Volvo felt. Noen som har sett dette før?
Started by
57sugge
, Jul 05 2006 23:00
10 replies to this topic
#1
Posted 05 July 2006 - 23:00
Noen som sa att det ikke var plass til Stromberg gasser på Felten. Det måtte prøves. Bilen til Morten med B20 var fin å prøve på. Satt også på en liten korntørke for å hjelpe til i bakkene.
Er litt liten plass. Batteriene måtte flyttes.
Sliten Morten etter en tur i Svarstad.
TG
Er litt liten plass. Batteriene måtte flyttes.
Sliten Morten etter en tur i Svarstad.
TG
#2
Posted 06 July 2006 - 23:00
Ingenting er umulig. det tar bare litt mer tid å fantasi te!
De gærne har det godt!!! For de vet ikke bedre.
De gærne har det godt!!! For de vet ikke bedre.
#3
Posted 08 July 2006 - 23:00
det der var jo tøft da!
åssen turbo er det?
Member: 165 Suzuki 4x4 Club Norway
http://www.dte-syste...norwegisch.html
åssen turbo er det?
Member: 165 Suzuki 4x4 Club Norway
http://www.dte-syste...norwegisch.html
#4
Posted 09 July 2006 - 23:00
En Garrett T3 greie fra Vovo B23.
TG
TG
#5
Posted 09 July 2006 - 23:00
da må jeg tipse en kompis om det han har en sånn turbo liggende i garasjen:)
Member: 165 Suzuki 4x4 Club Norway
http://www.dte-syste...norwegisch.html
Member: 165 Suzuki 4x4 Club Norway
http://www.dte-syste...norwegisch.html
#6
Posted 08 October 2008 - 18:37
gammel thread men jeg er ny her og nysgjerrig...
Går den like godt enda eller? Da tåler vel b20'en det og jeg kan gjøre den samme ombyggingen!
Er det en ventil av noe slag som sitter på forgasseren (røde kabelsko koblet til)?
Senket kompresjon og trimkam eller er det en orginal B20A-motor?
Fryktelig lang oljeledning til turboen - hvor ble den lagt ifra?
Og til slutt: tenning, gjort noe modifikasjon der?
Svar hadde vært kjekt, så slipper jeg å gå i feller som andre har gått i...
Går den like godt enda eller? Da tåler vel b20'en det og jeg kan gjøre den samme ombyggingen!
Er det en ventil av noe slag som sitter på forgasseren (røde kabelsko koblet til)?
Senket kompresjon og trimkam eller er det en orginal B20A-motor?
Fryktelig lang oljeledning til turboen - hvor ble den lagt ifra?
Og til slutt: tenning, gjort noe modifikasjon der?
Svar hadde vært kjekt, så slipper jeg å gå i feller som andre har gått i...
#7
Posted 08 October 2008 - 19:28
QUOTE(motbakk @ 8 Oct 2008, 18:37) <{POST_SNAPBACK}>
gammel thread men jeg er ny her og nysgjerrig...
Går den like godt enda eller? Da tåler vel b20'en det og jeg kan gjøre den samme ombyggingen!
Er det en ventil av noe slag som sitter på forgasseren (røde kabelsko koblet til)?
Senket kompresjon og trimkam eller er det en orginal B20A-motor?
Fryktelig lang oljeledning til turboen - hvor ble den lagt ifra?
Og til slutt: tenning, gjort noe modifikasjon der?
Svar hadde vært kjekt, så slipper jeg å gå i feller som andre har gått i...
Går den like godt enda eller? Da tåler vel b20'en det og jeg kan gjøre den samme ombyggingen!
Er det en ventil av noe slag som sitter på forgasseren (røde kabelsko koblet til)?
Senket kompresjon og trimkam eller er det en orginal B20A-motor?
Fryktelig lang oljeledning til turboen - hvor ble den lagt ifra?
Og til slutt: tenning, gjort noe modifikasjon der?
Svar hadde vært kjekt, så slipper jeg å gå i feller som andre har gått i...
