Gå til innhold



Foto

Importere veteran-niva fra Russland


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 espen_hansen

espen_hansen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 01 May 2016 - 10:13

hei. 

 

Jeg tenker på å importere Niva fra Russland. Er det noen som har erfaring med noe sånt? Vet ikke helt om Lada har store forskjeller på Niva'er til Russisk marked og vestlig marked. Tenker at hvis det er veteran vil det kanskje være enklere.Ut fra spesifikasjonene ser de ganske lik de som går i Norge.

 

Regner med å kontakte vegvesen og toll, men skulle bare sjekke med erfarne Niva-folk først:-)

 

mvh,

Espen

Hammerfest



#2 GabrielMk3

GabrielMk3

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 01 May 2016 - 11:38

Det er et tema som mange før deg har tatt opp med meg, og selv har jeg vært med på en del slike operasjoner som tolk. Det er ikke vanskelig (gitt at du har tolk), og går gjerne helt plettfritt. Det eneste du må tenke på er å ta over en bil i veldig bra stand, hvis ikke, så risikerer du at du ikke får dem godkjent til å brukes på veiene her.

Jeg kan godt hjelpe til om du behøver.

#3 espen_hansen

espen_hansen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 01 May 2016 - 20:42

Takk for kjapt svar! Har kontakter som hjelper meg både i jakta på bil der borte. Er urolig om innlands-Nivaer i Russland har en spesifikasjon som gjør det vanskelig å få norske skilter. Er det mer omfattende krav til dokumentasjon når man tar inn en bil fra Russland enn EU?

 

Har sett noen flotte eksemplar i St- Petersburgområdet så da må jeg innom Finnland før Norge.

 

Kan godt være jeg trenger hjelp underveis - så takk for tilbudet :-)

 

e

 



#4 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 04 May 2016 - 17:34

Jeg har en veteran Niva. Den har bl.a. instrumenter med kyrillisk skrift. Er temmelig sikker på at det ikke var forskjell på Lada i Russland og Norge før på nittitallet en gang. Da ble det strengere utslippskrav i europeiske land.( Ladaer fra midt på nittitallet i europa har ecu-styrt injectionsystem fra GM i.) Mener å ha lest at Norge var det første landet Lada ble eksportert til. Jeg vet ikke så mye om import, men har skjønt at det er forholdsvis enkelt å importere veteranbiler som ble solgt i Norge den gang. Da kreves mindre dokumentasjon I og med at den allerede er godkjent for Norske veier. På nye biler kan spesifikasjonene variere ganske mye fra land til land, men slik var det ikke den gang. I Norge var det påbudt med skvettlapper før i tiden, kanskje ikke i russland, stort større forskjeller tror jeg ikke det er ^_^ . Lykke til.