Jump to content



Photo

Militære scania


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
51 replies to this topic

#1 Bovdog

Bovdog

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 97 posts

Posted 01 March 2006 - 00:00

I min tid i "krigen" var jeg en periode på sessvollmoen å tok lappen, der var vi oppi terrengkjøring med lastebil, brukte da noen scania 4x4 med sperr på alle hjul. Når vi var der (noen år siden) ble det sagt at disse skulle byttes ut i nærmeste fremtid, noen som vet om dette er skjedd?
noe slikt noe


www.festivalbuss.net

#2 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 posts

Posted 30 April 2006 - 23:00

8tonneren er også i utgave med lift + ein utgave med kort plan og kran
Forsvare har vell nogen biler i 2 serien også, såg i allefall P92 Lastevogn og 112 bergningsbiler...
Meiner å huska TT`ne me hadde var fra 89-90, tippbilane va jaffal fra 93

Me kjørde med P93 som brøytebil ei stonn, husker ikkje om d var 5 eller 8 tonnsbil men den var jaffal kort.. Blei mere fart med plogen forran 113 tippbilen:D


tåffår - 928 52 178
Suzuki Vitara Tech consultant
Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway
SJ 413 : ARB bumper w/Tabor 9K | heving: 80mm fjær & 3/4" sjakkel | Servo | 31x10.5 Trxus mud@7" Alu felg | Bikini, Soft & Hard topp
Vitara`n : Safari Grill | 30mm OME + 20mm Spacers | 30x9.5 on 7"WS | Safari Snorkel


#3 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 30 April 2006 - 23:00

De MAN 8x8 står, eller iallefall stod på MAN på Fjellhamar i fjor

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

#4 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 posts

Posted 15 May 2006 - 23:00

Lurer på hva jeg gjorde galt som måtte kjøre rundt i en Mitsubishi L-300 i Forsvaret ?? men den hadde nå 4x4 i det minste.....tongue.gif

Slimjim

G-Wagen 460 300GD STT
http://www.offroad.n...e=View&RID=1650

#5 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 posts

Posted 17 May 2006 - 23:00

(Oshkosh) XM1120 HEMTT
har hatt gleden av å prøvekjøre denne(sprek børse)
å lyden er enda herlig biggrin.gif:D:D:D:D:D:D:D:D
leveres med en drøss forskjellig påbygg:)smile.gif rimelig simpel inni,kun de kapper å brytere du MÅ ha for å kunne kjøre:D

Length: 410" w/Flatrack
Height: Operational 112", Transport 102" - All
Width: 96" - All
Wheelbase: 210"
Turning Circle: 100'
Ground Clearance: 24"

Performance:

Maximum Speed: 57 mph Governed - All
Cruising Range: 300 mi. @ Gross Vehicle Weight Rating - All
Maximum Grade: 60%
Approach Angle: 41 deg.
Departure Angle: 45 deg.
Side Slope: 30%
Maximum Fording Depth: 48"
Load Handling System: Total Capacity: 26,000 lb. (4,000 lb. Flatrack and 22,000 lb. Cargo)

Equipment Specifications:

Cab: Crew Seating: 2 Man
Seat Design: Fore/Aft Adjustable
Steering Type: Dual Gear With Integrated Hydraulic Power Assist

Engine: Manufacturer: Detroit Diesel Allison
Model: 8V92TA
Type: 8 cylinder, 2-stroke, V-type Diesel
Rating: 450 hp, @ 2100 rpm
Fuel: Diesel, DF-2, JP-4, JP-8, VV-F-800
Oil: 30 qt. With Filter (MIL-L-2104D, MIL-L-46167)
Cooling System: 80 qt., Water, Radiator
Fan: Engine-driven, Clutch Type

Transmission: Manufacturer: Allison, Automatic
Model: HT740D
Speeds: 4 Speeds Forward/ 1 Reverse
Oil: 38 qt. With Filter

Transfer: Manufacturer: Oshkosh Truck Corporation, 55000
Type: Air Operated, Front Tandem Disconnect
Oil: 6.5 qt.

Axles: Manufacturer: Front Tandem - Oshkosh Truck Corporation/Eaton; Rear Tandem - Eaton
Models:
No. 1: RS480
No. 2: DS480-P
No. 3: DS480-P
No. 4: RS480
Front Axle Steering Angle: 32 deg.
Oil: Front Tandem - 17.5 qt.; Rear Tandem - 21.5 qt.

