Gå til innhold



Foto

Hummer - Dodge crash.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
46 replies to this topic

#1 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 02 October 2004 - 23:00

....ser faktisk ut som om H2'n har fått mest juling:o:o:o:fish:




512TR

#2 eirikrab

eirikrab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 27 October 2004 - 23:00

De der NCAP stjernene deles nå litt ut i forhold til "papir"prestanda. Var det ikke slik at dersom midtre sete bak ikke har trepunkter så blir det maks fire stjerner..?

En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee

#3 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 27 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
De der NCAP stjernene deles nå litt ut i forhold til "papir"prestanda. Var det ikke slik at dersom midtre sete bak ikke har trepunkter så blir det maks fire stjerner..?


Er det så rart da:wtf:wtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gifwtf.gif
Skal ikke midtre sete ha like god sikkerhet som de andre 4:wtf:wtf.gifwtf.gifwtf.gif

I NCAP er det ikke bare deformasjons soner som teller. Airbagger, belter, beltestrammere osv som er avgjørende for økt sikkerhet i bil skal være avgjørende for antall stjerner.


Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#4 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Dette er jo bare tull! Bilene skal deformeres i en krasj! Uansett om taket har begynt og deformere seg på h2`en så har jo karosseriet gjort akkurat det det skulle! Legg merke til at føreren har åpnet døra,det er helt etter boka! Bilen skal bli knust! Føreren av den andre bilen har kansje vært utsatt for større G-krefter enn føreren av H2 ! Det som ikke kommer fram fra bildet er farten kjøretøyene var i når de krasjet! Jeg krasjer heller i en 2004mod personbil med 5 stjerner i NCAP enn i en sub fra 90 !


Kveldskole med fysikk på deg !laugh.gif
Man skal ikke så langt tilbake i tid før bilene ikke hadde noe som het eller lignet på deformasjons soner. Obs taket skal ikke deformeres hvis den skal holde noe i nærheten av 5 stjerner... du burde lese litt mer om hvordan testene gjøres og hvilke krav de setter.
Bilene på bilde har hatt en frontkollisjon og så lenge pickupen er tyngre/like tung vil føreren av H2 utsette for like store til større G-krefter(basic fysikk).(unntaket vil i tilfelle være om føreren av H2, har seler som etterhvert skulle ha gitt etter, fins ikke såvidt jeg vet, eller om H2èn sto stille.).
Hvorfor ! Tenk deg at 2 biler fronter(lik vekt)... den ene er helt stiv og gir ikke etter, den andre myk i fronten og gir etter. Den stive vil gå inn i fronten og videre inn i den myke bilen helt til den treffer noe hardere. Dvs at den myke bilen har dempet g-kreftene som utløses av bråstoppet for begge bilene, den stive bilen fortsetter litt framover i den myke, mens den fronten til myke bilen stopper helt opp og går istykker slik at resten av bilen "glir" "sakte" fremover.
Prinsippet er jo som å slippe et blylodd på en svamp.....

Så lenge som jeg ikke krasjer i en fjell/betongvegg eller et annet fast objekt vil jeg heller ha krasjet i en 90 mod sub... uten tvil !
hint hint vekt, masse, hastighet......

#5 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 23 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Kanal24 sin Hummer H2 ble kondemnert no, då ein reporter var ute å køyrte..sklei på litt olje.. store bila som tåla lite tydlegvis.. skulle aldri tru det om Hummer.. H2 er vel ikkje likt oppbygd som storebror???


H2en er i prinsippet en Chevy Tahoe med annet kaross og større hjul og anen motor!

#6 runar

runar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 467 Innlegg:

Posted 23 October 2004 - 23:00

Jeg vil heller daue av at innvollene mine får ei innvendig ommøblering i en bråstopp i 0,5 sec , en at jeg blir så most sammen at jeg ikke har mulighet til å klø meg på ballene ,før brannvesnet kommer å monterer stropp rundt hodet mitt og vinsjer meg ut. Så jeg ser ut som ei utpult tøyfille.
Det var nå min mening!!!

#7 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 23 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg vil heller daue av at innvollene mine får ei innvendig ommøblering i en bråstopp i 0,5 sec , en at jeg blir så most sammen at jeg ikke har mulighet til å klø meg på ballene ,før brannvesnet kommer å monterer stropp rundt hodet mitt og vinsjer meg ut. Så jeg ser ut som ei utpult tøyfille.
Det var nå min mening!!!

Opprinnelig postet av suzuki 410



hehehe markaber humor.. melikes



#8 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

Au, det så vondt ut, men ja det ser ut som taho'en har fått mest juling !! Ser at taket har begynt å endre form !!

#9 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

plast er vel ikke det beste materialet innen kollisjonsikring smile.gif



#10 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

Hei..

