Kjøp av nyere Pajero
#1
Posted 11 February 2018 - 21:22
#2
Posted 11 February 2018 - 22:57
Har en '06, så det er jo eldre. Men har skjønt det slik at det er mye det samme det går i, bortsett fra at de nyere har litt mer kødd med elektronikk og EGR. Nedsoting av motor er et problem på disse som på de fleste diesler, så skal du ha en ny så legg inn i regnskapet å få programmert bort EGR, eller på annet vis stoppet den.
Ellers er det rust. Rust i bakre hjulbuer, og i særdeleshet fyllerør og tank. Dette må sjekkes nøye og ofte for rust. Ellers så MÅ bilen rustbehandles.
Alt i alt, om du tar noen relativt beskjedne forbehold, er det en god bil. Komforten er slett ikke gærn, jeg trives godt i vår, og nyere versjoner er bedre støydempet enn vår, så... De er rett og slett bygget for norske drittveier. Vi har 3 unger, og de stortrives i bilen. Automat. Du skal ha automat. Funker som en kule på disse bilene. Vår bruker ca 11l/100KM på sedat kjøring med litt hverdagslast. Kan fint bruke halvannen og vel så det om du kjører med flat pedal, men dette er ikke bilen du gidder å kjøre hissig med, selv om den forsåvidt takler det og. Så regn med literen på milen, og litt mer. På langkjøring kan du fint få den endel under literen, helt alt etter kjøremønster. Trekker du tungt så kan du selvsagt bare drite i disse tallene, da må den få det den vil ha. :-)
Kjerring og unger og garasje og hus og Pajero og Pajero Sport og Pajero Sport. Puh.
Livet er en lek. Tror jeg.
#3
Posted 12 February 2018 - 16:09
Takk for svar EGR skal jeg alltids klare å håndtere. Selv om jeg trodde sotingsproblemet var av mye mindre art på nyere biler?
#4
Posted 12 February 2018 - 17:05
Mener de begynte med DPF i 07. Det er og common rail fra 07. Samme motor, men ombygget til Common Rail. Både før og etter 07 er sot et problem, men 07 og nyere er mer plaget, mye pga høyere krav og flere parametre som skal passe sammen. DPF gjør jo ikke saken bedre heller. Egr er ikke bare å blokke på 07 og nyere, da kaster den feilmelding på deg. Det går an å lure den, men ikke uten litt ekstra innsats. Programmering / tuning er en god løsning. Flissundet har flere vellykkede eksempler.Takk for svar EGR skal jeg alltids klare å håndtere. Selv om jeg trodde sotingsproblemet var av mye mindre art på nyere biler?
Sent fra min LG-H815 via Tapatalk
Kjerring og unger og garasje og hus og Pajero og Pajero Sport og Pajero Sport. Puh.
Livet er en lek. Tror jeg.