Jump to content



Photo

Kinkig problem med tenningslås og startsperre


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 Elbee

Elbee

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 posts

Posted 08 February 2021 - 20:09

Bilen - en 2004 Grand Vitara 2.0 Turbodiesel - står på et kinkig sted og er ute av stand til å starte.

 

Det er to ting feil. Det ene er starteren. Men dette kan løses med å trille i gang skulle jeg tro. 

Men!.... Jeg har bakset så mye med tenningsnøkkelen at den har gått i vrang. 

 

Jeg får vridd nøkkelen forbi rattlås og til ACC - punktet - det vil si at vidusheiser og radio funker. Men jeg får den ikke til ON som vekker opp resten av bilen - eller til neste steg - som starter den.

Jeg har nå skrudd løs startbryteren (plastplata med koblinger bak tenningslåsen), og kan skru på strømmen med denne slik at jeg i det minste fikk lukket el-vinduer.

Men så var det å få starta greiene da... Tenkte å trille den i gang på et vis. Lurer på om jeg kan starte den uten nøkkel - så fremt nøkkel med chip står der den står til vanlig - i låsen? Selv om den ikke står i ON-posisjon?

 

Leste om en som løsnet startsperre-antenne (ringen foran ved nøkkelhullet) og tapet fast nøkkelen med chip inni i denne, slik at bilen "tror" du har nøkkelen som hører til mens han brukte en annen nøkkel.

 

Spørsmålet er om jeg kan gjøre noe lignende? 

 

Altså: Kan jeg la originalnøkkel med chip inni stå i - for å oppheve rattlås - og forhåpentligvis startsperra - mens jeg starter bilen med selve bryteren på baksiden av låsen?

Da kan jeg i det minste komme meg hjem til garasjen for neste steg.

 

Setter pris på innspill fra alle som har vært borti det samme:)



#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 posts

Posted 09 February 2021 - 11:47

Om du brukte nøkkelen og vrir bryteren fra ON til ACC så vil bilen stoppe, derfor vil det samme skje så lenge du ikke får nøkkelen lengre enn til ACC i tenningslåsen om du drar den igang. Du må derfor «tyvkoble» tenningslåsen og koble tenningsstrømmen på ACC på tenningslåsen, hvis du forstår. Da kan du enten få dratt bilen igang, evt bare koble ei ledning mellom startinnslaget som du legger på plusspolen for å få start.

 

Det aller enkleste er nok uansett å få leid deg en bilhenger og få bilen hjem på, evt ring etter bilberging. Da kjører de bilen hjem til deg hvis du vil, og det ikke er mye lengre enn til nærmeste verksted. Har du minikasko koster ikke berging mye. 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere