre bilen trivelig tror jeg.

Ps. Monterer du turbodiesel må du bygge om til servostyring også, for styresnekka på torpedoveggen vil være i veien for turboen.

 

Det ligger nok flere tråder på ombygging på lrforum.com som du finner om du søker litt.

 

Forøvrig er seriebil og Defender ikke samme bil. Du har en seriebil, som det så klart er mye mer stas med enn Defender :)


Valldalsbyda, er det i Valldal?



#3 pungnes

pungnes

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 106 Innlegg:

Posted 02 September 2015 - 21:08

okeyeokey, takk for godt svar! :-)  

 

Har ikkje heilt bestemt meg. Liker veldig godt bilen, so har lyst til og gi den nytt look også ei real motor oppfriskning!

synest den er noke lat. Av og til er den eit herk og starte når den har stått ei stund! Derfor diesel, er for at eg føler meg trygg på det sidan eg jobba med det og veit det starter.

 

greit å vite det ja, hadde eg ikkje kontroll på nei. det med seriebil, er det noke fordi det er ein militærbil?

 

ja det stemmer, kjem frå valldal:)


RtNx1YL2.jpg


#4 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 02 September 2015 - 21:27

Da bor du i selve landroverlandet, for rundt Ålesund er det flere som har montert diesel i seriebilen. Austbø er en som har en tråd på ombyggingen på lrforum. Han har en Rocky 2,8td med adapterplate tilsalgs også. 

 

Er du ikke medlem i Norsk landroverklubb er det på tide i skrive medlemskap ;)