Jump to content



Photo

TESTING AV FØDEPUMPE


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 posts

Posted 16 June 2006 - 23:00

Legger ved 3 bilder som viser på en enkel måte hvordan fødepumpen kan sjekkes / testes. Releet for denne sitter i sikringsboksen i motor rommet. Dra ut releet som vist på bildet. Lag en "lask" (kabel)m og koble som vist på siste bildet. Tenkte ikke på farget kabel, så jeg brukte desverre sort ledning men håer det er greit å se likevel.
Når man kobler sammen de 2 punktene som vist, SKAL fødepumpen starte. Motor eller tenning skal ikke være på, og man skal høre pumpen starer med en gang. Den skal pumpe ut ca 1 liter pr minutt.
Legg lufte slangen ned i en flaske for å unngå søling, pluss at man får samlet dieselen slik at mengden blir mulig å måle etter 1 minutt.





Jarl Ove

#2 diesel daniel

diesel daniel

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 509 posts

Posted 16 June 2006 - 23:00

exelente med sånne innlegg.

#3 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 posts

Posted 25 August 2006 - 23:00

hvorfor ligger ikke denne på nyttige tråder/emner/linker??

Kan noen legge den der?

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

#4 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 posts

Posted 25 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
hvorfor ligger ikke denne på nyttige tråder/emner/linker??
Kan noen legge den der?
Opprinnelig postet av Kai_westby



Det har "noen" gjort nå.....wink.gif

Mvh. Sheriffen
member of DORK
NY GARASJE
Gammel Garasje
BILDER
RIGS
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink...

#5 aslak

aslak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 303 posts

Posted 20 February 2008 - 22:17

Om fødepumpen ikke leverer 1 liter pr min, er den da defekt?

Hvilket trykk er det på den pumpen? 5 psi?

Ved kjøring og du har varierende gasspådrag, bakker etc. , da skal vel fødepumpen øke trykket?

Eller har den konstant trykk inn på hovedpumpen?

#6 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 20 February 2008 - 22:56

QUOTE(aslak @ 20 Feb 2008, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Om fødepumpen ikke leverer 1 liter pr min, er den da defekt?

Hvilket trykk er det på den pumpen? 5 psi?

Ved kjøring og du har varierende gasspådrag, bakker etc. , da skal vel fødepumpen øke trykket?

Eller har den konstant trykk inn på hovedpumpen?

I følge GM factory repair maunal skal den levere minimum 4psi

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#7 aslak

aslak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 303 posts

Posted 20 February 2008 - 23:55

Takker for infoen.


Men kan noen svare meg på dette:



QUOTE(aslak @ 20 Feb 2008, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Ved kjøring og du har varierende gasspådrag, bakker etc. , da skal vel fødepumpen øke trykket?

Eller har den konstant trykk inn på hovedpumpen?


#8 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 posts

Posted 21 February 2008 - 00:21

QUOTE(aslak @ 20 Feb 2008, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Om fødepumpen ikke leverer 1 liter pr min, er den da defekt?

Hvilket trykk er det på den pumpen? 5 psi?

Ved kjøring og du har varierende gasspådrag, bakker etc. , da skal vel fødepumpen øke trykket?

Eller har den konstant trykk inn på hovedpumpen?



Den har vel et konstant trykk på 4-5 psi, men klarer ikke levere de store mengdene.
Jeg sier konstant fordi fødepumpa ikke øker trykket ved aks.
Derimot faller trykket inn på IP (injeksjonspumpa) når du drar på i bakker, fordi den ikke leverer bra nok.

Derfor har mange av oss bygd om dieselsystemet og satt på ei Holley Blue fødepumpe.

Det er også en kjent sak at den originale fødepumpa sikkert funker helt greit når den er kliss ny, men at den ikke holder dampen oppe særlig lenge.

Les mer om detta på V8DieselTech - se i signaturen min

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#9 aslak

aslak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 303 posts

Posted 21 February 2008 - 09:32

Ok.


Jeg sliter med at min bil stopper i bratte oppoverbakker av og til, spesielt rett etter at den har stått på tomgang en stund.

Var på tess i går, å kjøpte et manometer som måler psi/bar.

Vil kople meg inn etter fødepumpen, tar deretter slangen med manometer inn i bilen.

Da kan man teste ved akselrasjon og opp en bratt bakke, om fødepumpen leverer nok.

For da MÅ pumpen levere maks, det er nå den har behov for det.

Å gjør den ikke det,å evt. trykket faller ved akselerasjon må den byttest.

Inni fødepumpen, er det noen sil der?

Hva koster en holely blue med regulator?

#10 RedWolf

RedWolf

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 551 posts

Posted 21 February 2008 - 11:09

Skal du måle fødetrykket er det best å kople seg inn mellom filteret og innsprøytings-pumpa, det gir mest riktig trykk da det vil være et trykkfall over filteret.

Det er ikke noen sil i fødepumpa.
Sjekk også om du får luftbobler i filteret, det er flere som har hatt lekkasje i røra oppå tanken slik at det ble sugd litt luft inn der.

En Holley blue koster ca 140 USD hos Summitracing.

Du finner masse info her:
http://www.offroad.n...w...86379&st=20


PS Det er forskjell i koplingen på fødepumpa på 95 og på 96 og nyere. Fom 96 får fødepumpa direkte strøm fra releeet og ikke bare fra OPS.

Edited by RedWolf, 21 February 2008 - 11:13.

RedWolf

 


#11 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 21 February 2008 - 17:52

QUOTE(RedWolf @ 21 Feb 2008, 11:09) <{POST_SNAPBACK}>
Skal du måle fødetrykket er det best å kople seg inn mellom filteret og innsprøytings-pumpa, det gir mest riktig trykk da det vil være et trykkfall over filteret.

