Gå til innhold



Foto

Glødeplugger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 09 June 2004 - 23:00

Ser ut som om jeg har klart å svi av alle 8 glødepøuggene på min 6,2d fish.gif. Jeg måler i allefall brudd mellom kontakten på pluggen og jord. Noen som vet om det normalt byr på noen problemer å skifte disse?
Nitteberg trodde det hadde vært en tråd om dette før, men siden søkefunksjonen ikke fungerer så er det like enkelt å spørre...

Raymond

1986 Chevrolet Blazer K5 Silverado 6,2d

#2 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Dette er helt riktig. I en manual jeg har står det: "Glow plugs: These are 6-volts heaters (operated at 12 volts) ...". Høres jo litt merkelig ut.

Raymond

1986 Chevrolet Blazer K5 Silverado 6,2d

#3 amundsen

amundsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 97 Innlegg:

Posted 09 June 2004 - 23:00

jeg hadde to topper(løse heldigvis) og der var det 2 plugger som hadde brent seg på tuppen å var for store til å skrus ut, måtte banke av tuppen. men trur det er ett skrekk eksempel, har skiftet på flere å det har ikke vært nåe problem. lykke til

#4 Subbus

Subbus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 09 June 2004 - 23:00

Har Skiftet på min 6,2 ,måtte ha Pipe nøkkel for å få ut gløde pluggen der ac har brakket til motoren:devil: med godt mot så gikk det som en drøm å skifte disse:D:D

#5 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 10 June 2004 - 23:00

Det at tuppen på pluggene sveller og blir nærmest umulig å få ut er ikke ett skrekkeksempel, det er desverre vanlig. Særlig hvis du bruker "billige" glødeplugger.

Hvis overnevnte har skjedd, gjør du følgende:

Skru ut pluggen så langt det går. Skru så av clipsene som holder dieselrørene til dysene fast i ventildekselet. Skru av røret til dysa og tilslutt selve dysa. Til dette trenger du 30mm dyp pipe.
Når dysa er ute, tar du en plastslange som passer i dysehullet og kopler til en støvsuger. Du tar nå en vice-grip tang og klemmer på glødepluggen. Bend så frem og tilbake/opp og ned, til pluggen brekker. Husk å ha støvsugeren på og slangen i dysehullet. Den knekkte delen vil nå bli sugd opp istedet for å havne nedi sylinderen.

Dette fungerer utmerket. Jeg har gjort det selv ved flere anledninger.

Når det gjelder valg av glødeplugger, bruk AC Delco 60 G plugger. De koster nok en 50 lapp mer pr stykket enn billigplugger, men er konstruert så de ikke skal svelle opp i tuppen.

Sjekk samtidig at du har ett gløderelee som fungerer. Sjekk også spenningen ut til pluggene, når alle er koplet fra. Du skal da ha samme spenning inn på releet som ut til pluggene. Hvis releeet har trukket fuktighet, hender det at kontaktflatene i rellet irrer og gir dårlig kontakt. Da synker spenningen til pluggene.

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#6 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 10 June 2004 - 23:00

Støvsuger... Kona fikk en gang start på Sierra'n ved hjelp av en hårføner biggrin.gif!

Har allerede sjekket spenningen til pluggene. Rundt 12,5V. Skjønner fremdeles ikke at alle pluggene kunne gå på en gang sad.gif. Lurer på om det kan ha sammenheng med at jeg skulle teste det jeg trodde var oljetrykksgiveren. Bakerst, nede på høyre side av motoren (passasjersiden) sitter det en giver med to ledere tilkoblet. Prøvde å legge de til jord for å sjekke måleren. Fant etterpå ut at giveren sitter øverst på motoren, mot topedoveggen, nesten umulig å komme til. Kabelen hadde bare løsnet fra giveren.

Raymond

1986 Chevrolet Blazer K5 Silverado 6,2d

#7 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 10 June 2004 - 23:00

Den føleren du sjekket er en bryter som er sluttet når notoren er kald og åpner seg når vanntemperaturen på motoren blir lunkent.
Denne bryteren styrer hurtigtomgang og en slags fortenning i dieselpumpa når bilen er kald. På noen modeller er den også med på å styre glødeanlegget. Styringen av denne til glødingen ble fjernet på nyere modeller, og kan med hell gjøres på eldere biler. Men ikke fjern funksjon til hurtigtomgangen og dieselpumpa. Hurtigtomgangen er en rund sollenoid son sitter i framkant opp på motoren. Grønn ledning tilkoplet. Skal ha 12volt ved kald motor.