Wheels: Type: Disk
Quantity: 8 ea.
Spare Tire: 1 ea.
Rim Size: 20x10
Stud Quantity: 10 per Wheel

Tires: Type: Radial With Tube
Quanity: 8 ea.
Spare: 1 ea.
Tread Type: Radial Traction, Non-directional
Size: 16:00x20

Brakes: Air-activated, Internal Expansion - All

Electrical System: Alternator: Engine Driven: EMI/RFI Suppressed, Waterproof
Rating Standard: 65 Amp
Batteries: 4 ea., 12v Connected in Series Parallel
Voltage: 24v

Self-Recovery Winch: Manufacturer: DP Manufacturing
Model: 20K-HEMTT
Wire Rope Diameter: 9/16"
Wire Rope Length: 200'
Line Pull - 1st Layer: (With 5 Wraps Minimum): 20,000 lb.
Line Pull - 2nd Layer: 18,173 lb.
Line Pull - 3rd Layer: 16,663 lb.
Line Pull - 4th Layer: 15,361 lb.
Line Pull - 5th Layer: 14,254 lb.







#6 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 posts

Posted 16 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Lurer på hva jeg gjorde galt som måtte kjøre rundt i en Mitsubishi L-300 i Forsvaret ?? .tongue.gif

Slimjim

G-Wagen 460 300GD STT
http://www.offroad.n...e=View&RID=1650

Opprinnelig postet av slimjim



Auda!biggrin.gif Fikk du vannpistol da de andre fikk AG-3??tongue.gif

#7 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 posts

Posted 08 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
var det ikke en side som hadde bla MAN 8x8 med campingpåbygg

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

Opprinnelig postet av sven






Denna hadde kledd meg biggrin.gif:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D




#8 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 posts

Posted 09 May 2006 - 23:00

Scania kom inn i norske forsvaret i 89-90! jeg var på setermoen i 90 å da var det allerede kommet scania inn, Merce å scania var begge som TT å scania 8tonn var sammen med M6, + at det vatr noen scania 6X6 med krokløfter på.
Jeg har hørt at scania 8tonn hadde problemer med at ramma ikke gikk tilbake til sin opprinnelige stilling, etter kjøring i grovt terreng.


Mvh Frank




"Han sover ikke, han jobber for maij"

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 07 May 2006 - 23:00

var det ikke en side som hadde bla MAN 8x8 med campingpåbygg

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

#10 ØysteinA

ØysteinA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 735 posts

Posted 09 May 2006 - 23:00

Oshkosh burde også stille sterkt:)


www.nofear.no

#11 Lundberg

Lundberg

    Él Grande Offroad'er

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1195 posts

Posted 06 May 2006 - 23:00

Står 5-6 MAN bila rett bortafør huse mett.
Hos Hærens Amfibiesenter...

Gromme bila.

_____________________
Dær borte går veien sa du?!? "Offroader"

#12 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 posts

Posted 06 May 2006 - 23:00

går nå et par MAN 8x8 i afghanistan vet jeg:)smile.gif


alle som er levert forsvaret er av typen krok-løftere:P






#13 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 06 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
hadde det vøri volvo så hadde det vøri gromt;),,, slik rådebank møkk, haff nei, er jo ikke noe til dags dato som har holdt følle me volvo;)

Offroad Aint Juzt A Sport, But A Lifestyle;)

Opprinnelig postet av Østhagen-Offroad



vis meg den rattkjelken som kan hamle opp med en slik når det begynner å bli skumpete




________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

#14 NM190

NM190

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 302 posts

Posted 03 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
De MAN 8x8 står, eller iallefall stod på MAN på Fjellhamar i fjor

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

Opprinnelig postet av sven



stemmer det:) alle var innom der (av ukjent grunn) før de ble sendt videre til forsvaret,noen ble kjørt hit å noen dit, men om de er i tjeneste eller står i noen fjellhall vites ikke:D:D:D:D:D

mvh cato



Opprinnelig postet av cato-4x4



Du e hard på reklamen mainn, håpe du kainn stå for det. cool.gif

Alt går med fart!

#15 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 posts

Posted 30 April 2006 - 23:00

Jeg kjørte Scania i forsvaret i 93-94. Var da kusk på en 93 M, 8 tonn med kran, og plan fra 5 tonns bilen. Glimrende vogn, bare den hadde fått noe annet enn forsvarets F 34. Jalla diesel basert på parafin og 3-4 prosent olje.sleep.gif
Vi kjørte mye i terrenget, og de fungerte topp, hvis man brukte dem riktig. biggrin.gif:D

Vogna mi var merket 63 H, og gikk på Setermoen, Tren kompaniet.

