Jump to content



Photo

mb feltvogn


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 posts

Posted 06 August 2005 - 23:00

Noen som kan fortelle meg hvor disse er til salgs eller må det gå gjennom privatpersjoner??
har tidligere kjørt en del 300gd det var kjempe bil!
harforstått at bilen fra forsvaret er 230...? dumt spørsmål kansje men er det disel eller bensin??

Suzuki SJ413 HighRoof
http://www.offroad.n...de=View&RID=899
lapppen+sj413jx=morro

#2 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 posts

Posted 08 August 2005 - 23:00

Rust er det forhåpentligvis lite av i forhold til mange sivile (Understreker at jeg ikke har noen erfaring på feltvogner som er avhendet av Forsvaret, kun relativt slitne feltvogner som fortsatt er i aktiv bruk), men de vanlige stedene på en G er bla. bakhjørner, forskjermer rundt lykthusene, nedre kant av alle dører, dieseltanken, kanaler, gulvet.
Drivverksmessig bør en for sikkerhetsskyld sjekke forakselen ved å kjøre sirkler på en grusplass eller tilsvarende med firhjulstrekk innkoblet. Lytt etter klikkelyder. Dette er en indikasjon for slitte drivknuter som fort blir kostbart. En nøkkelregel på G er vel at en forakselservice bør gjøres etter hver ca. 100.000 km (dvs. skifte av hjullager pluss evt. andre nødvendigheter).
Videre bør en sjekke at mellomakslingene og kryssene på disse (Vet ikke hvordan et dårlig kryss oppfører seg, men det vet sikkert andre her og sikkert du også), da kryssene ikke er utskiftbare på en enkel måte.
Sjekk at sperrer foran og bak og høy og lavgir fungerer på et løst underlag. Sperrene trenger litt rotasjon på akselen for slå inn.
Videre bør en sjekke etter vibrasjoner i bilen og ratt under kjøring. Er det slitte komponenter i forstilling eller drivverk får en ofte vibrasjoner ved noen hastigheter og det er ikke alltid like lett å finne årsaken.
Husk at feltvogner ikke har skjermbreddere orginalt og skal du på med større dekk må du nok ha dette.
Generelt er G veldig solid bil, men slitedeler og reservedeler koster ofte en del orginalt hos Mercedes i Norge, men det finnes alternative steder å handle både i Norge og spesielt i Tyskland (både orginalt med stempel og alternativt).
Bla og les litt i forumet her, så finner man utrolig mye stoff og mange hygglige mennesker som har utrolig mye kunnskap og erfaring på Geländewagen.

#3 Nordheim

Nordheim

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 712 posts

Posted 06 August 2005 - 23:00

240 diesel, sjekk Finn.no

Tor Einar

#4 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 posts

Posted 06 August 2005 - 23:00

Det er vel tre forhandlere av disse i norge (oppkjøpere fra forsvaret).
Det er følgende:
Vollen truck og parts: www.vtp.no
Olav Teigen: www.olav-teigen.no
Vestfold skips... : www.feltvogner.no

Den siste er de som har kjøpt de største partiene fra forsvaret.
mvh
Torfinn

#5 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 posts

Posted 06 August 2005 - 23:00

takker og bukker for hjelpen

Suzuki SJ413 HighRoof
http://www.offroad.n...de=View&RID=899
lapppen+sj413jx=morro

#6 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 posts

Posted 06 August 2005 - 23:00

hvordan er disse bilene i forhold til en sivil bil, tenker da på en bruksbil som man kan bruke til altmulig...
motor: 2.4l kontra 300gd(ER DET ENESTE JEG HAR OG SAMMENLIGNE MED) FAE... KOM BORTI CAPS LOCKEN...


