Gå til innhold



Foto

Privatradio lever i beste velgående!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 02 November 2016 - 10:50

Privatradio, PR-27, Walkie Talkie, CB eller 11 meter, kjært barn har mange navn.

 

For noen år siden ble reglene endret slik at det når er tillatt med 4 watt FM, 4 watt AM og 12 watt SSB, dette har revitalisert båndet og båndet har i dag større aktivitet enn på mange år.

 

Særlig på torsdagene kl 20:00 er det stor aktivitet på kanal 15, hvor man holder den såkalte «Torsdagenstesten», da sjekker over 50 stykker inn på kanalen, og mange er de som blir overrasket over at de finner en annen kar med samme interesse rett i nabolaget. Det meste foregår på SSB, men det lyttes også etter FM stasjoner.

 

Lovlige apparater kan kjøpes fra norske forhandlere, men utvalget og prisene er ofte bedre hos svenske og tyske forhandlere.



#2 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 02 November 2016 - 18:33

Hvor mye jobb er dey å montere no slikt i en bil egentlig. Vurdere sterkt å invistere i det

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 November 2016 - 18:58

12v og jord. Det vanskeligste er å få plass til antenna.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 03 November 2016 - 06:33

Ja den antenna e ganske diger har e skjønnt.

#5 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 03 November 2016 - 08:43

Hvor mye jobb er dey å montere no slikt i en bil egentlig. Vurdere sterkt å invistere i det

 

[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>Jeg har brukt Magnetfot antenne, når jeg har kjørt rundt. Det som var "stress", var å ta ned antennen når jeg skulle om bord fejren. Eller så har det ikke vært noe styr syns jeg. Ang montering, så har jeg satt radioen fast mellom midtkonsollen og pasasjer setet, for jeg vil ikke lage noen hull i bilen. Pr dags dato, så har jeg en VHF håndradio i bilen som jeg bruker. Men vurdere hele tiden, om jeg skal montere fast en HF eller 11-meter radio i bilen. På antenne fronten, så kommer jeg bare til å kjøre på med magnetfot antenne. Eller feste antennen bak med hengefeste en plass.

Det er styr, hvis man vil at det skal være styr :)



#6 OleH

OleH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 03 November 2016 - 13:00

Må nok bli magnetfot på antenna for mg, for tvile på at samboer'n blir så veldig happy for å kjøre rundt me en diger pisk på taket

#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 November 2016 - 13:16

Trenger ikke så stor pisk...
null_zps1a78c441.jpg
På høyre forskjerm ser du CB-antenna på Dodgen min. På Jeepen har jeg magnetfot bare strekt gjennom døråpninga og stripset fast i takrailen.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#8 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 03 November 2016 - 16:02

Fruen min, var ikke så happy for en 1meter lang pisk på taket. Men det gikk greit det også ;) Og antenne, kommer i mange forskjellige lengder. Du trenger ikke å ha den på taket, du kan gjøre som HardKåre, og sette den på fremskjermen.