Her er ett koplingsskjema over glødeanlegget ditt:

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#8 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 11 June 2004 - 23:00

Hvilken spenning skal glødepluggene ha? Jeg har hørt 9V og glødepluggene er merket 10,3V. Hvis jeg måler på ledningene til pluggene har jeg 12,5V. Tror kanskje jeg venter med å koble til de nye pluggene før jeg har funnet ut hva som er feil. Litt dumt å svi av 8 plugger enda en gang! Glødelampa lyser også veldig lenge. Rundt 30 sek. før den kutter glødingen. Mulig dette har noe med at det er brudd i de gamle pluggene?

Raymond

1986 Chevrolet Blazer K5 Silverado 6,2d

#9 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 12 June 2004 - 23:00

Så var 7 glødeplugger ute. Den siste sitter fast devil.gif, og det er jo selvfølgelig den bakerste på venstre side der det er vanskeligst å komme til. Får skrudd ut til slutten av gjengepartiet, men så får jeg dratt den bare 1-2 mm utover. Kan dette høres ut som om tuppen på pluggen har svelt ut? Tør ikke ta i for mye heller i tilfelle tuppen plutselig ryker.

Raymond

1986 Chevrolet Blazer K5 Silverado 6,2d

#10 amundsen

amundsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 97 Innlegg:

Posted 12 June 2004 - 23:00

høres desverre slik ut ja. må nok starte opp støvsugeren du gitt, det er jo en genial ide så det funker sikkert. bare litt mer arbeid. Lykke til igjen

#11 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 13 June 2004 - 23:00

Du skal ha batterispenning til glødepluggene, så 12,5 V er riktig.
Hva slags glødeplugger har du kjøpt ????
Benytt AC 60 G plugger hvis du vil ha problemfri gløding i tiden fremover.

Gløderelleet skal ikke stå på i 30 sek. Har du AC 9 G plugger vil disse ta kvelden rimelig raskt hvis de får spenning i 30 sek.
Bytt gløderellet, og gjør som jeg har nevnt i innlegget over, ang. kopling av "c" terminalen.

Finn frem støvsugern, så får du ut restene av den siste pluggen også.

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#12 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 13 June 2004 - 23:00

Jeg kjøpte Autolite 1110. Tilbud på Stolen... Og de skulle være like gode som 60G pluggene. Fra tidligere erfaring burde jeg kanskje ikke stole på det. Disse er merket med 10,5V.

Jeg brukte halve dagen i går til å skifte den siste pluggen. Av med dieselrør og dieseldyse og fram med støvsugeren. Så viste det seg at den var like hel mad.gif. Den satt bare skikkelig godt fast. Må ha vært gjengrodd av sot.

Et tips til de som skal bruke støvsugermetoden: En standard hageslange passer perfekt inn i åpningen der dieseldysen sitter. Hvis du i tillegg bruker myggnetting e.l. der støvsugerslangen går inn i støvsugeren vil du også se om du har fått med deg alle delene fra pluggen. Det var i allefall min teori, selv om jeg aldri fikk prøvd den.

Leste i Haynes manualen at glødereleet skal være på i 4-6 sek, så av i 4,5 sek, på i 1,5 sek, av i 4,5 sek osv. i 25 sek. Min glødelampe lyser konstant. Det er nok ikke annet å gjøre enn å bruke noen flere kroner på deler.

Raymond

1986 Chevrolet Blazer K5 Silverado 6,2d

#13 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 14 June 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg kjøpte Autolite 1110. Tilbud på Stolen... Og de skulle være like gode som 60G pluggene.

Leste i Haynes manualen at glødereleet skal være på i 4-6 sek, så av i 4,5 sek, på i 1,5 sek, av i 4,5 sek osv. i 25 sek. Min glødelampe lyser konstant. Det er nok ikke annet å gjøre enn å bruke noen flere kroner på deler.

Raymond

1986 Chevrolet Blazer K5 Silverado 6,2d

Opprinnelig postet av Berntzen




Da kan du be de på S.Stolen stappe de Autolite driten oppi rassen....det er IKKE det samme som AC Delco 60 G , som for øvrig er 12V plugger.
Sorry, blir litt forbanna når jeg hører slikt. De har peiling på mye på Stolen, men litt "invikla" dieselelektronikk er de grønne på. Går jo i BENSIN der oppe vettu....

Det høres ut som du bør bytte glødecontroller'n din.

Flott at du fikk ut alle pluggene, det tar litt tid, særlig hvis de er svellet opp.

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink