Jump to content



Photo

4L60E kasse... er de like alle?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 posts

Posted 09 July 2020 - 18:00

Havarerte i dag......

 

Lå i jevnt 80 med henger og holdt køen. Passerte Alnabru nordover og temp var under 80 grader på kassa....kom til Djupdalstoppen og ga litt mer gass for å fortsatt holde 80 i motbakken....da bare rusa den seg opp uten noe trekk kraft.. ingen forvarsel på sluring eller noe.. Fikk rullet ut på veiskulder og etterhvert bilberging. Når den ruset seg opp så hadde den med ett fått 120 grader på kassa.

 

Ventet litt til kassa kom under 100 grader og fikk da kjørt litt fremover en 10-15 meter så jeg stod litt bedre.. Den ristet og skaket seg tilsvarende som om at den ikke gikk på alle sylindere.. men det var kasse relatert.

 

Har slitt ut kasser før men da har det væt lambeller som gradvis har blir dårligere og man har merket sluring av og til. Jeg har da også kunne kjørt på eks 1 og 2 gir hvis det er 3 gir som er brente lambell. I dag var det ikke noe slikt. Bare helt dødt på alle. Var så jeg lurte på om drivaksel kunne være gåen.. men en test på 4x4 viste at det ikke var noe fremdrift for det.

 

Hva tenker folket? kan det være converter siden ikke noen av girene virker?

 

Så lurer jeg på om 60 kasse er 60 kasse uansett årgang og merke. Har en 60 kasse tilgjengelig fra en Astro 4x4. Så litt på svenske sider også der var det snakk om både 5 og 6 gir virket det som på 60 kasse fra samme årstall. (1998). Kan jeg sette inn 60 kasser helt opp til 1999, eller var det endringer underveis på kontakter og rør?

 

Kan jeg på en bensiner oppgradere til en 80 kasse eller går ikke det?


Edited by Chevy-LPG, 09 July 2020 - 18:00.


#2 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 posts

Posted 10 July 2020 - 13:28

Hallo 

 

Först kolla rpo koden (RPO M30) den tror jag de skall finnas. Astro skulle väl inte vara helt osansynligt att denna passar (ev en rpo kod) Kolla lite kontaktstycker så är de inte är stor skilnad. 

 

Kanske ett oljepumps haveri/ converter/ sprucken sprag. Som gör denna obalans (rister). 

Min va en 4L60 från -89 pick up (ligger på rest metal på återvinning centralen) behövde inte några hardparts och har inte plats till allt. 

Men de är väl bara ut med lådan o riva isär skrot är den oavsett. Samtidigt så kan man ju jämföra med Astro kassa när den är lös. De finns väl säkert en 4L60E kasser runt i landet.  

 

Du kan uppdatera till 4L80E MEN med ombyggnad. Onödigt med xtra tid o pengar. Bara tull på en standard Sub. 

 

God sommar MR 

//M



#3 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 posts

Posted 10 July 2020 - 18:02

Jeg tenker du skal gjøre grundig research før du evt kjøper brukt kasse.

 

Pga overgang fra OBDI til OBDII kan du ikke bruke kasse fra 95 eller tidligere i din bil. Det var også en forandring på lock-up styringen før -96 en gang.

Du kan heller ikke bruke en kasse fra donorbil med LS-motor (etter 1999/2000?)

Sikkert ikke dette du ville høre, men da står vi igjen med 1996-1998 som vil passe i din bil uten modifikasjoner.

 

Girkasse fra Astro? Vet ikke gitt, men slettes ikke umulig med tanke på at 4,3 og 5.7 er fysisk like bortsett fra to sylindre...

 

Men sjekk grundig om elektronikken er kompatibel, det var noen forandring på en eller annen solenoid på noe tidspunkt.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#4 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 posts

Posted 01 August 2020 - 12:18

Kassa ute ??? eller är de bara semester  :innocent:

 

//M



#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 posts

Posted 01 August 2020 - 19:27

Har tatt ferie... I Hallingdalen på camping nå. Mercen ble trekkvognen....