Gå til innhold



Foto

Får ikke liv i hovedlysa


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 PatStorm

PatStorm

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 02 June 2017 - 23:49

Jeg sliter med hovedlysene på min 94mod Cherokee XJ. Jeg tar hele historien med hvordan det startet.

 

Før alt sluttet helt å virke så kunne jeg ikke ha på fjernlysene mer enn i 5-10minutter. Stod de på lenger enn det kuttet alt lys og jeg måtte trykke som en gal på fjernlysspaken for å få liv i noe lys som helst. (Skummel på mørk vintervei). Men det var altså ingen sikringer som gikk, kun lyset som forsvant og kom tilbake igjen fort. (automatsikring et sted kanskje?).

 

Det har hele tiden vært en forferdelig lyd når releet til hovedlysene slår seg av et minutt etter at tenningen er slått av, det er også verdt å nevne.

 

Plutselig en dag begynte lysene å slå seg av og på før de til slutt tok kvelden for godt. Jeg hadde da fjernlys på lyshornet om jeg holdt dette inne, men da gikk jo selvsagt sikringen til slutt. Så nå har jeg kun parklys igjen.

 

Casen er altså nå som følger: Jeg har parklys og fjernlys på "pass" hornet, men fjernlyset blir ikke stående på når jeg slipper hendelen. Jeg har ikke vanlig nærlys i what so ever. Har bestilt 2 nye headlight releer, uten at noen av disse har gjort saken noe bedre. Dette er den grå metallboksen bak dekslene under rattet.

 

Min teori er at ikek dette releet får strøm, kan kanskje være hovedlysbryteren? Men den fungerer jo til parklysene.. Rart om jeg har brent av en ledning for da vil jeg tro at lyset ville blitt borte med en gang og ikke litt etter litt. Men det kan jo selvsagt være tilfellet allikevel.

 

Noen som har ideer til hvordan jeg skal starte feilsøkingen? Eller vet om noen releer eller sikringer jeg kan prøve? Har ikke funnet en eneste sikring som er gåen enda, bortsett fra den til fjernlysene som går om jeg holder hendelen inne for lenge..



#2 mrsap

mrsap

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 03 June 2017 - 00:51

Hei har ikke kjennskap til Jeep Men veit på Chevrolet er problemet at hoved strømmen går over brytere sikkert samme problemer der koble inn et rele å bruke hoved strømmen som styrestøm . På Chevrolet er det lang lys bryter som alt går gjennom. Med hoved lys.



#3 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 03 June 2017 - 11:44

Enig med mrsap. Kjenner ikke Jeep så godt. men på en Dogde jeg hadde opplevde jeg nøyaktig samme symptomer som deg. Ved kjøring med fjernlys over tid begynte de først å blinke i korte perioder, etter hvert ble periodene uten fjernlys lengre og lengre.

 

Problemet var at det på Dodge`n ikke har relèer på lysene, så all strøm går gjennom lysbryteren. Hadde 100W pærer i fjernlysene så bryteren ble overopphetet.

 

Løsningen var å bytte lysbryter og montere relèer på både fjern og nærlys.

 

På en Pontiac jeg hadde skjedde det samme, men da var det fjern/nærlysswitchen som ble varm.

 

 

Jeg trur du burde ta frem et voltmeter eller prøvelampe og sjekke om du har spenning inn og ut på bryterene. Sjekk hovedlysbryter først, hvis den er OK måler du på fjern/nær bryter.

 

 

Edit: ser du skriver at det er relè på Jeepen. Problemet kan være en av bryterne for det. Husk at parklysene går fjennom egne kontakter i hovedlysbryter, så bryteren kan være ødelagt selv om parklysene virker.


Edited by sub03, 03 June 2017 - 11:48.

"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 June 2017 - 19:59

Du må bytte hovedlysbryter. Enkelt og greit.

De releene du har er ikke lysreleet, det er antagelig ettermonterte kjørelys ved import til Norge. Strømmen til langlysene går som nevnt over gjennom lysbryteren, og den tåler det ikke i lengden. Etter at du har byttet lysbryter så må du koble opp relestyring på hovedlysene. For eksempel dette: http://www.biltema.n...ter-2000033888/ Det har jeg på min -87.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 PatStorm

PatStorm

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 03 June 2017 - 21:55

Dere hadde helt rett! Lysbryteren hadde en brent pol og hadde mistet kontakten.. Koblingen som klipses på bryteren var helt brent i stykker! Det blir et lite helvette å få gjort noe med dette uten å demontere hele dashbordet og greier, men må man så må man. Jeg pusset kontaktpunktet på bryteren og nå fungerer det i det minste inntill videre.

 

Btw, releet jeg snakket om er ikke noe som er ettermontert. Det er et tidsforsinkelsesrele som (slik jeg har forstått det) sitter på alle disse bilene. Finner i hvert fall mye på youtube fra amerikenare som reparerer disse. Står made in mexico på, men også mange made in usa som er helt like på ebay.

 

Takk for gode råd! Fantastisk med aktive forum med dyktige brukere :)

 

Jeg monterer rele slik du foreslår HardKåre! Tør ikke å gå mørketiden i møte med grillet amerikansk elektronikk ;)



#6 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 04 June 2017 - 16:25

Med reléstyring av hovedlyktene så fungerer den gamle pæresokkelen bare som styrestrøm. Dvs at det skal ikke rare strømmen til for å få lys. Derfor kan det hende at du kan klare deg over lang tid slik som du har nå. Men jeg vil uansett anbefale deg ny hovedlysbryter, og å koble opp nytt ledningsnett til lysbryteren når du får tid.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#7 Fastest Payday Loan

Fastest Payday Loan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 12 April 2018 - 01:43

monthly loan credit check trusted payday loans online installment loans