Jump to content



Photo

Hengervekt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 posts

Posted 14 January 2020 - 09:24

Er det noen som rimelig sikkert vet hva det er som er begrensende faktorer for hengervekt på min sub 6.5, 1500?

Er det innfestingen for hengerfeste, selve hengerfestet, motor, driv-verk ?

 

 

Ser at jeg ikke får mer enn 5000 pund=2268Kg på bilen. Kjenner jo flere som har fått innskrevet både 3 og 3.5T i vognkortet for tilsvarende bil.

For øvrig så er det samme tilfeller også for andre AM-suvs jeg jeg vært bort i. Virker jo ganske useriøst hele greia.

BT kunne selvfølgelig ikke gi noe svar, heller ikke Berheim hadde noe svar.

 

 

R



#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 posts

Posted 14 January 2020 - 20:56

Selve henger festet og eventuelt kula kan ha begrensninger for hva du kan trekke, men det har ingen betydning for hva som kan stå i vognkortet. 

Vet mange misforstår ang 5000lbs, det står innprentet på støtfanger bak, men det er hva den tåler med dropp kule i hullet i fangeren.

Det var et firma som jeg ikke husker navnet på, var noe med .... service, var GM Norge som henviste meg dit mente jeg. De utstedte et dokument over alle kall det verdier på bilen min ut fra chassi nr. Det var de som ble lagt til grunn når jeg fikk innskrevet trekk vekt på suburban K1500 - 96 modell bensiner. Fikk 3.150kg.. men har begrensning på 3000kg pga kula/hengerfeste/dropp plate.



#3 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 posts

Posted 15 January 2020 - 19:20

Hvis du Googler: clas hitch
Da kan du få opp liste over vekt begrensninger, som fysisk stilles til slepe krok/fester.

Jeg måtte bytte til firkant 2" innfestninger - da 2002 Tahoen min hadde oppspiste metall fester...

#4 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 posts

Posted 15 January 2020 - 21:32

Historisk sett har det vel også vært en del "synsing" fra de lokale Biltilsyn/Trafikk stasjoner?

Mange av våre biler har opp i gjennom levetiden hatt en runde som lett lastebil på vognkortet.

Har fått et inntrykk fra flere innlegg på dette forumet - ved tilbake registrering til B klasse bil -
så har kontrolløren vært ute på bakrommet og kastet terning på hva han/hun gidder/gadd å skrive/justere i nytt vognkort.
Det er også produsert nye vognkort med 0 Kg tilhenger vekt..

#5 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 posts

Posted 08 February 2020 - 00:48

BT godtok kun "dokumentasjon" utstedt av AM-car eller Bergheim (begge opererte med 5000 pund).

 

Ved kontakt med BT så var det kun fokus på bilens drivverk (aldri noe fokus på selve hengerfestet) som begrensende faktor (motor, gearboks, utveksling i diff).

Ja,, er vel noe mulighet for å ha kule på støtfanger,,,, tor det der var oppgitt en verdi noe i underkant av 5000 pund.

 

Synes det er ganske lite hengervekt på en slik bil,,,, snappe 2.3T.....

 

Er vel ingen vits i å forsøke å kontakte GM i statene heller?



#6 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 posts

Posted 16 February 2020 - 14:24

Er forskjellig fra biltilsyn til biltilsyn...desverre. Eg var innom Stavanger trafikkstasjon med min 07 Yukon i høst. Hadde da fått dokumentasjon fra Amcar hva tilhengervekte bilen var godkjent for.
Først godtok kontrolleren ikke papir fra Amcar, KUN dokumentasjon fra importøren var godt nok. Etter mye fram og tilbake så godtok dei motvillig dokumentasjonen fra Amcar. Så var det full kontroll av tilhengerfeste og kroken, bilde av taggen i døra som nesten ikke var leselig, og bilde av det inngraverte chassisnr. som selvfølgelig var rustet vekk. Måtte da bestille ny time for å inngravere chassisnr. på nytt.

Så konklusjone er; pass på at alt er leselig og iorden før du reiser inn til løvens hule.