Det er ikke noen sil i fødepumpa.
Sjekk også om du får luftbobler i filteret, det er flere som har hatt lekkasje i røra oppå tanken slik at det ble sugd litt luft inn der.

En Holley blue koster ca 140 USD hos Summitracing.

Du finner masse info her:
http://www.offroad.n...w...86379&st=20
PS Det er forskjell i koplingen på fødepumpa på 95 og på 96 og nyere. Fom 96 får fødepumpa direkte strøm fra releeet og ikke bare fra OPS.

Stemmer nok det men relet blir styrt fra OPS... kan bypasses wink.gif

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#12 RedWolf

RedWolf

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 551 posts

Posted 21 February 2008 - 18:08

Ifølge skjema så er de koplet parallelt. En kan fint ta ut releet mens motoren går fødepumpa stopper ikke for det.


Fuelpump.jpg

RedWolf

 


#13 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 21 February 2008 - 18:28

QUOTE(RedWolf @ 21 Feb 2008, 18:08) <{POST_SNAPBACK}>
Ifølge skjema så er de koplet parallelt. En kan fint ta ut releet mens motoren går fødepumpa stopper ikke for det.
Fuelpump.jpg

Aha. jeg skjønner tegniga, For at føde pumpa skal virke så må en an delene vær koplet til.. men
da relet er koplet til, så vil OPS bare fungere som sender for målern i instrumetet
Og ikke ha den sikkerhetsfunksjonen som gjør at hvis oljetrykket forsvinner så fødepumpen kutter ut og motoren stopper helst uten Motorhavari
Derfor den heter Oil Pressure Switch/Sender på samme måte som EGR/Baro sensoern på 6,5 sub,Tahoe,pickups

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#14 aslak

aslak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 303 posts

Posted 21 February 2008 - 18:51

QUOTE(RedWolf @ 21 Feb 2008, 11:09) <{POST_SNAPBACK}>
Skal du måle fødetrykket er det best å kople seg inn mellom filteret og innsprøytings-pumpa, det gir mest riktig trykk da det vil være et trykkfall over filteret.



Skal prøve å få målt der.
Men det blir ikke enkelt å koble seg inn i mellom der
Trangt som fy.

Hvordan er det på en 88 mod 6,2, er den også koblet på samme måte via oljetrykksbryter?

Kan man da ta ut releet å teste på same vis som beskrevet i 1 inlegget?

#15 aslak

aslak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 303 posts

Posted 04 March 2008 - 19:30

Satte på et manometer rett før filterhuset.
Manometeret begynner på 4PSI.
Ruset motoren, manometernålen stod fortsatt i bunnen.
Ingen reaksjon.
Enten er trykket 4 psi, eller lavere. Skulle hatt et manometer med lavere måleområde.

Åpnet opp dreneringskranen som kommer fra filterhuset, da fjusket å til slutt stoppet motoren.

Snakket med bergheim, de sa dette er det sikreste tegnet på at fødepumpen var defekt.

Så, noen som har en holley blue de vil selge????

#16 soamann

soamann

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 71 posts

Posted 30 November 2009 - 06:09

Har en 94 mod. silverado, men hvordan lasker man fødepumpen på disse? Er jo ikke noe sikringsboks/releboks i motorrommet på den?

soamann

#17 hestad

hestad

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 posts

Posted 24 January 2010 - 10:16

Hvordan tvangskjøre på 88 pick up?

Fødepumpen ligger i rammen.

Hvor sitter releet?

Noen som veit?

#18 Kalkveien

Kalkveien

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 posts

Posted 14 January 2012 - 15:40

QUOTE(jarlove1 @ 16 Jun 2006, 23:00) <{POST_SNAPBACK}>
Legger ved 3 bilder som viser på en enkel måte hvordan fødepumpen kan sjekkes / testes. Releet for denne sitter i sikringsboksen i motor rommet. Dra ut releet som vist på bildet. Lag en "lask" (kabel)m og koble som vist på siste bildet. Tenkte ikke på farget kabel, så jeg brukte desverre sort ledning men håer det er greit å se likevel.
Når man kobler sammen de 2 punktene som vist, SKAL fødepumpen starte. Motor eller tenning skal ikke være på, og man skal høre pumpen starer med en gang. Den skal pumpe ut ca 1 liter pr minutt.
Legg lufte slangen ned i en flaske for å unngå søling, pluss at man får samlet dieselen slik at mengden blir mulig å måle etter 1 minutt.





Jarl Ove


Hei

Flott info dette her. Testet min nå og den klarer ikke levere mer enn 0.5 til 0,6 l/min. Testet en 4-5 ganger. Kunne ikke se noen luftbobler i dieselen som kom ut av slangen. Merket også at pumpen gikk ugjevnt. Er pumpa gåen? eller kan det også være hull i diselrørene?

#19 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 14 January 2012 - 16:43

QUOTE(Kalkveien @ 14 Jan 2012, 15:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Flott info dette her. Testet min nå og den klarer ikke levere mer enn 0.5 til 0,6 l/min. Testet en 4-5 ganger. Kunne ikke se noen luftbobler i dieselen som kom ut av slangen. Merket også at pumpen gikk ugjevnt. Er pumpa gåen? eller kan det også være hull i diselrørene?


fødepumpen skal gi minimum 4PSI men må ikke overstige 9psi, såkalt l/m måling er for unøyaktig

md hull i dyserør vil du få motorlampe og hvit dieselluktene røyk
men med hull i dieselrør fra tank.. vil du kunne oppdage evt rust i filterkoppen og luftbobler

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF