Jump to content



Photo

Elektrisk fødepumpe 6,2


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 espenok

espenok

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 posts

Posted 19 February 2006 - 00:00

På min 1992 pickup står det ei diesel pumpe i rammevangen på venstre sida. Den går med det samme eg starte bilen, men stopper når bilen starter. En bekjent som har holdt litt på med chevrolet tidligere mener at den ska hele tiden mens bilen går..... Noen hjelpsomme sjeler her som har fasit svar?

#2 espenok

espenok

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 posts

Posted 25 February 2006 - 00:00

Nå går pumpa på min bil!smile.gif Byttet bryter og vips! Ble egentlig ikke noe stor merkbar forskjell på trekkraft. Eneste forskjell er at bilen tidligere kunne finne på å stoppe når jeg satte den i gir hvis den gikk lenge på tomgang før jeg begynte å kjøre. Den har ikke stoppet nå etter jeg byttet bryteren.. Takker EKJ for rask diagnose!smile.gif

#3 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 posts

Posted 24 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
hehe ja tenkte meg det.... vet det er vel noe annet som har tatt kraften fra min motor da.... får se litt på det...har el. tps og trotel wire på min så det er vel no justeringer det so er gojt som er feil tror jeg smile.gif takke uansett for svar smile.gif topp forum

Chevrolet Sport Van G20
85 model 6.2 Diesel
235x70R15

Opprinnelig postet av softis



På utsiden av dieselpumpa skal den være en slags akselerasjonspumpearm (skikkelig fag ord) Den sitter på venstre siden når du står foran bilen.

Den er laget av aluminium og går loddrett ned langs siden på pumpa.

Det hender denne knekker, og da blir bilen en god del latere.

Den har den funksjonen at når du gir en viss mengde gass så dytter den inn et stempel i bånn av pumpa som åpner for mer diesel.

Lys nedi der og kikk etter, det koster ihvertfall ingenting cool.gif

http://chevysub.blogspot.com/
Subbeløs, men ikke motløs, kun håpløs.

#4 softis

softis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 posts

Posted 24 February 2006 - 00:00

hehe ja tenkte meg det.... vet det er vel noe annet som har tatt kraften fra min motor da.... får se litt på det...har el. tps og trotel wire på min så det er vel no justeringer det so er gojt som er feil tror jeg smile.gif takke uansett for svar smile.gif topp forum

Chevrolet Sport Van G20
85 model 6.2 Diesel
235x70R15

#5 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 posts

Posted 24 February 2006 - 00:00

den sittter på h.s bak innsuget sett fra grill og bakover, og som jeg skrev før, så har bryteren 2 funksjoner (en bryter og en variabel til instrument) mvh Eyvind,

softis, du har nok en vanlig mekansik ,matepumpe på h.s i fremkant av blokka. el pumpe kom ikke før det nye van karossen i 96 tror jeg det var, så da mangler du 11 år på det... :-)

#6 espenok

espenok

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 posts

Posted 21 February 2006 - 00:00

Nå har jeg bestilt ny bryter. Men hvorfor fungerer oljetrykksmåler som den skal? Er det ikke samme bryter/føler som styrermåleren som styrer den pumpa?

#7 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 posts

Posted 21 February 2006 - 00:00

ja den skal gå hele tiden....

#8 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 posts

Posted 21 February 2006 - 00:00

det er et rele som kobler inn pumpa ved gløding for å øke matetrykket, men den har en tidsbegrensning og stopper etterhvert. oljetrykksbryteren har en dobel funksjon, dvs en til instrumentet og en som går til "styrstrøm" på releet. dette er laget sånn pga av sikkerhet, koliderer du og bilen stopper, stopper også pumpa så den ikke fortsetter å pumpe ut diesel for å forhindre ev brann o.l . Jeg har skiftet endel sånne brytere pga denne feilen.... mange opplever også redusert trekkraft når denne bryteren er def.

#9 espenok

espenok

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 posts

Posted 19 February 2006 - 00:00

Så pumpa skal gå hele tiden?

#10 King Nissan

King Nissan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 418 posts

Posted 19 February 2006 - 00:00

Nå har ikke jeg doktorgrad i 6,2 men synes dette høres fornuftig ut!

Too slow to be low

#11 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 posts

Posted 19 February 2006 - 00:00

skift oljetrykksbryter, da er den i orden igjen....

#12 espenok

espenok

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 posts

Posted 19 February 2006 - 00:00

Min personlige teori er at den ska lage trykk før start, pluss hjelpe til når dieselannlegget luftes. Det er orginalt mener jeg. Har sett sånn pumpe på flere slike pickuper..

#13 King Nissan

King Nissan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 418 posts

Posted 19 February 2006 - 00:00

Kan det være noe ettermonterte greier for å hjelpe til ved start evnt rett før start?

Too slow to be low

#14 espenok

espenok

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 posts

Posted 21 February 2006 - 00:00

ok, takk for opplysningene! og hvor står denne bryteren da?

#15 softis

softis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 posts

Posted 23 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
det er et rele som kobler inn pumpa ved gløding for å øke matetrykket, men den har en tidsbegrensning og stopper etterhvert. oljetrykksbryteren har en dobel funksjon, dvs en til instrumentet og en som går til "styrstrøm" på releet. dette er laget sånn pga av sikkerhet, koliderer du og bilen stopper, stopper også pumpa så den ikke fortsetter å pumpe ut diesel for å forhindre ev brann o.l . Jeg har skiftet endel sånne brytere pga denne feilen.... mange opplever også redusert trekkraft når denne bryteren er def.

Opprinnelig postet av EKJ



Hei sann jeg har en 6.2 i min 85mod chevy van er det slik på denne å..... får jeg synes at jeg har litt dårlig trekkraft på min

hvor sitter eventuelt denne brytern?

smile.gif

Chevrolet Sport Van G20
85 model 6.2 Diesel
235x70R15