Gå til innhold



Foto

Vakumregulator


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 ual

ual

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 02 October 2004 - 23:00

Er det noen som kan hjelpe meg med en forklaring , hvordan man justerer vakumregulatoren på en sub med TH 400 kasse. Gjerne med bilder. Har kjøpt meg en Sub der dette er koblet ut , og kassen er koblet med direkte vakum . Dette gjør at i 30 km har den giret i drive. Hadde vært nyttig med litt kyndig hjelp.

#2 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 07 October 2004 - 23:00

Ikke for å krangle nå asså. Men på bruttern sin 83 GMC (High Sierra) var det vakumstyrte spjeld. Og det var ikke klima på den, ikke el.vinduer heller. Blekk på dørene inni osv. Eneste som var el styrt var vinduet i tailgaten smile.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#3 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 07 October 2004 - 23:00

Se der ja:D

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#4 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 07 October 2004 - 23:00

På biler UTEN Aircond. er det mekanisk (wire) styring av spjelene.
På biler MED Aircond. er det vakumstyrte spjel.

Trond

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

President of Taliban Hunting Club

#5 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Kan jo være vaierstyring på spjeld og sånt selvfølgelig.

Men vakumpumpe er det ihvertfall biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#6 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Ble usikker jeg og. Har nettopp montert dashbordet, tror alt var mekanisk. Er ikke aircondition på den.............

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#7 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Øh ? skal jo smokke i spjeldene da? Eller var det noe jeg ikke skjønte nå blush.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#8 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Ånei du, ingen smokk her! Vareutgave vøtt.........biggrin.gif:D:D

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#9 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Ja det kan være det. Eller at vakumpumpa begynner å bli litt lei av livet. Dem slites ut etterhvert dem også.

Det er bare å prøve vakumpumpa først. Sitt inni bilen og start motoren. Da skal de smokke igjen en del spjeld i forbindelse med varmeapparatet.

prøv litt hendler og hør om det smokker.

Smokker det ikke/veldig treigt eller dårlig er det mes sannsynlig sliten vakumpumpe.

Vakumslangene er jo lette å sjekke.

Og prøv å justere på regulatoren. Det kan bare være at den trenger å flyttes litt for at alt skal bli fint igjen.

På sub med 400 kasse er den riktig justert når kassa legger inn siste giret like under 80 kmt, full gass !!

Pen kjøring bør den legge inn siste i ca 30-40 kmt, litt ettersom.



Subbeløs, men ikke motløs

#10 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Snakker vel enten gåen regulator eller falskluft i vakumslanger her da:P:P:P:P

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#11 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

En kompis har en G30 van som girer opp på høyt turtall. Da girer den ganske brutalt. Har han derimot henger /vogn bak girer den helt perfekt!

Er dette vanlig:wtf:

Kan tenke meg at en G30 er beregnet for litt hengervekt, og derfor girer på denne måten:wtf:

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#12 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Nope. Skal ikke være sånn. Har kjørt en del G30, og den var ikke sånn.

Det at den girer bedre kan kanskje komme av at den blir litt treigere, og får bedre tid til å bygge vakum? Og hvis det er en litt stor henger, hestehenger eller noe sånt så vil jo tyngden på hengeren gjøre at nappinga merkes mindre. Liksom litt slur i kasa på en måte?

Subbeløs, men ikke motløs

#13 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Jeg hadde samme sjuka selv. Gåen regulator.

Når jeg kjørte så gira den seint til andregir, og med det ekstra turtallet rakk jeg nesten nakken hver gang. ikke så kult. Og dieselforbruket blir jo litt høyere, og særlig sunt for girkasse/kryss etc er det jo heller ikke

Subbeløs, men ikke motløs

#14 ual

ual

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Takk for god hjelp. Har satt på rugulatoren fra 86 mod . bilen ser ut til å gire fint etter litt justering. Er foresten en helt toppers bil etter noen måneder m tillvenning. Har tidligere bare kjørt van m 350 bensin.

#15 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 04 October 2004 - 23:00

100 % sikker på at regulatoren din har daua......biggrin.gif

Dem pleier det etter 10-15 år devil.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#16 ual

ual

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 04 October 2004 - 23:00

Her var det en del ting å forholde seg til. Bilen min girer fra 1 til 2 på veldig høyt turtall . For så å ikke gire i drive m regulatoren koblet til. Men sånn som den var (er) koblet med vakum direkte fra pumpa har den giret helt opp i driven i 30 km. Sånn som jeg skjønner d blir jeg fri for kick down vist jeg setter på den regulatoren jeg har fått tak i. Men av to onder er d vell bedre å slippe å gire manuelt . en å ha kick down der i alle fall i første omgang.

#17 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 04 October 2004 - 23:00

Det stemmer, Tore.
På 82-86 sitter denne funksjonen på gasspedalen.
Det er to ledninger på denne bryteren.
Det er samme fargekode på disse ledningene, som på '87-

Trond

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

President of Taliban Hunting Club

#18 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

Har alltid kalt det girkontroller jeg, siden jeg er litt norsk. Og det har jo vært passe riktig det da cool.gif

Men da sitter vel kick-down funksjonen på gassen på 82-86 da? Synes jeg har sett en trepinnsbrytter nede ved pedalen, eller er den til noko anna wtf.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#19 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

Hallo Karer !!!!

Nå må vi få de riktige uttrykk inn i rette spor:

TPS = Trottle posision sensor : sitter på biler med 700 kasse og har en masse ledninger tilkoplet. Denne styrer samtidig avgass-gjennbruksystemet på disse bilene (C-diesel)

Det dere snakker om her, som styrer gearshiftet til 400kassa, heter:
VRV = Vacum Regulator Valve.


Denne vakumregulatoren kom i to versjoner; en fra '82-'86 og en fra '87-'90.

Den første versjonen har IKKE LEDNINGER.

Fom '87 kom den med to ledninger. Den ene rosa/sort kommer fra tenninga. Den andre, orange, går til gearkassa og styrer kick-down. Her skal du ha spenning ut på orange ledning ved fullt gasspådrag.


Mvh.
Sheriffen

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

President of Taliban Hunting Club

#20 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

Det er jo bare å prøve den det biggrin.gif

Fungerer det så vil du merke det fort når du vrir på reggisen. Hvis den du har fått tak i er i orden da?

Søstra mi har en 91 subb med L480 4 gira. Der har reggisen (tps da) kun ledninger, ikkeno slanger.

Subbeløs, men ikke motløs