Jump to content



Photo

Regler for TTT ??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 posts

Posted 11 February 2006 - 00:00

Hva med å lage en komplett oversikt over gjeldende regler for TTT her?

Hva er krav til førerkort?

Kan man f.eks. kjøre som ledsager med en 16åring bak rattet som har gjennomgått gjeldende kurs for øvelseskjøring på vei?

Kreves det brannslukker i bilen under TT?








->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#2 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 posts

Posted 16 March 2006 - 00:00

Hmm.. Ikke lenge siden jeg fikk ut prøveskilt på kjøretøy som aldri har vært registrert, ved å vise til rammenummer..

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 posts

Posted 16 March 2006 - 00:00

Du får også prøveskilter til importbiler frem til de blir registrert, det er også biler som aldri har vært reg i Norge tidligere.

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#4 Medusa

Medusa

    kongle-samler

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1233 posts

Posted 18 March 2006 - 00:00

ok, takk! det var litt mer oppklarende Arne:)


http://www.nofear.no
you don`t exist. go away.

#5 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 posts

Posted 17 March 2006 - 00:00

NBF har gjort en avtale med If Skadeforsikring som opptrer på vegne av forsikringspoolen i Norge. Det er aksept for at ansvarsforsikringen på ordinære registrerte kjøretøy dekker organisert kjøring i enkelte av NBFs grener, herunder Terreng Touring og Autoslalåm. Samtidig gis det også aksept for at 16 åringer kan delta under forutsetning av at regler for øvelseskjøring blir fulgt.

Arne, Lightfoot Racing

#6 Sheba

Sheba

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 611 posts

Posted 17 March 2006 - 00:00

i utganspunktet er all kjøring i utmark forbudt, det vil si at du ikke blir dekket av forsikringen fordi det var ulovelig.
hvis det er et området som er godkjent regulert til motorsport via NBF og kommunen vil en evt. førervogn lisens dekke denne.


WranglerYJ 95 OME baja claw 33-12,5-15 www.nofear.no

#7 Medusa

Medusa

    kongle-samler

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1233 posts

Posted 17 March 2006 - 00:00

men ikke for kjøring i terrenget? på hvilket grunnlag da? forsikring?? ingen forsikringsselskap dekker terrengkjøring... jeg hører hva du sier, men jeg forstår det ikke. finnes det regler som sier dette? jeg vil lese og lære:)


http://www.nofear.no
you don`t exist. go away.

#8 Medusa

Medusa

    kongle-samler

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1233 posts

Posted 17 March 2006 - 00:00

dette var ikke mulig for meg med min bil. men er ikke det jeg faktisk lurer på!!! nå er prøveskilter kjøpt inn, sitter med en følelse av at det var bortkastet.. den skal faktisk dekke forsikring og kjøring AKKURAT som et vanlig skilt! kunne heller bare kjørt den bort med henger da..


http://www.nofear.no
you don`t exist. go away.

#9 Medusa

Medusa

    kongle-samler

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1233 posts

Posted 16 March 2006 - 00:00

hva med prøveskilt? i følge BT er et prøveskilt like gyldig som et vanlig skilt (med oblater, forsikring etc) for den/de dagen/e det er utstedt. jeg mener da at jeg ikke skal løse vognlisens. jeg leser reglene og finner ikke noe som kan forklare at jeg skal betale ekstra når jeg faktisk har skilter for dagen.

jeg forstår dette med uregistrert bil etc.. men pr i dag kan du ikke løse prøveskilt uten å ha et skiltnummer å vise til, ergo styrker det som er forklart over. rett meg hvis jeg tar feil og forklar meg hvis jeg ikke forstår.


http://www.nofear.no
you don`t exist. go away.

#10 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 posts

Posted 17 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
men alle oppegående personer vil vel se på det som ganske innlysende at brannslokningsapparat bør være med på et slike arrangement

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway

Opprinnelig postet av sven



Vi har brann/flaggvakter som er oppsatt med brannslukningsapprat.

Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#11 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 16 February 2006 - 00:00

men alle oppegående personer vil vel se på det som ganske innlysende at brannslokningsapparat bør være med på et slike arrangement

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway

#12 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 posts

Posted 15 February 2006 - 00:00

Nei det kreves ikke brannslukningsapparat.



Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#13 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 posts

Posted 15 February 2006 - 00:00

Sakser dette fra vår egen side, det er komplette regler fra NBF i tillegg svar på di mest populære spørsmål vi har fått iløpet av di 2 årene vi ahr arrangert TT

*Hva er terrengtouring?

Terrengtouring ble til for å være et forsikret alternativ til frikjøring med "normale" gatelegale firehjulstrekkere. Konkuranse formen er en snillere form for biltrail, både mot bilen og føreren, der man kan kjøre uten krav til bur, forutenom i biler med "cab" karosseri.


Regleverk sakset fra www.bilsport.no

Reglement for Terrengtouring
--------------------------------------------------------------------------------
Oppdatert 31.12.2004


1 Formål
Hensikten er å gi deltagerne opplæring og utvikle deres ferdigheter i terrengkjøring.
Terrengtouring er også ment som en forberedelse for kommende utøvere av biltrial.

2 Gjennomføring
All kjøring skal foregå på avgrensede områder som er sperret for øvrig ferdsel.
Arrangementet overvåkes av stevneleder eller dommer autorisert fra NBF.
I tillegg til arrangørlisens fra NBF, skal også skriftlig tillatelse fra grunneier og politimyndighet
foreligge.

3 Deltagere
Fører må ha gyldig førerkort for aktuelt kjøretøy.
En passasjer, eventuelt ledsager, kan medtas i kjøretøyet.
Sikkerhetsbelter skal benyttes.
Terrengtouring tillates fra fylte 16 år, dersom ledsager og kjøretøy oppfyller vegtrafikklovens krav til øvelseskjøring.

4 Kjøretøy
Kjøretøyet skal være firehjulsdrevet og ha en egenvekt mellom 600 og 3500 kg .
Dersom kjøretøyet ikke har fast ståltak, skal minimum 4 punkt veltebøyle være montert. Maksimal tillatt modifisering av kjøretøyet settes tilsvarende Biltrial klasse Modified.
Teknisk kontroll av kjøretøyet skal foretas før kjøring på området. Det legges spesielt vekt på kontroll av bremser og styreinnretning. Batteri skal være godt fastsatt og alle ledninger og rør godt klamret.

5 Lisenser/forsikringer
Arrangør tegner NBFs forsikring for Terrengtouring, eventuelt årspolise for aktuelt område.
Enhver gyldig førerlisens utstedt av NBF kan benyttes i Terrengtouring.
For uregisterte kjøretøy tegnes vognlisens. Registerte kjøretøy med årsgyldige oblater kan delta uten vognlisens, men registreringsnummer og kjøretøyets eier noteres av arrangør.
6 Konkurranse
Det tillates konkurranse i form av ferdighetsprøver.
Konkurransemomentene skal godkjennes av NBF.
Eksempel på aktuell konkurranseform: Slalåm, hindergård, enkel terrengbane eller lignende.



*Kan man kjøre med uregistrerte biler?
Har du en bil uten skilter som tilfredstiller teknsik kontroll, (primært bremser/styring/batteri/løse gjenstander i bilen/drivstoff systemet) Kan du løse vognlisens. Den koster kr. 250,- pr. lisens. Til samenligning koster års vognlisens kr. 350,-

*Kan jeg kjøre med cab?
Ja hvis du har minimum et 4 punkts bur, det finnes ingen videre krav til materialvalg eller utførelse.

*Gjelder forsikringen min?
Sikkerheten er det viktigste, førerlisensen og arrangør lisens dekker personskader. Skader på kjøretøy dekkes ikke av forsikringen.

*Trenger man hjelm?
Det er ingen krav til førerutstyr i terrengtouring men vi anbefaler bruk av godkjent hjelm.


Arguing on the internet is like running in the special olympics.
- If you win, you´re still retarded.


http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#14 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 posts

Posted 17 March 2006 - 00:00

Prøveskilt er gyldig i henhold til kjøreseddelen; for flytting eller prøving av kjøretøyet - hvilken strekning skiltene gjelder for er også angitt. Hverken passasjerer eller gods kan vanligvis tas med. Skiltene er gyldige for transport til og fra treff, men ikke for kjøring i terrenget.



Arne, Lightfoot Racing