Savner a litt, når jeg ser disse bildene.blush.gif

oops!?!



#16 Østhagen-Offroad

Østhagen-Offroad

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1344 posts

Posted 30 April 2006 - 23:00

hadde det vøri volvo så hadde det vøri gromt;),,, slik rådebank møkk, haff nei, er jo ikke noe til dags dato som har holdt følle me volvo;)

Offroad Aint Juzt A Sport, But A Lifestyle;)

#17 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 posts

Posted 30 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
De MAN 8x8 står, eller iallefall stod på MAN på Fjellhamar i fjor

________________________________________________
Suzuki SJ410/413 and Samurai Tech consultant
Medlemsnr 36 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf: 47 30 69 00

Opprinnelig postet av sven



stemmer det:) alle var innom der (av ukjent grunn) før de ble sendt videre til forsvaret,noen ble kjørt hit å noen dit, men om de er i tjeneste eller står i noen fjellhall vites ikke:D:D:D:D:D

mvh cato



#18 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 posts

Posted 29 April 2006 - 23:00

143E'en jeg kjørte (TT) var nå iellefall eldre enn -93 modeller. Både 5 og 8 tonneren var også levert i -93, da vi hadde begge, samt 113 tippbiler. Krokløftene kom vel ikke før senere, men fantes noen prototyper allerede i -93.

Såvidt meg bekjent var det kun 8 tonnerene som hadde lov å frakte beltevogn 206, da 5 tonneren er alt for kort. Første bilde er av en 8 tonner.

Blom :
1 Taco, 2 Luxer , 2 LJ80 og 1 CJ6

#19 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 posts

Posted 29 April 2006 - 23:00

Dette blir ren gjetning, men disse scania-bilene er ikke så veldig gamle (tror mye er 1994-mod) så at de er moden for utskiftning tviler jeg på. Det som virker mye mere sannsynlig for meg er at Forsvaret selger overflødige kjøretøy ettersom den totale militære virksomheten i Norge gradvis minker.

Jeg var også transportsoldat (i 97/98). Jeg jobbet på et transportkontor som fungerte litt som en sivil transportbedrift: Inn om morgenen, få kjøreordre og så frakte stykkgods frem og tilbake på kryss og tvers på Østlandet. Det ble snakket endel om at dette var meget kostbar transport i og med at det er uøkonomisk å kjøre feltvogn på vei. Det kan vel derfor hende at endel av Scaniaparken blir solgt og at noen av transportoppgavene legges ut på anbud hos sivile transportfirmaer. Men dette er gjetning!

Fikk også med meg endel transport i terreng ifm øvelser o.l. Må si meg enig i at dette var morsom kjøring c",)

En annen form for transport jeg likte mindre var frakt av soldater på planet (det finnes hull i gulvet for å feste noen sammenleggbare benker). Man har ingen kontakt med de der bak og vet innmarri godt at det ikke er spesiellt behagelig (lyden av banning og hjelmer og drit som skrangler og smeller i det du treffer en hump i veien borger ikke for positiv omtale i messa ved endt kjølring hahahah).

Et annet interresant transport-oppdrag var frakt av slike 606 beltevogner. Dette er rutinemessig på krokløfteren, men på P93'en (5-tonneren, vel og merke) stikker halve bakvogna på beltevogna ut over planet.

Bare sånn i hodet husker jeg følgende data på bilen:

Scania P93m (9,3 l motor, myk ramme)
Turbodiesel, rekke6, ca 250 HK, ca 1000 nM
5-trinns gearkasse (derfor uttrykket forvokst pick-up) (luftdrevet)
Bakhjulsdrift med innkoplingsbar framaksling (luftdrevet)
Sperre foran og bak (luftdrevet)
Lavserie (luftdrevet)
Egenvekt: 10 tonn
Nyttelast: 5 tonn (8 tonn med langt plan)
Hydraulisk vinsj (13 tonn enkel line??)

#20 terjeeid

terjeeid

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 643 posts

Posted 16 May 2006 - 23:00

synes nå jeg hadde grom skyssen læll jeg. scania 143 m 6x6 . dobbel winsj bak hytta (2x12 tonn) 48 tonn med kasteblokker . winsjet leoparden på stive belter opp på tralla . bildet under med leo oppå . totalvekt 75 tonn . den sommeren blei jeg jævli god på å gire ned og ned og ned i bakkene:D