Jump to content



Photo

[:(]Hjulbolt fremme knekt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 posts

Posted 22 November 2003 - 00:00

Blazeren min har knekt en hjulbolt fremme, jeg prøvde å finne ut hvordan jeg skulle skifte den. Jeg har ny bolt liggende men klarte ikke å finne ut hvordan dette tas fra hverandre, kan noen hjelpe? Det er en 78 modell med 10 bolt framme, trenger jeg spesialverktøy?


-Knut

1978 Blazer K10

#2 EspenK5

EspenK5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 201 posts

Posted 22 November 2003 - 00:00

Første du gjør etter at hjulet er av og bilen trygt oppsatt på stødige bukker er å ta av bremsekallipern og henge den støtt unna veien, du trenger en stor umbrakko nøkkel så sjekk at du har den før du begynner med noe som helst. De boltene sitter litt hardt så lag deg en stødig forlenger slik at du kan ta i litt kontrolert hvis du skjønner


Så er det av med frihjulsnavet, her har jeg ett automatisk frihjulsnav fra en 1988 model. Uansett hva du har er det nogenlunde likt, bare ta vare på bitene som kommer ut, ta deg litt tid og legg de slik at du får det tilbake igjen.


Så er det en liten låsering får å frigjøre detta:



Så er det å finne disse bittesmå låseskivene som holder en stooor rund låsering som holder resten av frihjulmekanismen fast på akselen. den går utenpå selve mekanismen, ikke inne på akselen.



Så er det en liten låse skive du bruker en låseskivetang på hvis du vil bli ferdig en gang


Så er det inn med spesialkoppen:



Så kommer det en mutter ut, og en perforert skive:



Inn med koppen igjen:



Så kommer siste mutteren ut før alt er klart:


Og bremseskiven kan tas av:



Jeg vet du kan banke ut den knekte hjulbolten med makt og dra inn den nye ved hjelp av hylser og triks, men anbefaler for bremseskiva sin skyld(den er ikke lett og holde i ro) at du drar med skiva til ett verksted, gir dem noe godt til kaffen og får enten låne pressa deres, eller at de gjør det for deg. Resultatet blir så mye mye mere kontrolert



Når du nå skal ha det på igjen skal den store låsemutteren strammes til litt skikkelig hardt, så løsner du en kvart omdreining igjen. Gjenta dette ett par ganger til du føler at det sitter trygt..Avslutt med å løsne litt. Det skal ikke ligge helt på,skjønner?
Hvis nå ikke låseskiven med alle de hullene ikke treffer pinnen på mutteren så må du prøve og enten stramme til neste hull, eller bakke av ørlite grann..

Jeg vil si at med tre viktige verktøy på plass, umbrako-nøkkelen til bremseskivene, klipstang til å spre låseklips og den rare koppen. Så kan selv en førstegangs prøver få jobben gjort på 2-3 timer.. Siste gang jeg gjorde det gikk det på 10-20 min


Resten av bildene og tekst for deg som vil bytte bærekuler, stikkaksler, kryss e.l. ligger på egen tråd her: http://www.offroad.n...e&TOPIC_ID=6674

Will travel for mud

Endret av - EspenK5 on 24 nov 2003 15:14:05