Hallo! Detta har je prøvd sjøl... Bygde turbomotor i -73 142'n min på slutten av -80 tallet, relativt spenstig den gangen ihvertfall. Kort fortalt så blei følgende gjort på den motoren. Gikk utfra ei std blokk med std stempler. Tok turboen fra ei blokk med smidde stempler med et kjempehøl i det eine Fikk tak i kobbertoppakning hos en smed rett over grensa, så kompen blei senka. Husker itte akkurat å mye den var nede i, men mener den havna på litt over 7. Generaltabbe 1 var valg av R-kam.... Fikk en sinnsyk ketsjupeffekt!!!! Itte råd å få feste. Anbefaler max E kam, for et penere register, putt gjerne på litt stivere ventilfjører. Generaltabbe 2 var original mekanisk bensinpumpe... Måtte en ny tur over grensa og fange ei gedigen pumpe (med tippknapp akkurat som en gammal moped) Nå fikk bilen bensin nok! Som kjent så er kombinasjonen ladetrykk og bensinmengde essensielt for oss ladetrykksmisbrukere så detta måtte testes ut. Kjørte fortsatt med R-kammen, for da skjedde det mest! Olje blei henta fra en T skjøt på oljetrykksbryteren, retur rett i bunnpanna. Borra høl, banka inn en nippel og vips funka det. Generaltabbe 3 var da det dukka opp en slangestubb uten logisk plassering... Den blei behørig plugga med en dertil egna trepropp. I ettertid har je lært at wastegaten har en forholdsvis stor oppgave i en turbomotor Turboen je brukta var en Schwitzer av ukjent herkomst, men stor som et kvernhjul med åpninger store nok te å svelge små bikkjer uten bånd langs vegen. To Golf GTI 16V skalper, x antall bakdekk og en bakaksel seinere blåste far min toppakningen. Da hadde'n lånt bilen te poden og sku vise ei allerede ihjælskremt mor å fælt detta greiene gikk. Med andre ord, nesten 4 måneder seriøs mishandel tålte denna motoren. Solgte bilen like etter, og den gikk enda ei god stund til onkel BT sto og fekta med spaden i vegen og ville se under huven. Det var nok en opplyst fyr, for han stilte et stooort spørsmålstegn ved åffer det sto GIK TURBO på den store boksen på forgasseren. Såvidt han bekjent hadde ingen 140'r sniki seg ut bakvegen fra fabrikken i Hisingen med flisvifte på. Da var det rett inn og vise, med originalmotor. Kjøpte att bil og motor tre år seinere, så over og satte sammen turbomotoren og den gikk som ei kule! Morsomt!!!!! Bygg iveg, B20'er tåler mer deng enn mange trur!!! PS: Oljekjøler og IC gjør susen, gjerne ei elektrisk bensinpumpe og... Motoren min blei bygd med originalgasser faktisk! Som trøkksystem.... Husker lyden og alt som det var igår, itte minst bygdas kjekkas med ny Golf GTI 16V som blei frakjørt noe så inni katteræva. Og DET var det mange som så Løkke te!
..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
#8
Posted 08 October 2008 - 20:39
takk for utførlig beskrivelse og ei artig historie
tenke kisen i 16ventilern angra kjøpet når gamle volvon stakk ifra han
har tenkt å begynne med en vanlig A-kam. Når alt funker kommer jeg til å senke kompresjon, sette på F-Kam og skru opp ladetrykket. Kanskje ikke på samme vis med en treplugg til wastegaten, men..
Har fått tak i deler fra 240-ens "R-Sport" turbosats. Der er det med mek. bensinpumpe (som er trykkutlignet) og en stromberg/zenith trykkforgasser. I første omgang får den mek. bensinpumpa holde. Når trykket skal skrues opp over 1,0bar så må vel en el.pumpe og trykkregulator til. Får kjøpe meg en lambda eller avgasstempmåler, slik at ikke B20 smelter bort for meg pga. mager blanding....
tenke kisen i 16ventilern angra kjøpet når gamle volvon stakk ifra han
har tenkt å begynne med en vanlig A-kam. Når alt funker kommer jeg til å senke kompresjon, sette på F-Kam og skru opp ladetrykket. Kanskje ikke på samme vis med en treplugg til wastegaten, men..
Har fått tak i deler fra 240-ens "R-Sport" turbosats. Der er det med mek. bensinpumpe (som er trykkutlignet) og en stromberg/zenith trykkforgasser. I første omgang får den mek. bensinpumpa holde. Når trykket skal skrues opp over 1,0bar så må vel en el.pumpe og trykkregulator til. Får kjøpe meg en lambda eller avgasstempmåler, slik at ikke B20 smelter bort for meg pga. mager blanding....
#9
Posted 09 October 2008 - 18:14
QUOTE(motbakk @ 8 Oct 2008, 20:39) <{POST_SNAPBACK}>
takk for utførlig beskrivelse og ei artig historie
tenke kisen i 16ventilern angra kjøpet når gamle volvon stakk ifra han
har tenkt å begynne med en vanlig A-kam. Når alt funker kommer jeg til å senke kompresjon, sette på F-Kam og skru opp ladetrykket. Kanskje ikke på samme vis med en treplugg til wastegaten, men..
Har fått tak i deler fra 240-ens "R-Sport" turbosats. Der er det med mek. bensinpumpe (som er trykkutlignet) og en stromberg/zenith trykkforgasser. I første omgang får den mek. bensinpumpa holde. Når trykket skal skrues opp over 1,0bar så må vel en el.pumpe og trykkregulator til. Får kjøpe meg en lambda eller avgasstempmåler, slik at ikke B20 smelter bort for meg pga. mager blanding....
tenke kisen i 16ventilern angra kjøpet når gamle volvon stakk ifra han
har tenkt å begynne med en vanlig A-kam. Når alt funker kommer jeg til å senke kompresjon, sette på F-Kam og skru opp ladetrykket. Kanskje ikke på samme vis med en treplugg til wastegaten, men..
Har fått tak i deler fra 240-ens "R-Sport" turbosats. Der er det med mek. bensinpumpe (som er trykkutlignet) og en stromberg/zenith trykkforgasser. I første omgang får den mek. bensinpumpa holde. Når trykket skal skrues opp over 1,0bar så må vel en el.pumpe og trykkregulator til. Får kjøpe meg en lambda eller avgasstempmåler, slik at ikke B20 smelter bort for meg pga. mager blanding....
Hehe, joda det var moro det der. Har mange historier fra den tida. Lurt med litt målere for å se over redskapen ja.
..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
#10
Posted 15 October 2008 - 23:46
595hk i en b20
Edited by Jonnis, 15 October 2008 - 23:50.
#11
Posted 16 October 2008 - 17:57
Joda,men der er det ikke bare stappa inn en turbo og bytta kam!!!
5 om dagen
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!