Suzuki SJ413 HighRoof
http://www.offroad.n...de=View&RID=899
lapppen+sj413jx=morro

#7 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 posts

Posted 06 August 2005 - 23:00

Feltvognen har mye dårligere komfort en de sivile. Innvendig er det veldigenkle og med presenningstak så støyer det en del. De 72 gampene er seige, men bilen er definitivt ikke noen racer. Turtallet blir noe høyt i høyere hastighet pga. annen utveksling i akslene en i feks 300GD. Personlig kunne jeg ikke tenkt meg å brukt en feltvogn til daglig bruksbil. Men som bil nummer 2-3 og som hobby/skogsbil kanskje? Fordelen av ex-mil feltvogner er at stålormen som oftest ikke har fått tak i karroseriet og at kjørelengden som oftest ikke er veldig høy.
Har fostått det slik at tilstanden på de som bli sogt varierer veldig, og prisen er ofte relativt høy.

#8 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 posts

Posted 07 August 2005 - 23:00

ja det er det med komfåren osv. da. men er det like dører som det er i 300GDen så har jeg kansje seter og dørtrekk som kunne passe, hvis det passer ominann da, men så var det denne kalosj, pressening greia da. er ikke spess vakker.
grønn fargen innvendig på gulv osv kan jo lakkes også utvendig med no grei lakk som ikke koster skjorta,, og dasj bord kan byttes til et av en eldre vrak-bil der det er helt... hvordan er det med dekk osv på disse bilene, tenkte at hvis det hadde passet med 32" fks. bfgoodritch at eller mudd dekk så ville jo bilen gå litt tyngere og dermed ikke gå på så høyt turtall(men kansje ikke så sterk)
mutor og drivverk er vel ikke av det verste, noen svakheter her???
bilen jeg har tittet på har gåt drøye 90000km og dette kan ikke vere utslitt da...må ha stått ihjel isåfall.

Suzuki SJ413 HighRoof
http://www.offroad.n...de=View&RID=899
lapppen+sj413jx=morro

#9 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 posts

Posted 08 August 2005 - 23:00

Nå er feltvogna høyere gira enn f.eks. en sivil 300GD med automat, så du trenger ikke så mye større dekk - det blir egentlig et spørsmål om å ha nok moment til den hjuldiameteren du har. Allerede så må du nok gire ned i motbakkene. Store hjul stjeler mye dreiemoment...

Uten at jeg har kjørt noe særlig feltvogn, så er vel vindstøy og blafring fra kalesjen den største støykilden ?

(Ps: I første halvpart av nærmeste fremtid, så vil jeg ha en 300D motor (altså sugediesel) til salgs for en billig penge, da jeg holder på med et prosjekt med å sette en turbodiesel i min... Motoren har gått 220'.)

Johan-Kr

MB 300GD '86

#10 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 posts

Posted 08 August 2005 - 23:00

ok skal tenke på motoren... hva bør man se etter på sånn ex-mill. mb a???tenkte mest på rust...

Suzuki SJ413 HighRoof
http://www.offroad.n...de=View&RID=899
lapppen+sj413jx=morro

#11 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 posts

Posted 08 August 2005 - 23:00

pro:
- vedlikeholdt
- ikke rust
- lav km
- pris?

cons:
-24 volt anlegg
- ikke servo
- liten motor, 240
- lavgearet
- kalesje; støy, lekker, kald
- bakseter; mangler, må bygges inn
- dårlig utstyrt, -24 volt webasto
- iblandt nedkjørt om de var planlagt for salg
- pris/verdi, kan falle, mange tilgjengelig


Hepp!

#12 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 posts

Posted 08 August 2005 - 23:00

he he takker og bukker for hjelpen så langt, det har hvert kjempe bra!! fi får se litt rundt har blant annet noen på handa..
TAKKER OG BUKKER.

Suzuki SJ413 HighRoof
http://www.offroad.n...de=View&RID=899
lapppen+sj413jx=morro

#13 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 posts

Posted 08 August 2005 - 23:00

Ribgte til VTP senest i dag for å høre etter noen deler og ble meget imponert over hyggelig ordremottager c",)

#14 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 posts

Posted 08 August 2005 - 23:00

ringte dit selv og spurte på en feltvogn hos dem i går, de sa de solgte deler til mbogså,de hadde vist masse deler som vistnok var til en overkommelig pris...

Suzuki SJ413 HighRoof
http://www.offroad.n...de=View&RID=899
lapppen+sj413jx=morro