Så vidt jeg husker så var det en reportasje om krasj farlige biler når det gjalt fra side og front kolisjon.
Da var det faktisk tryggere å kjøre en vanlig personbil enn amrikanske pickup trucks i forbindelse med diverse krasj, nettopp pga sikkerhets brønn eller sikkerhets karosseri i vanlige personbiler.
Det med at bilene ser veldig ødelagte ut trenger veldig ofte ikke bety at
det er store personskader. Vel å merke så gjelder dette med biler i stortsett samme størelse slik som i dette tilfelle to biler i omtrent samme tyngde å mål.
Slik som Odin her sier så ser det ut til at det cupeen i h2 er rimelig inntakt, men at det som virkelig skal ta i mot trykket har gjort den jobben det skal gjøre nemlig å gjøre kolisjonen mykere. Men for pickupen ser ut til at det har blitt en hardere medfrart for folkene i den bilen pga liten deformasjon av det som bør ta i mot krasjen.


Mvh Frank



"Han sover ikke, han jobber for maij"

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#11 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

Legg merke til at dodgen er en dually, den er sikkert dobbelt så tung som H2'en.. med feit ramme tunge aksler osv for masse totalvekt

#12 odin

odin

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 747 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

deformasjonsoner, kan hende han i H2 har mindre nakkesleng en han i dodgen, bilene må jo på verksted uansett så da er det ikke så nøye hvem av de som er mest bulka

slek går no dagan

#13 håper

håper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 441 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

Dette er selvfølgelig interessant å snakke om hvis to likeverdige biler(ublidt)møtes,men hvis en møter en vanlig bil så vet jeg hva jeg helst vil sitte i.Vanlige biler er det jo også mest av.
Mvh håper

#14 OleV

OleV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 315 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

H2 er jo bare en Tahoe med litt annerledes karosseri.
Personlig syns jeg H2 er litt wannabe, denne kunne de spart seg for. H1 som gjelder. H2 er tahoe, og blir aldri noen vaskekte råtass

#15 håper

håper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 441 Innlegg:

Posted 04 October 2004 - 23:00

Har tenkt på det jeg for min del.Størst er best.

#16 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 04 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Så vidt jeg husker så var det en reportasje om krasj farlige biler når det gjalt fra side og front kolisjon.
Da var det faktisk tryggere å kjøre en vanlig personbil enn amrikanske pickup trucks i forbindelse med diverse krasj, nettopp pga sikkerhets brønn eller sikkerhets karosseri i vanlige personbiler.
Det med at bilene ser veldig ødelagte ut trenger veldig ofte ikke bety at
det er store personskader. Vel å merke så gjelder dette med biler i stortsett samme størelse slik som i dette tilfelle to biler i omtrent samme tyngde å mål.
Slik som Odin her sier så ser det ut til at det cupeen i h2 er rimelig inntakt, men at det som virkelig skal ta i mot trykket har gjort den jobben det skal gjøre nemlig å gjøre kolisjonen mykere. Men for pickupen ser ut til at det har blitt en hardere medfrart for folkene i den bilen pga liten deformasjon av det som bør ta i mot krasjen.


Dette gjelder bare hvis 2 likeverdige biler møtes som nevnt før, eller at man kolliderer med et fast objekt(fjellvegg og lignende).

Kolliderer en personbil og en pickup(rammebil uten nevneverdig deformasjonsone) så vil personbilen dempe krasjet for pickupen like mye som den demper for personbilen. (fysikk).
I en kollisjon vil man nesten uten unntak komme best unna det med hvis man sitter i den tyngste bilen. Den letteste bilen tar imot mest av kollisjonskreftene/bråstoppet, den tyngste bilen vil skyve den letteste og dermed blir stoppkreftene/g kreftene for den letteste større.

Siden H2' er en Tahoe på understell/ramme så vil det være lite deformasjons soner og innebygd bur slik selvbærende konstruksjoner idag bygges. Taket skal absolutt ikke deformeres hvis den skal holde de nyeste strengeste sikkerhetskravene (kupe inntakt, resten av bil likegyldig). Så H2 og folkene i den har nesten garantert fått den hardeste medfarten her, da vel og merke om pickupen er tyngre / like tung !

Kanskje noen her som må tenke igjennom fysikk filosofien sin !

#17 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 05 October 2004 - 23:00

Og her en Audi A3, døra henger igjen rundt treet...


#18 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 05 October 2004 - 23:00



var vel en stor smell dette også... (Grand Cherokee)

#19 håper

håper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 441 Innlegg:

Posted 05 October 2004 - 23:00

Veeeeel,er det noen som har noe stygt å si om rammebiler og kolisjonssoner:wtf:.
Mvh håper

#20 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 05 October 2004 - 23:00

Men slik ser en BMW 3-serie ut etter crash med tre