Gå til innhold



Foto

Utveksling framdiff 01 Tahoe.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 RunarStock

RunarStock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 08 February 2020 - 22:59

Hei!

Etter lange tider uten fungerende 4wd kjøpte jeg en diff fra en hugger.
Min bil er en 2001, donoren var en 2005.

Hva er sannsynligheten for at utvekslingen ikke er den samme på de to diffene? Syns det virker som bilen trekker, som om framhjulene går fortere enn bakhjulene.

Lenge siden 4wden fungerte, så jeg husker ikke hvordan den oppførte seg.

Den gamle diffen åpnet jeg idag, og ser til min ikke rent lille overraskelse at verkstedet som byttet tetteringer på den ikke har satt den sammen riktig. De har lagt mansjetten nedi, og gaffelen OPPÅ, og dermed deavktivert hele sulamitten...

Jaja, man lærer.

På forhånd takk.
Runar

#2 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 09 February 2020 - 10:52

Min 2002 Tahoe med orginal 4WD oppsett - har som du antyder muligens litt mere trekk på forhjul enn bakhjul.
Jeg satt i allefall selv igjen med den følelsen - etter å ha kjørt opp en veldig is belagt bakke....

Som ekspertene også sier - ha like dekk foran/bak & være like slitte, når man bruker 4WD...

#3 RunarStock

RunarStock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 09 February 2020 - 10:58

Dekkene er like, og lite brukt så de er ikke veldig ujevnt slitte.
Kanskje forstillinga er høvelig slitt. Kanskje den ikke tålte at jeg hamra senterlinken av pitman og idlerarm.

Takk for innspill, det høres forsåvidt logisk ut at den trekker mer enn den skyver.

Styredeler er billig, så kanskje jeg bytter pitman og idler samt senterlink.

#4 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 14 February 2020 - 12:46

Har du prøvd å koble inn 4wd i fart? 4wd-systemet på disse er meget følsomt. Det er nok at det er nye dekk på én aksling og veldig slitte på den andre så vil ikke 4wd kobles inn. Lite trolig at den kobles inn ved forskjellige utvekslinger. Men RPO lappen i hanskerommet forteller hvilken utveksling bilen din har.

#5 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 14 February 2020 - 18:52

Utvekslingen er det den første eieren bestilte, i statene er det vanlig å bestille utveksling etter hva bilen skal brukes til (f.eks. trekking av henger, offroad eller langkjøring).

Men jeg tipper at alle som ble importert av Bergheim for det norske markedet ble levert med samme utveksling akkurat som alle ble bestilt med Eaton sperre i bakdiffen (kode G80).

 

Du kan jo bare snurre utgående aksel nøyaktig èn runde og telle hvor mange omdreininger mellomakslingen snurrer. 

Som Gurba skriver finner du utvekslingen i din bil på klistrelappen med RPO koder i hanskerommet. Koden du ser etter starter med bokstaven G. På min forrige Suburban hadde jeg koden GT4 som var utveksling 3,73.

 

Diffene skal nok ha lik utveklsing. Bilene våre trekker like mye foran og bak. 


Edited by sub03, 14 February 2020 - 18:53.

"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#6 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 14 February 2020 - 20:05

Hallo

 

Utväxling är lika på både fram och bakaxel no more no less. Om du inte vet utväxling/ rpo kod på donor diff så är de enklast att räkna tänder på kron o pinjong drev.

Detta skall vara samma som rpo kod som du har på tagen = samma som satt fram. 

Som du skriver så har du ca lika däck så här är du inte problemet.

 

När man byter bak eller fram axel så är de avgörande att få samma utväxling. Blir lite wild card att bara tippa... 

Ta av kåpan o räkna tänder på drev. 

 

//M