Ettertrekke toppen som første alternativ før toppakningsbytte
#1
Posted 15 September 2017 - 13:39
Spørsmålet gjelder Hyundai Galloper 2.5 TD fra 1998 MED 275k på telleren. Ettersom motoren er den samme som på Gammel-Pajero'n så forsøker jeg spørsmålet under Mitsubishi.
Kort fortalt: motoren tar inn litt kjølevæske i én eller flere sylindre. Jeg er mulig kjøper til bilen.
Spørsmål nr 1: Er det mutter på topplokksboltene eller er det fast hode?
Spørsmål nr 2: Er hele motoren støpejern eller er øvre del aluminium?
(I parentes ettersom originalpolitiet kommer til å kveles ;-) Har noen prøvd med hell å ettertrekke toppen til foreskrevne 120 nm + for slik å klemme toppakningen sammen og stoppe lekkasje? {Gjøres på gamle japsesykler og eldre italienske kjerrer ettersom aluminium både tar til seg og avgir varme hurtig og dermed utsetter strekkboltene for store belastninger med svetting og senere lekkasjer})
#2
Posted 15 September 2017 - 15:57
1. Det er fast hode og lange bolter.
2. Motorblokka er støpejern, og toppen er aluminium. Ulempen er at dersom motoren får koke så utvider støpejern og aluminium ulikt, og toppen sprekker. Dessverre så hjelper det mest sannsynlig ikke å etterstramme, da det oppstår sprekker mellom ventilsetene. Men then again, hvis toppen er sprukket så blir den ikke verre, og er det bare toppakninga så er det en sjanse... Du må uansett legge inn i kjøpesummen et fremtidig toppbytte.....
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#3
Posted 15 September 2017 - 16:34
Kjerring og unger og garasje og hus og Pajero og Pajero Sport og Pajero Sport. Puh.
Livet er en lek. Tror jeg.
#4
Posted 15 September 2017 - 21:49
Topplokksbolter med fast hode er ikke like lette å ettertrekke som mutterversjonen.
#5
Posted 16 September 2017 - 15:10
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#6
Posted 16 September 2017 - 22:16
Det blir ikke biltitting før i slutten av kommende uke. Kjølevæsketapet har jeg fått med meg. Så gjenstår sjekk av rammerust, sjekk av girsystemet, sjekk av startmotor/starterkrans. Det var vel det som er merkespesifikt. Ellers er det sjekk som på enhver långmilare.
#7
Posted 18 September 2017 - 12:38
Her kan du se forskjellen på de to motorene / stemplene. Jeg aner dessverre ikke hvilken type stempler / topp Galloperen har.
1992 2,5TD
1995 2,5TD
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#8
Posted 19 September 2017 - 12:45
#9
Posted 19 September 2017 - 12:51
Jeg tar vel (?) ikke sjansen på å ettertrekke de gamle topplokksboltene tror jeg - hmmm - ettersom hver og én må løsnes for deretter å ettertrekkes med 120 nm+ . Jeg er litt nervøzz for at å løsne og deretter ettertrekke blir for mye for strekkboltene?
(1) Hva tror dere?
(2) Hvor kjøper jeg nye topplokksbolter?
#10
Posted 19 September 2017 - 19:11
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#11
Posted 19 September 2017 - 21:02
Da blir det biltitting på fredag. Får med meg en kar (flytekniker) som er rå på å lete etter rammerust og bruke hørselen til å lytte etter klonk (nope - ikke trønderdrikke ;-) ) Er det minimalt med rust så blir det olje på bolter og momentnøkkel - og vips er en lisens-Pajero reddet fra skroten.
Fortsettelse med mulig roadstory følger...